مقصر اصلی گرانی کالاها در بازار کیست؟

  • کد خبر : 199157
  • 02 مهر 1399 - 12:27
مقصر اصلی گرانی کالاها در بازار کیست؟

سبد غذایی خانوارها با قیمت های اجناس در بازار هر روز کوچک تر می شود و متاسفانه قیمت کالاها بدون هیچ نوع نظارتی حالا گران می شود.

به گزارش نیوز، بسیاری از خانواده های طبقه متسط و مستضعف با این قیمت ها توان خرید خود را کاهش یافته می بینند و وظیفه دولت است با تهیه و تنظیم کالاها و قیمت آنها بار گرانی را از روی دوش مردم بر دارد.

مطمئنا با بررسی میدانی قیمت کالاها متوجه می شوید که قیمت هر کیلو عدس ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان، لوبیا چیتی ۲۵ تا ۲۹ هزار تومان، لوبیا قرمز ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان، لیمو امانی ۸۵ تا ۱۱۰ هزار تومان، ماش ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان، نخود ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان، چای خارجی ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، چای ایرانی ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، برنج هندی ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان، برنج پاکستانی ۲۳ تا ۲۶ هزار تومان، برنج ایرانی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان، هر مثقال زعفران ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان، هر قوطی روغن ۵ کیلویی ۶۰ هزار تومان و هر شانه تخم مرغ ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان هر کیلو شقه گوسفندی ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان، شقه گوساله ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان، سردست گوسفندی ۱۲۵ هزار تومان، سردست گوساله ۱۲۰ هزار تومان و مرغ ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان است.

این در حالی است که حسن روحانی رئیس جمهور نیز چندی پیش گلایه کرده بود که قیمت اجناس گران است اما چه کسی مسئولیت این گرانی را دارد؟

کارشناسان معتقدند که هزینه بالای حمل و نقل و حذف شدن دلار ۴۲۰۰ تومانی از یک سو و مشکلات توزیع و نظارت از سوی دیگر باعث گرانی های اخیر شده است.

هر چند بسیاری از کالاها نیز همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومانی عرضه می شود و به گفته دولت کمبودی در میزان کالاها نداریم اما علت این گرانی ها چیست؟

به نظر می رسد برخی واردکنندگان مواد غذایی و کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی و یا نیمایی دریافت می کنند اما همین اجناس را در بازار با قیمت دلار روز حساب می کنند و باعث گرانی ها هستند.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار نیز تاکید کرده که تولید میوه بسیار فراوان بوده و کمبودی در حال حاضر وجود ندارد .

قیمت میوه در بازار

قیمت هر کیلو نارنگی تخم ژاپنی ۸ هزار تا ۱۱ هزار تومان، هلو انجیری ۷ هزار تا ۹ هزار تومان، هلو زعفرانی ۵ هزار تا ۸ هزار تومان، انجیر زرد ۱۰ هزار تا ۱۸ هزار تومان، انجیر سیاه ۵ هزار تا ۹ هزار تومان، انگور بی دانه زرد ۸ هزار تا ۱۲ هزار تومان، انگور بی دانه قرمز ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار تومان، انگور عسگری ۶ هزار تا ۹ هزار تومان، آلو قطره طلا ۷ هزار تا ۱۱ هزار تومان و الو سیاه ۴ هزار تا ۷ هزار تومان است.

هر کیلو خیار رسمی ۴ هزار تا ۶ هزار تومان، خیار گلخانه ۴ هزار تا ۶ هزار تومان، سیب ۲ رنگ ۸ هزار تا ۱۰ هزار تومان، سیب لبنانی زرد ۶ هزار تا ۹ هزار تومان، سیب لبنانی قرمز ۵ هزار تا ۸ هزار تومان، شلیل شبرنگ ۵ هزار تا ۹ هزار تومان، گلابی بیروتی ۱۳ هزار تا ۲۰ هزار تومان و گلابی شاه میوه ۱۲ هزار تا ۱۸ هزار تومان است.

در بازار گوشت اما با مشکلی بزرگ کشور مواجه است. هر چند کمبودی در عرضه دام نداریم اما برخی سودجویان با صادرات گوشت به امارات باعث شده اند قیمت گوشت به کیلویی تقریبا ۱۱۰ هزار تومان برسد.

ملکی قیمت هر کیلو دام زنده را ۴۲ تا ۴۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با رکود حاکم بر بازار،  قیمت دام زنده نسبت به هفته‌های اخیر کاهش یافته است.

منصور پوریان رئیس شورای تامین‌کنندگان دام‌کشور می گوید: با توجه به انباشت دام در دامداری ها، نبود بازار مناسب و همچنین گران شدن و کمبود نهاده های دامی فشارهایی بر دامداران وارد می شود، اما در مجموع مشکلی در عرضه نداریم.

وی افزود: با آغاز زایش دام در فصل پاییز، جمعیت زیادی به دام اضافه می شود که این امر بر انبوه مازاد دام و مشکلات دامداران می افزاید.

پوریان قیمت کنونی هر کیلو دام سبک درب دامداری را ۳۹ هزار تا ۴۰ هزار تومان و دام سنگین ۲۹ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که در میادین هر کیلو دام سبک به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال با نرخ ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان عرضه می شود‌.

 آنچه مشهود است دلالی و عدم نظارت دو عامل گرانی های اخیر هستند. دولت و نهادهای نظارتی باید نظارت های خود را در بازار دقیق تر انجام دهند . از سوی دیگر مطمئنا قوه قضاییه نیز برخوردی سنگین با محتکران و سودجویان خواهد کرد زیرا دود این گرانی ها به چشم مردم می رود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=199157

ثبت نظر

-