اختصاصی| واکسن سرطان دهانه رحم چه زمانی توزیع می شود؟

  • کد خبر : 197429
  • 01 مهر 1399 - 8:06
اختصاصی| واکسن سرطان دهانه رحم چه زمانی توزیع می شود؟

نیوز- مشکات سخاوتی: بیماری کرونا همه ی ابعاد زندگی افراد جامعه را طی ماه های اخیر تحت الشعاع قرار داده و یکی از گروه هایی که نگرانی هایشان در این روزها افزون شده، بیماران مبتلا به بیماری های خاص هستند که نیاز به پیگیری  مداوم و جدی برای درمان بیماریشان دارند از جمله بیماران سرطانی!

خبرنگار نیوز برای بررسی وضعیت بیماران سرطانی پس از شیوع کرونا در کشور و آخرین وضعیت ساخت و توزیع واکسن HPV  با دکتر علی قنبری مطلق، رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گفتگو پرداخته که در زیر می خوانید؛

شرایط بیماران سرطانی بعد از کرونا بدتر شده؟

دکتر مطلق گفت: ارزیابی های ملی نشان می دهد در اوایل شیوع کرونا به دلیل تأخیر در مراجعه و روند برخی بیماران سرطانی، ممکن است مقداری پیشرفت بیماری در بیماران سرطانی اتفاق افتاده باشد اما می توان گفت پس از اردیبهشت ماه و خرداد ماه امسال، ارائه خدمات به بیماران سرطانی به حالت عادی برگشته است.

او خاطرنشان کرد: البته دادن نظر قطعی در این خصوص نیاز به ارزیابی و بررسی نتایج و اطلاعات درمانی در دراز مدت دارد تا بتوانیم به طور دقیق بگوییم که شرایط بیماران سرطانی بعد از کرونا چه تغییراتی داشته است.

پس از اردیبهشت ماه و خرداد ماه امسال، ارائه خدمات به بیماران سرطانی به حالت عادی برگشته است.

افراد مشکوک به سرطان حتما به پزشک مراجعه کنند!

وی در خصوص افرادی که هنوز سرطان ندارند اما نگران بروز سرطان در خود هستند هم اظهار داشت: به کسانی که علائم مشکوک به سرطان را دارند مانند خونریزی های غیر طبیعی زنانگی، تغییراتی در ادرار و مدفوع، بروز توده ای در بدن یا کاهش وزن و غیره، ما حتما توصیه می کنیم برای ارزیابی های جدیتر به مراکز درمانی و پزشک خود مراجعه کنند.

مطلق افزود: اما به افرادی که بدون علامت هستند و صرفا جهت غربالگری می خواهند به پزشک مراجعه کنند، توصیه می کنیم تا زمانی که شرایط شهرها از نظر شیوع کرونا به حالت  عادی برنگشته این چکاپ خود را به تعویق بیندازند.

تعویق چکاپ های دوره ای برای این دسته از بیماران سرطانی

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت با بیان اینکه افرادی که مبتلا به سرطان هستند به دو دسته تقسیم می شوند، گفت: گروه اول افرادی هستند که قبل از کرونا و در سال های قبل به سرطان مبتلا شده بودند و الان برای ارزیابی های دوره ای باید مراجعه می کنند که این گروه حتما باید با مراکز درمانی و پزشک در تماس باشند و وضعیت خود را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: اما اگر این دسته از بیماران، شهری که خدمات درمانی را دریافت می کنند با شهر محل سکونتشان متفاوت است، حتما به شرایط شهر خود و شهر محل گرفتن خدمات از نظر وضعیت شیوع کرونا توجه کنند و ارزیابی های دوره ای را به شرطی که وضعیت عمومی خوبی داشته باشند، تا زمانی که شهر محل گرفتن خدمات به حالت سفید برگردد، می توانند به تعویق بیندازند.

بیماران سرطانی برای ارزیابی های دوره ای حتما با مراکز درمانی و پزشک در تماس باشند و وضعیت خود را پیگیری کنند.

گرفتن خدمات درمانی برای بیماران درگیر با سرطان ضروری است!

او به نیوز گفت: گروه بعدی بیماران سرطانی هستند که در جریان فرآیند تشخیص و درمان هستند یعنی یا باید ارزیابی های ابتدایی را انجام می دهند یا خدمات رادیوتراپی، شیمی درمانی و جراحی را باید دریافت کنند، این افراد نیز باید حتما مراجعه و خدمات لازم را دریافت کنند.

دکتر علی قنبری مطلق اضافه کرد: این دسته از بیماران از پزشکان خود بخواهند که در صورت صلاحدید بتوانند از درمان هایی با فواصل طولانی تر برای شیمی درمانی یا درمان های خوراکی یا درمان های سرپایی استفاده کنند. یا اینکه اگر رادیوتراپی می شوند، از رادیوتراپی کوتاه مدت تر استفاده کنند.

وی تأکید کرد: البته به تعویق افتادن درمان های جراحی را برای بیماران سرطانی (چه نمونه برداری و چه جراحی) توصیه نمی کنیم و جراحی ها باید حتما انجام شود، چون باعث پیشرفت بیماری خواهد شد.

واکسن HPV  چه زمانی به دست مردم می رسد؟ هزینه اش چقدر است؟

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت در ادامه ی گفتگو، توضیح کوتاهی هم در خصوص واکسن HPV  به خبرنگار نیوز داد و گفت: تست بالینی واکسن HPV انجام شده و الان منتظر تأییدیه های سازمان غذا و دارو هستیم و در صورتی که تأییدیه ها مثبت باشد، ما در منطقه ای از کشور آن را به طور آزمایشی انجام می دهیم و براساس نتایج حاصله، آن را در سطح کشور توسعه خواهیم داد.

تست بالینی واکسن HPV انجام شده و الان منتظر تأییدیه های سازمان غذا و دارو هستیم تا در منطقه ای از کشور آن را به طور آزمایشی اجرا کنیم.

مطلق با اشاره به اینکه قرار بود در تابستان امسال، فرآیند آزمایش واکسن را انجام دهیم، عنوان کرد: شرایط کرونا، مراحل این کار را به تعویق انداخته است اما امیدواریم در نیمه ی دوم سال، فاز آزمایشی واکسن HPV  را بتوانیم در منطقه ای از کشور اجرا کنیم. هنوز هزینه واکسن اعلام نشده ولی اگر در قالب برنامه واکسیناسیون ملی باشد قاعدتا بیماران یا هزینه خیلی کمی پرداخت می کنند یا هزینه ای پرداخت نخواهند کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=197429

ثبت نظر

-