روی مثبت کرونا برای دانش آموزان!

  • کد خبر : 191041
  • 27 شهریور 1399 - 3:10
روی مثبت کرونا برای دانش آموزان!

به گزارش نیوز به نقل از ایسنا: دکتر محمدعلی حیدرنیا عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تاثیر کرونا بر سلامت اجتماعی دانش آموزان، اظهار کرد: با همه تمهیدات ویژه مدارس برای مبارزه با کرونا، بازگشایی مدارس می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر شاخص‌های سلامت روان کودکان بگذارد.

وی ارتباط و تعامل با سایر همسالان و محیط اطراف را یکی از مهمترین فاکتورهای رشد  سلامت اجتماعی در دانش آموزان ذکر کرد و یادآور شد: بی تردید یکی از اثرات اپیدمی‌ها تاثیر مستقیم و جدی بر سلامت اجتماعی کودکان و بزرگسالان است.

این دانشیار دانشگاه با بیان اینکه سلامت اجتماعی به چهار بعد سلامت جسمی، اجتماعی، روانی و معنوی تقسیم می‌شود، عنوان کرد: تعامل موثر و سازنده والدین با دانش آموزان به میزان قابل‌توجهی می‌تواند به سلامت اجتماعی و روان کمک کند، باید بدانیم که در روزهای سخت کرونایی مهمترین منبع تامین سلامت اجتماعی ارتباط والدین با فرزندان است.

حیدرنیا تاکید کرد: بیشترین اثر مخربی که کرونا بر کودکان و نوجوانان دارد، بحران دانش آموزی، آموزش‌ها و نحوه حضور در کلاس‌های مجازی و یا حضوری است بنابراین پدر و مادر باید راهکارها و مهارت‌هایی را تحت عنوان مدیریت استرس در زمان کرونا کسب کنند.

وی حضور دانش آموزان در کلاسهای درس را یکی از مهمترین دغدغه‌های والدین ذکر کرد و افزود: پدر و مادرها باید رعایت بهداشت فردی و عمومی در مدرسه را به کودکان آموزش دهند، همچنین در خانه نیز به آرامش روانی کودک و احساس امنیت آنان کمک کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تامین سلامت اجتماعی دانش آموزان، مسئولان مدارس و والدین را مورد تاکید قرار داد و توصیه کرد: با توجه به شرایط حاکم و شیوع گسترده ویروس کرونا والدین می‌توانند برای حضور دانش آموزان در کلاسها به توصیه‌های مراجع  رسمی همانند وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و آموزش و پرورش استناد کنند. 

وی با بیان اینکه اگر دانش آموزان بصورت حضوری در مدارس حاضر شوند و به هر دلیلی پروتکل‌ها از سوی دانش آموز و یا کادر مدرسه رعایت نشود ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری رقم بخورد، گفت: حتی رفت و آمدهای والدین دانش آموزان به مدارس نیز می‌تواند خطر آفرین باشد.

این  متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه افزود: معمولا کودکانی که مبتلا به کرونا می‌شوند هیچ علامتی ندارند و در بیشتر موارد این بیماری را با کمترین مشکلی پشت سر می‌گذارند ولی دانش‌آموزان می‌توانند ناقلین بیماری باشند و این بیماری را به افراد مسن‌تر و دارای ریسک بالا منتقل کنند.

تضمین سلامت دانش آموزان و رعایت عدالت اجتماعی از سوی والدین و مسوولان یکی از مهمترین مواردی بود که حیدرنیا بر ضرورت تامین آن تاکید کرد و گفت: بنظر می‌رسد آموزش مجازی می‌تواند راهکار موثری برای کاهش شیوع بیماری باشد. البته باید آموزش‌ها در سطح کشور به صورت یکسان و با رعایت عدالت اجتماعی انجام شود تا تبعات مشکلات ناشی از کرونا به حداقل برسد.

این متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه در پایان با بیان این که مهمترین اثر منفی کرونا بر دانش آموزان  کاهش تعاملات است، گفت: اما روی دیگر سکه اثرات مثبت کروناست چرا که دانش آموز می‌تواند شرایط سخت را در زندگی تجربه کند، یعنی دانش آموز یاد می‌گیرد علیرغم شرایط سخت، دشوار و متفاوت با ابزار دیگری کار خود را ادامه دهد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=191041

ثبت نظر

-