اختصاصی| بهترین منابع غذایی برای تأمین پروتئین بدن کدامند؟

  • کد خبر : 190186
  • 26 شهریور 1399 - 12:45
اختصاصی| بهترین منابع غذایی برای تأمین پروتئین بدن کدامند؟
به گزارش سرویس ترجمه نیوز، پروتئین ها از واحد های ساختاری کوچکتر بنام آمینو اسید ساخته شده اند که نمی توان آنها را به صورت مصنوعی تولید کرد، بنابراین دارای اهمیت ویژه ای هستند، زیرا نمی توان آنها را از چیز دیگری جز مواد غذایی تامین کرد.
پروتئین ها دارای ۴عنصر اصلی هستند: کربن، هیدروژن، اکسیژن و نیتروژن. بعلاوه آنها شامل سولفور، آهن، مس و سایر مواد معدنی هستند. پروتئین باعث عملکرد بهتربدن و شکل گیری ماهیچه می شود.
 
عملکرد چندگانه پروتئین در بدن
 
ساختار و شکل پذیری: پروتئین باعث رشکل گیری ساختار سلول ها می شود، بافت ها را ترمیم کرده و از آنها حمایت می کند و باعث انعطاف پذیری و مقاومت آنها می شود. مثال اول کلاژن است که در استخوان ها و تاندون ها دیده می شود و دوم کراتین است که در مو، پوست و ناخن ها قابل مشاهده است. برای ساخته شدن ماهیچه در بدن نیاز به پروتئین می باشد.
 
تنظیم: برخی هورمون ها مانند انسولین و گلوکاگون دارای ماهیت پروتئینی هستند. این دو هورمون غلظت گلوکز را در خون تنظیم می کنند. سالسیتونین هم مسول کلسیم سوخت و ساز است. بعلاوه پروتئین هایی هستند که وظیقه آنها تقسیم سلولی و گسترش ژن هاست.
 
دفاع: پروتئین ها در ساخته شدن ایمونوگلوبین ها کمک می کنند و باعث می شوند این آنتی بادی ها از بدن دربرابر عوامل خارجی دفاع کند. مثلا مخاط ها از اعضای مخاطی حفاظت کرده و اثر میکروب کشی دارند.
 
هموستاز: پروتئین ها محیط داخلی را بواسطه فرایندی بنام هموستاژ ثابت نگه می دارند. بدین ترتیب pH، تعادل اسیدی و اسمزی بدن در هر زمان حفظ می شود.
 
آنزیم ها: بیشتر پروتئین ها نوعی آنزیم محسوب می شوند و بدن می تواند به میزان تحرک های بیشتر واکنش نشان دهد. این فرایند بواسطه توانایی آنها در تعامل با زیرلایه هاست. مثلا آنزیم هایی مانند آمیلاز، لیپاز و پروتیز باعث تجزیه غذا می شوند.
 
حمل و نقل: پروتئین ها به حمل نقل موادی مانند اکسیژن و چربی در مایعات بدن کمک می کنند. پروتیئن ها در سطح سلولی مانند کانال و گیرنده هایی عمل می کنند که باعث ورود و خروج ترکیبات از غشای سلول می شوند.
 
ذخیره: پروتئین ها انرژی را ذخیره می کنند و بعدا بعنوان سخت استفاده می شوند. در صورتی که کربوهیدرات وجود نداشته باشد، بدن از پروتئین ها استفاده می کند.
 
منابع مختلف پروتئین
 
می توان پروتئین را از حیوانات و گیاهان تهیه کرد. منابع حیوانی دارای مقادیر بالایی آمینو اسید هستند. در زمان استفاده از پروتئین های گیاهی بجز دانه سویا؛ باید برای رسیدن به حداکثر کیفیت، آنها را ترکیب کنید. مواد زیر حاوی پروتئین بالا هستند:
 
گوشت سفید و قرمز
تخم مرغ
محصولات لبنی
حبوبات، مخصوصا دانه سویا، نخود و عدس
دانه های روغنی و آجیل
 
طبق نظر کارشناسان باید هر فرد در روز به ازای یک کیلو وزن،  ۰٫۸ گرم پروتئین استفاده کند. این نیاز براساس توان جسمی افراد متغیر است. مثلا زنان حامله، کودکان، بزرگسالان و افراد مسن  باید میزان بیشتری پروتئین مصرف کنند.
 
ورزشکاران به دلیل فعالیت بالا، انرژی بیشتری می سوزانند و حداقل در روز باید به ازای هرکیلوگرم وزنشان ۲گرم پروتئین مصرف کنند.
 
این ماده غذایی بسیار برای عملکرد بدن مفید است، بنابراین افراد باید توجه کافی به مصرف پروتئین داشته باشند. بهترین پروتئین را می توان در حیوانات یافت. حالا که از نقش پروتئین در بدن مطلع شده اید، پس باید بدانید که این مواد تاثیر شگرفی روی فرایندهای چندگاه در بدن می گذارند. سلامتی همه ما به استفاده از پروتئین وابسته است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=190186

ثبت نظر

-