ابعاد جدید تحریم تلویزیون ایران/رمزگشایی‌از ریشه‌اصلی‌تورم در‌ماه های‌اخیر/ حباب‌سنجی مسکن کشوری

  • کد خبر : 195901
  • 31 شهریور 1399 - 6:21
ابعاد جدید تحریم تلویزیون ایران/رمزگشایی‌از ریشه‌اصلی‌تورم در‌ماه های‌اخیر/ حباب‌سنجی مسکن کشوری

 به گزارش نیوز واکنش‌ها به اقدام ایالات‌متحده درفعال‌سازی مکانیزم ماشه سوژه‌ای بود که در صفحه نخست اکثر روزنامه‌ها مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

آفتاب یزد بااشاره به اقدام دیروز آمریکا تیتر زده است؛ نه جهان به آمریکا،ابتکار هم از این تیتر بهره برده است: ماشه روانی روی سر اقتصاد ایرانی. اطلاعات هم نقل قول حسن روحانی را در این زمینه را منتشر کرده است: اگرامریکا قلدری کند باپاسخ قاطع ما مواجه می‌شود. ایران ارگان دولت نیز این تیتر را انتخاب کرده است: تنهایی حداکثری آمریکا، رسالت هم در تیتری شبیه به تیتر ایران، آورده است: انزوای حداکثری آمریکا. جوان هم در این زمینه نقل قولی از حسین سلامی فرمانده کل سپاه نقل کرده است: آمریکا درمیدان حریف ما نمی‌شود. حمایت ارگان قوه قضائیه نیز این تیتر را گزینش کرده است: آمریکا بی‌آبروتر از همیشه! خراسان هم نوشته است: لاف یانکی با اسلحه خالی.قدس از منظری دیگر به ماجرا نگریسته و این تیتر را انتخاب کرده است: توپ لغو تحریم‌ها در زمین اروپا.

Javan

آرمان‌ملی تیتر یک خود را به اقدام چینی‌ها و هندی‌ها در صیدترال در آب‌های ایران اختصاص داده و نوشته‌است: آقایان صیادان محلی نابود شدند!

وطن امروز در گزارشی با اشاره به سود میلیاردی ۵ شرکت گوگل،اپل، فیسبوک، آمازون و مایکروسافت در دوره کرونا تیتر زده است: تاج گذاری گافام

دنیای اقتصاد؛حباب‌سنجی مسکن کشوری

دنیای‌اقتصاد درتیتر نخست خود رابطه قیمت و اجاره خانه در ۳۱ مرکز استان را بررسی کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است: حباب‌سنجی بازار مسکن در ۳۱ مرکز استان، دمای قیمت خانه و آپارتمان غالب شهرهای کشور را در وضعیت قرمز یا زرد نشان می‌دهد. نتایج عملیات سنجش حباب مسکن در مراکز استان‌ها که با «نسبت قیمت به اجاره» انجام می‌شود، حاکی است: در ۲۲ مرکز، عدد این نسبت از سقف متعارف خود عبور کرده است که به معنای وضعیت قرمز سطح قیمت مسکن -با معیار P به R- است. از طرفی در ۸ شهر دیگر اگر چه نسبت قیمت به اجاره هنوز از سقف متعارف (عدد ۲۵) عبور نکرده، اما در مرز آن قرار دارد که به معنای وضعیت زرد قیمت مسکن است. دمای مسکن یک شهر مرکز استان، معتدل است. این نسبت قیمت به اجاره مطابق رابطه سنتی بین این دو بازار، بین عدد ۱۵ و ۲۵ مشخص شده است. در واقع کف نسبت قیمت به اجاره مسکن در شهرهای کشور معادل ۱۵ و سقف آن معادل ۲۵ است.با شرایط فعلی مطابق آمار مربوط به معاملات بهار ۹۹، رابطه قیمت مسکن و اجاره‌بها در خیلی از شهرهای کشور از حالت طبیعی خود خارج شده است. با توجه به سخت بودن شرایط بازار اجاره برای رشد تند اجاره‌بها، احتمال تداوم روند ماه‌های اخیر برای قیمت مسکن، ضعیف است. مقایسه «نسبت قیمت به اجاره» تهران با بقیه مراکز، یک تفاوت معنادار را مشخص می‌کند.

این روزنامه در سرمقاله خود با عنوان ۱۰ فرمان رانت‌زا به برخی از مشکلات اقتصادی کشور پرداخت.

خراسان؛  رمزگشایی‌از ریشه‌اصلی‌تورم در‌ماه های‌اخیر

خراسان در گزارشی به عامل اصلی تورم در ماه‌های اخیرپرداخته و مدعی شده است:تبدیل منابع صندوق توسعه به ۷۰۰ هزار میلیاردنقدینگی عامل اصلی تورم است.

این روزنامه در بخشی از گزارش خود نوشته است: دولت در شرایطی بارها بر عدم استقراض از بانک مرکزی تاکید دارد که گزارش ها، نشان می دهند این عمل به طور غیر مستقیم انجام شده است. به این ترتیب می توان رد مهمی از افزایش نقدینگی را که منشأ تورم قابل ملاحظه بسیاری از کالاها شده است، پیدا کرد.به گزارش خراسان، پایه پولی در سال های ۹۸ و بهار ۹۹ افزایش چشمگیری داشته است. به طوری که دردوازده ماهه منتهی به خرداد ۹۹، این رقم افزایش ۱۰۹ هزار میلیارد تومانی را نشان می دهد که با ضریب فزاینده حدود ۷ عملا بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه کرده است.با این وصف، گزارش دیروز نیوز، به تشریح یکی از راه های غیر مستقیم استقراض دولت از بانک مرکزی از طریق پایه پولی پرداخته است. این گزارش حاکی از این است که بخش اعظم افزایش پایه پولی در سال ۹۸ و بهار ۹۹، از محل افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی رخ داده است. حال این سوال پیش می آید که چرا این رقم از دارایی های بانک مرکزی باید افزایش یابد و ارتباط آن با استقراض از بانک مرکزی چیست؟

رمزگشایی از اظهارات ۲۸ مرداد امسال نوبخت رئیس سازمان برنامه نشان می دهد یک عامل این موضوع به تامین کسری بودجه دولت با منابع صندوق توسعه ملی بر می گردد. وی به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ اشاره کرده که به میزان ۵٫۴ میلیارد دلار به نرخ روز معادل ۷۳ تا ۷۴ هزار میلیارد تومان در اختیار دولت قرار گرفته است تا کسری بودجه دولت جبران شود. البته بدیهی است در شرایط تحریمی کنونی عملاً دسترسی به دلارهای نفتی انباشت شده در ترازنامه این صندوق وجود نداشته و بنابراین دولت دلاری را که واقعا نیست یا دسترسی به آن وجود ندارد طی یک عملیات شبه حسابداری به ریال تبدیل کرده است.  نوبخت در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی به برداشت یک میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی به خاطر کرونا و دریافت معادل ریالی آن از بانک مرکزی اشاره کرد که با توجه به نرخ ۲۶ هزارتومانی یورو در سامانه نیما، به تنهایی سبب خلق ۲۶ هزار میلیارد تومان پایه پولی جدید در سال ۹۹ خواهد شد. پدیده ای که همتی هم چندی پیش نسبت به آن هشدار داده و در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشته بود: «خرید بخشی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی برای تامین کسری بودجه توسط بانک مرکزی که در بودجه ۱۳۹۸ تکلیف شد، تامین کسری بودجه از محل پایه پولی است که این روش در کوتاه‌ مدت همان استقراض از بانک مرکزی خواهد بود».این در حالی است که طی روزهای اخیر قرار است یک درصد منابع صندوق توسعه ملی نیز برای حمایت از بورس به این بازار تزریق شود که آن هم به افزایش پایه پولی و نقدینگی منجر خواهد شد.

khorasannews

جمهوری اسلامی؛ بعد از حل مشکلات مردم، نوبت تقویت بنیه دفاعی البته بدون رجزخوانی‌های معمول است

جمهوری اسلامی در سرمقاله خودباعنوان اول مردم، دوم بنیه دفاعی ، به چالش ترامپ و ایران پرداخته و نوشته‌است: مسئولان، باید کاری کنند که ترامپ به جای رجزخوانی و تهدید، در برابر ایران کوتاه بیاید و هر روز احساس ناکامی بیشتری نماید. برای رسیدن به این نقطه، دو اقدام بسیار ضروری باید صورت گیرند. اول، حل مشکلات اقتصادی مردم و دوم تقویت بنیه دفاعی کشور. مشکلات اقتصادی در عین حال که به تحریم‌ها هم مرتبطند، از عدم مدیریت‌ها و ناهماهنگی‌های داخلی هم ناشی می‌شوند. حالا که تحریم را باید تحمل کنیم، تنها راه اینست که مشکل سوء‌مدیریت و منازعات را حل کنیم. بدون رفع مشکل مردم نمی‌توان در برابر دشمن مقاومت کرد. بعد از حل مشکلات مردم، نوبت تقویت بنیه دفاعی البته بدون رجزخوانی‌های معمول است.

در بخش تقویت بنیه دفاعی تلاش‌های خوبی صورت گرفته و می‌گیرد ولی این تلاش‌ها فقط هنگامی نتیجه می‌دهند که مردم در تنگنای معاش نباشند. با حفاظت از پشتوانه مردمی نظام است که می‌توانیم توطئه آمریکا را خنثی کنیم.

شرق؛ ابعاد جدید تحریم تلویزیون ایران

شرق در گزارش صفحه نخست خود به بحران اخیر سیما پرداخته و اورده است: پخش رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از تلویزیون ایران این روزها به همان روال سابق انجام می‌شود و کمتر مخاطبی حس می‌کند که در این راه مشکلی به وجود آمده باشد. با‌این‌حال صداوسیما با کمپانی تجاری طرف قرارداد AFC که حق پخش بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا را در اختیار دارد، به مشکل برخورده و نمی‌تواند به‌صورت قانونی این بازی‌ها را پخش کند. ‌‌ماجرا از این قرار است که کمپانی «لاگاردر» که با اسامی مختلف از جمله WGS و SPORT5 در خاورمیانه مشغول فعالیت است، تلویزیون ایران را در فهرست سیاه قرار داده و گفته فرکانس‌های زنده بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا را در اختیار این نهاد قرار نخواهد داد. بهانه این کمپانی که نزدیک به دو دهه است با کنفدراسیون فوتبال آسیا همکاری می‌کند، این است که چون ایران در فهرست تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته، آنها هم اجازه ندارند فرکانس‌های پخش زنده را به سازمان صداوسیمای ایران بدهند. این موضوع در حالی وارد فاز جدیدتری شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا، ادامه بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا به‌صورت متمرکز در قطر برگزار می‌شود و طبق معمول حق پخش این بازی‌ها هم در اختیار لاگاردر است. البته داستان تحریم‌کردن تلویزیون ایران نکات عجیبی هم دارد که با کنار هم قراردادن آنها نتیجه‌ای متفاوت حاصل می‌شود. اولین مورد عجیب این داستان این است که این کمپانی تا قبل از تعطیلی مرحله گروهی لیگ قهرمانان به دلیل ویروس کرونا، فرکانس‌ها را طبق قرارداد قبلی که با فدراسیون فوتبال و تلویزیون ایران داشت، در اختیار صداوسیما قرار می‌داد. با‌این‌حال، لاگاردر از زمانی که قرار شد بازی‌ها به‌صورت متمرکز در قطر برگزار شود، پایش را در یک کفش کرد و قرارداد منعقد‌شده با تلویزیون ایران را به‌صورت یک‌طرفه فسخ کرد و خبر داد که صداوسیما نمی‌تواند بازی‌ها را به‌صورت زنده پخش کند.در‌این‌بین، تلویزیون ایران هم با بی‌توجهی به این موضوع همچنان به پخش ‌زنده بازی‌ها ادامه می‌دهد؛ مسئولان این سازمان اعتقاد دارند که قرارداد قبلی‌شان با لاگاردر پابرجاست و آنها به بهانه تحریم که نه بین‌المللی بلکه تحریم یک‌جانبه آمریکاست، نمی‌توانند سر خود قرارداد را به‌صورت یک‌طرفه فسخ کنند.نکته مبهمی که به‌تازگی در این پرونده رو شده این است که با وجود اعلام رسمی این موضوع در یکی، دو هفته اخیر، این کمپانی در ماه گذشته نامه فسخ قراردادش را به صداوسیمای ایران فرستاده و آنها را در جریان این موضوع قرار داده که از این به بعد نمی‌تواند فرکانس‌های زنده بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا را در اختیار آنها بگذارد. اینکه چرا در این بازه زمانی یک‌ماهه چنین موضوعی از سوی تلویزیون بازتاب داده نشده و تازه پس از ارسال نامه از AFC به فدراسیون فوتبال ایران، چنین داستانی رسانه‌ای شده، درخور توجه است.

موضوع جدیدتر در این پرونده اما به «آپارات» برمی‌گردد؛ این شبکه اینترنتی گسترده که در خارج از ایران به اسم «یوتیوب» ایرانی شناخته می‌شود، یکی از معدود شبکه‌های ایرانی است که در فهرست تحریم‌ها قرار نگرفته است؛ بعد از اینکه تلویزیون ایران از سوی لاگاردر تحریم شده، AFC از آنجا که آپارات تحریم نبوده و نیست فرکانس‌های زنده را طبق روال گذشته در اختیار این شبکه اینترنتی قرار داده است تا آنها بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا را پخش کنند. آپارات یکی از «پارتنرها»ی AFC در منطقه محسوب می‌شود که برای پخش بازی‌های آسیایی با این نهاد همکاری لازم می‌شود.داستان همکاری AFC با آپارات هم اما پایان خوشی نداشته چون صداوسیما از مسئولان آپارات خواسته پخش‌ زنده این رقابت‌ها را از روی پلتفرم‌های آپارات خارج کند تا تلویزیون به تنهایی و مستقل بتواند بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا را پخش کند. این دستور در شرایطی صادر شده که آپارات اولین بازی شهرخودرو را یک نیمه به‌صورت زنده پخش کرده بود ولی در نیمه دوم خبری از پخش زنده رقابت نبود!مورد مشخص اینکه مسئولان سازمان صداوسیما با پیش‌کشیدن مجوز‌گرفتن از «ساترا» (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) به آپاراتی‌ها هشدار داده‌اند اجازه پخش بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا به‌صورت زنده را ندارند. مطابق با قانونی که تصویب شده و هنوز هم بر سر نهایی‌شدن یا نهایی‌نشدنش جدل فراوانی است، همه امور صوت و تصویر در فضای مجازی باید از فیلتر ساترا عبور کند. ساترا هم که مستقیما زیر نظر صداوسیما فعالیت می‌کند؛ به ‌عبارت ‌ساده‌تر، اگر ساترا تشخیص دهد فعالیت صوتی و تصویری شبکه‌های اینترنتی مناسب نیست یا احتمالا با منافع این سازمان در تضاد است، آن شبکه اینترنتی یا شبکه‌های خانگی، اجازه پخش را به دست نخواهد آورد.

شرق در گزارش دیگری از بحران یک هفت‌تپه جدید خبرداد. این روزنامه نوشته است: شرکت نساجی ایران‌پوپلین رشت که در زمان کرونا، به‌دلیل اجبار برای حضور کارگران بر سر کار در روزهای قرنطینه، خبرساز شده بود، حالا خبر می‌رسد که بنا به مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، در لیست واگذاری شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی وابسته به بانک ملی قرار گرفته است. واگذاری‌ای که آخرین فرصت را برای آن تا پایان مهر در نظر گرفته‌اند و همین امر نگرانی‌هایی را برای کارگران مجموعه ایجاد کرده است. کارشناسان و بسیاری که این شرکت نساجی را به‌خوبی می‌شناسند، معتقدند که اگر خریداری به‌سراغ این شرکت با بدهی‌های کلان بیاید، چشم به اموال و اراضی ۲۵هکتاری آن خواهد داشت و براساس‌این نیز هشدار می‌دهند که احتمالا مانند سایر واگذاری‌های انجام‌شده در کشور و به‌ویژه با سابقه‌ای که در استان گیلان برای شرکت پارس‌الکتریک و شرکت نساجی پوشش، فرش گیلان و ابریشم، رخ داد، تولید و ر فع مسائل کارگری، ملاک عمل واگذاری نخواهد بود. در همین راستا، رئیس و هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارگری کارگران شرکت ایران‌پوپلین به نیابت از کارگران این کارخانه در مخالفت با واگذاری این واحد نساجی به بخش خصوصی نامه سرگشاده‌ای خطاب به رئیسی نوشتند. حال این سؤال وجود دارد که آیا باید در انتظار تکرار ماجراهای هپکو و هفت‌تپه این‌بار در شمال ایران باشیم؟

Shargh

وطن ‎امروز؛ پیشنهادهای منتقدان دولت در زمینه واکنش به اقدام اخیر ترامپ

وطن امروز روزنامه منتقد دولت در گزارشی به اقدام اخیرآمریکا علیه ایران پرداخته است. این روزنامه در ادامه پیشنهاد کرده است: در این زمینه افزایش توان غنی‌سازی هسته‌ای از سوی کشورمان (چنان که در تجربه ۲۰ درصد نیز نشان داده شد) می‌تواند به عنوان بستر و رویه‌ای برای ایستادن مقابل سلسله فشارهای خارجی به شمار رود. افزایش سطح غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژهای فعال از دیگر گزینه‌هایی است که در جریان «اقدام عملی» باید مورد تاکید و بررسی قرار گیرد. تولید پلوتونیوم از طریق تاسیسات آب سنگین اراک به عنوان یکی از مهم‌ترین برگ برنده‌های ایران در ذیل توانمندی‌های هسته‌ای و خروج از پروتکل الحاقی را می‌توان گام‌های دیگری در راستای «اقدام عملی» برای افزایش هزینه‌های آمریکا و اروپا در جریان تحمیل فشارهای اقتصادی دانست. یقینا حرکت به سوی اقدامات بازدارنده به عنوان سلاحی برای وادار کردن طرف‌های خارجی به عقب‌نشینی از مهم‌ترین مطالباتی است که در سطح عمومی و نخبگانی باید پیگیری شود. در این زمینه تجربه اقدامات غیرقانونی طرف‌های خارجی از جمله در مصداق توقیف محموله نفتی ایران در جبل‌الطارق از سوی نیروی دریایی انگلیس و اقدام متقابل ایران در توقیف محموله نفتی این کشور که نشان از هزینه بالای نزدیک شدن به محموله‌های ایرانی داشت، نشان از لزوم پیگیری چنین رویه‌ای برای منتفی کردن امکان پیگیری دیگر سناریوها دارد. 

VatanEmruz

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=195901

ثبت نظر

-