علت نپذیرفتن زائران ایرانی در عراق

  • کد خبر : 195730
  • 30 شهریور 1399 - 23:43
علت نپذیرفتن زائران ایرانی در عراق

به گزارش نیوز به نقل از فارس: نجمین گردهمایی ملی فعالان مردمی عرصه اربعین (هیأت‌ها، مواکب، کاروان‌ها و مبلغان) و پنجمین همایش هیأت‌های فعال در عرصه اربعین عصر امروز یکشنبه ٣٠ شهریورماه با سخنرانی ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق، حاج حسین یکتا، رحیم آبفروش و داود صالحی در قم به همت جامعه ایمانی مشعر  به صورت مجازی با استفاده از بسترهای رسانه‌ای برگزار شد.

نپذیرفتن ایرانی‌ها‌ در عراق سیاسی نیست

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق در این همایش طی سخنانی اظهار کرد: امسال بر خلاف علاقه و میل قلبی و تلاش قابل توجه مسئولان ایران، دولت عراق به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا مصوبه‌ای را به تصویب رساند که زائران خارجی را نپذیرد، هر چند اربعین در عراق برگزار می‌شود و مردم از شهرهای دورتر از کربلا از اکنون پیاده‌روی اربعین را آغاز کرده‌اند.

وی اضافه کرد: برای زائران غیرعراقی و زائران ایرانی این تصمیم گرفته شده و در این راستا از طرف مسئولان عراقی از ما عذرخواهی شده است و امیدواریم زائران نیز این شرایط را درک کنند و با وجود عشق و علاقه خود به اربعین، تابع قوانین باشند.

سفیر ایران در عراق گفت: سال گذشته بیش از سه و نیم میلیون زائر از ایران وارد عراق شد و عراقی‌ها با عظمت و شکوه قابل توجهی از زائران میزبانی کردند و دو ماه قبل از اربعین هماهنگی‌ها انجام شد و زائران به سلامت به کشور برگشتند. تصمیم امسال نیز جنبه سیاسی و … ندارد و فقط برای سلامت زائران به ویژه زائران ایرانی گرفته شده است. به همین علت خواهشمندیم مردم نه فقط به سمت مرز بلکه به سمت استان‌های مرزی نیز حرکت نکنند.

وی با بیان اینکه اربعین امسال باید در استان‌های مختلف کشور ایران دنبال شود، عنوان کرد: امسال در عراق شرایط میزبانی از زائران وجود ندارد و همگان باید این موضوع را درک کنند.

مسجدی با تاکید بر اینکه روابط دوستانه‌ای میان عراق و ایران وجود دارد، گفت: ایران و عراق با یکدیگر پیوسته بوده و ارتباطات بسیار نزدیک است و ارتباطات به دولت‌ها محدود نمی‌شود به همین علت مردم عراق علاقه‌مند میزبانی از زائران ایرانی هستند درحالی‌که شرایط زائر عراقی با زائر غیر عراقی متفاوت است.

وی مطرح کرد: مردم شریف ایران و دست‌اندرکاران اربعین باید قانون‌پذیری و نظم‌پذیری داشته باشند چراکه این موضوعات همانند زیارت اربعین حسینی از اهمیت بسیاری برخوردار است و ما نباید قانون‌شکنی داشته و کار اشتباهی را انجام دهیم.

مسجدی با تاکید بر اینکه شرایط کرونا در عراق مطلوب نیست، تصریح کرد: کسی نسبت به حماسه اربعین و زیارت امام حسین(ع) بی‌توجه و غافل نیست بلکه ما به فکر سلامت زائران هستیم و نگرانیم خدایی نکرده زائران با مشکلات جدی مواجه شوند.

مجمع ملی فعالان مردمی اربعین تشکیل شود

حسین یکتا مسئول جمعیت مردمی امام رضایی‌ها نیز در این همایش با بیان اینکه امسال رزمایش اربعین شکل متفاوتی به خود گرفته است، اظهار کرد: امسال در رزمایش مواسات برای مبارزه با کرونا و خسارت‌های ناشی از آن، هیأت‌های مذهبی به میدان آمده و اتفاقات متفاوت و منحصر به فردی را رقم زدند.

وی اضافه کرد: نیروهای هیأتی همیشه پای کار انقلاب و نظام هستند و معرکه دیدنی را به پا می‌کنند و اربعین امسال نیز انتظار می‌رود که بار دیگر شاهد معرکه‌آفرینی هیأت‌های مذهبی باشیم.

مسئول جمعیت مردمی امام رضایی‌ها با اشاره به اینکه وضعیت بیماری کرونا، امکانات حوزه درمان و شرایط بهداشتی در عراق مطلوب نیست، عنوان کرد: در داخل کشور نیز شرایط نسبت به ماه‌های اخیر دشوارتر شده و همه بیماری را احساس می‌کنیم به همین علت امسال برخلاف سال‌های گذشته نمی‌توانیم حضور گسترده خود را در عراق رقم بزنیم.

وی یادآور شد: بر اساس هم‌اندیشی که با موکب‌داران و هیأت‌های مذهبی در استان‌های مختلف داشته‌ایم امسال باید از فرصت اربعین به صورت متفاوت‌تری بهره‌مند شویم تا باب معرفت و رحمت حق برای ما باز شود.

یکتا بر لزوم تشکیل مجمع ملی فعالان مردمی اربعین تاکید کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم این مجمع را در اسرع وقت تشکیل داده و بتوانیم در هنگام بحران در میدان حضور یافته و مشکلات مردم را رفع کنیم، همانطور که در سرپل‌ذهاب، کرمانشاه و بحران کرونا شاهد نقش‌آفرینی هیأت‌های مذهبی بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۲۰ نوع خدمت در مجمع ملی فعالان مردمی اربعین برای هیأتی‌ها درنظر گرفته شده است، عنوان کرد: همه آمده‌اند تا به فرمان امام و ولی خود عمل کنند. این رزمایش اربعین تجلی آماده‌باش دستگاه‌ها و مردم برای سربازی در رکاب امام زمان(عج) است و امیدواریم به‌زودی شاهد باشیم که هزاران هیأت دست در دست یکدیگر حرکت‌های بزرگی را در بخش‌های خدماتی، اجتماعی و فرهنگی رقم زده‌اند.

عضو شورای مرکزی قرارگاه عمار با اشاره به اینکه زیارت‌های اربعین با شکوهی را هیأتی‌ها در شهرهای مختلف رقم خواهند زد، عنوان کرد: با هماهنگی رسانه ملی این زیارت‌های اربعین رسانه‌ای خواهد شد تا صبح این روز با زیارت اربعین آغاز شود.

وی بر استمرار حرکت جهادی کمک‌رسانی هیأت‌های مذهبی تاکید و مطرح کرد: اکنون با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی برخی از مردم، مواکب می‌توانند کمک‌های خیرین و زائران سال‌های گذشته اربعین را جمع‌آوری کرده و در میان نیازمندان بسته‌های معیشتی را توزیع کنند هر چند در این راستا باید در شهرها و استان‌ها سازماندهی‌های مورد نیاز انجام شود تا این کار به درستی و مطلوب انجام شود.

یکتا یادآور شد: دستگاه‌های دولتی و مردم همگی توفیق خدمت داشته و در حسرت خدمت به حماسه اربعین هستند اما امسال شرایط متفاوتی است و ما نباید کاری کنیم که دشمنان از اقدام ما سوءاستفاده کنند.

وی از فشارهای داخلی و خارجی برای ضربه زدن به مردم ایران اسلامی یاد و تاکید کرد: ما باید با وحدت، هماهنگی و هم‌افزایی و زیرساخت‌هایی که طی سال‌های گذشته در جبهه فرهنگی انقلاب برای شبکه‌سازی فراهم کرده‌ایم بتوانیم یک حرکت مهم و تاثیرگذار را رقم بزنیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=195730

ثبت نظر

-