گزیده‌ای از وعده‌های عملی‌نشده مدیران؛ بلبشویی به اسم فوتبال!

  • کد خبر : 188274
  • 25 شهریور 1399 - 6:17
گزیده‌ای از وعده‌های عملی‌نشده مدیران؛ بلبشویی به اسم فوتبال!

هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال

به گزارش نیوز، ایران‌ورزشی نوشت: فوتبال بلاتکلیف ایران را باید مجموعه‌ای از کارهای عقب‌افتاده، بی‌سرانجام و نیمه تمام دانست؛ مجموعه‌ای از وعده‌های محقق نشده و ابهام‌های بی‌پاسخ. چه در رده باشگاهی و چه در رده مدیریت عالی فوتبال، موارد و مشکلات بی‌شماری هستند که بلاتکلیف مانده‌اند و معلوم نیست که مدیران فوتبالی چه تصمیمی برای به ثمر رساندن آن‌ها دارند! از قدیمی‌ترین بلاتکلیفی و ابهام مدیریتی فوتبال که منع حضور بازنشستگان است بگیرید تا برسید به موضوع اصلاح اساسنامه و پرونده ویلموتس! چندین بدهی برجا مانده، بلاتکلیفی باشگاه‌ها در مخمصه پنجره‌های بسته نقل و انتقالاتی و انتخابات فدراسیونی که روی هواست و معلوم نیست با این شرایط می‌تواند طبق وعده‌های داده شده در آبان ماه برگزار شود یا نه!

پاسخ‌گو نبودن مدیران فوتبال و فرار آن‌ها از شفافیت و بیان واقعیت‌ها به ادامه این بلاتکلیفی‌ها دامن زده است و کلاف سردرگم امروز فوتبال را پیچیده‌تر از همیشه کرده است. در این گزارش سعی داریم به اصلی‌ترین کارهای بی‌سرانجام و وعده‌های عملی نشده مدیریت فوتبال بپردازیم. یک نمای کلی از آشفته‌بازاری که نامش را فوتبال گذاشته‌ایم

حل مشکل پرونده ویلموتس

هفتمین جلسه درباره حل مشکل پرونده ویلموتس در فدراسیون فوتبال همین چند روز پیش برگزار شد. از اول شهریور که حکم فیفا درباره این پرونده اعلام شده است، تا امروز مسئولان فوتبالی و غیرفوتبالی، ده‌ها جلسه برگزار کرده‌اند که چطور در این پرونده از فدراسیون فوتبال دفاع کنند و چطور می‌توانند با شکایت به مجامع بین‌المللی، غرامت سنگین ۶میلیون و ۱۳۷هزار یورویی که هرروز ۸۴۰ یورو به آن اضافه می‌شود را کاهش دهند!

همین مدیران پیش از صدور رأی هم بارها با وکلای پرونده جلسه گذاشته بودند که با ارسال چه لوایحی موفق خواهند شد فیفا را متقاعد کنند که ویلموتس نه تنها نباید از ایران غرامت بگیرد که باید مابقی ۲میلیون یورویی که به او پرداخت شده را هم برگرداند! با غرامتی که پرونده ویلموتس روی دست فدراسیون فوتبال گذاشته، رسیدگی به این پرونده و درخواست تجدیدنظر به دادگاه حکمیت ورزش مهم‌ترین کار ناتمام و وعده‌ای است که مدیران به اهالی فوتبال داده‌اند. هنوز فدراسیون فوتبال درخواست تجدیدنظر خود را به طور رسمی برای CAS ارسال نکرده. بیش از ۲۰ روز از صدور حکم گذشته است. با نزدیک شدن به پایان مهلت ۳۰ روزه فیفا برای پرداخت غرامت سنگین به ویلموتس، برای تصمیم‌گیری درباره درخواست از CAS، فدراسیون فوتبال زمان زیادی ندارد.

وعده بازگشت استراماچونی

از همان زمان که آندره‌آ استراماچونی در میان نارضایتی هواداران از استقلال جدا شد، سایه او بر سر این تیم بود و وعده بازگرداندنش، بزرگ‌ترین وعده‌ای بود که مدیران به هواداران می‌دادند. سعادتمند راهی ایتالیا شد تا از استرا تخفیف بگیرد. می‌خواست توافق کند تا مربی ایتالیایی غرامتش را ببخشد و بعد هم با استقلال قرارداد ببندد.

وعده سعادتمند اما عملی نشد. استرا تخفیف نداد و سازمان لیگ هم با لغو قانون ممنوعیت جذب مربی و بازیکن خارجی موافقت نکرد. باشگاه استقلال اما بعد از اعلام توافق با استراماچونی، هنوز در این رابطه موضع‌گیری رسمی نکرده است. استراماچونی طی ایمیلی شرایط خود را برای باشگاه استقلال تشریح کرده که در شرایط ارسالی او نه تنها هیچ نشانی از تخفیف نیست که پذیرش شرط قرارداد یک‌ساله برای او به مبلغی بالای یک میلیون یورو، می‌تواند شروع یک دردسر تازه برای استقلال باشد.

هنوز هواداران استقلال چشم به وعده سعادتمند برای بازگرداندن استراماچونی دوخته‌اند اما باشگاه استقلال هیچ ایمیل رسمی یا پیش‌نویس قراردادی برای او ارسال نکرده است.

بازگشت استراماچونی شاید در گرو لغو قانون ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی باشد اما آن‌چه این روزها بیش از پیش مشخص شد این‌که وعده بازگشت استراماچونی، نمایشی بود که احمد سعادتمند در داستان اختلافش با فرهاد مجیدی به آن متوسل شد. هواداران اما هم‌چنان چشم به راه تحقق این وعده هستند و در مقابل این انتظار چیزی جز سکوت سعادتمند در هجوم مشکلات باشگاه، انتظارشان را نمی‌کشد.

پرداخت حقوق برانکو

طبق آخرین اعلام‌ها قرار بود دیروز (دوشنبه) حکم بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالات باشگاه پرسپولیس برسد. باشگاه پرسپولیس گرچه طلب دستیارهای برانکو را داد و پرونده مطالبات آن‌ها را بست اما هنوز نه موفق شده که طلب برانکو را به طور کامل بپردازد و نه رضایت او را بگیرد.

تصمیم باشگاه پرسپولیس این بود که در پرونده شکایت برانکو ایوانکوویچ به جای درخواست تجدیدنظر از دادگاه حکمیت ورزش، تلاش کند تا از خود او رضایت بگیرد. ۳۰ درصد از طلب یک میلیون و ۵۰هزار یورویی برانکو را پرداخت کرد و برای مهلت گرفتن بابت پرداخت ۷۰ درصد بقیه طلب، تلاش کرد. آخرین مهلت باشگاه پرسپولیس برای پرداخت مبلغ باقی‌مانده مطالبات برانکو شنبه ۲۲ شهریور بود که باشگاه موفق به پرداخت ۷۸۴هزار یوروی باقی‌مانده نشد. تلاش وکیل باشگاه هم برای گرفتن مهلت بیشتر از برانکو بی‌نتیجه ماند.

در این راستا حتی باشگاه پرسپولیس به ای‌اف‌سی هم نامه‌ای فرستاد و مدعی شد که موفق شده از برانکو مهلت بیشتری بگیرد اما مخالفت این سرمربی، هیچ راه فراری برای پرسپولیس باقی نگذاشت. با توجه به قراردادهایی که باشگاه پرسپولیس تا کنون ثبت کرده، به نظر می‌رسد صدور حکم فیفا و بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی، فعلاً خللی در برنامه‌های پرسپولیس برای جذب بازیکنان مورد نیاز به وجود نیاورد. با توجه به این‌که طبق قوانین جدید فیفا، هر زمان بدهی‌ها تسویه شود، پنجره نقل‌وانتقالاتی باز می‌شود، شاید باشگاه پرسپولیس، پرداخت طلب برانکو را تا نقل و انتقالات زمستانی عقب بیندازد.

پرداخت مطالبات شفر

میان انبوه مشکلات باشگاه استقلال، آن‌چه در حال حاضر برای باز شدن پنجره نقل و انتقالات این باشگاه در اولویت قرار دارد، پرداخت طلب شفر است. باشگاه استقلال ۱۱۰هزار دلار بدهی ساشا شفر را پرداخت کرده است. حتی ۷۰ درصد از بدهی وینفرد شفر را هم پرداخت کرده بود اما شکایت او بابت ۳۰ درصد باقی مانده، باعث بسته شدن پنجره نقل و انتقالات باشگاه استقلال شد. یک ماه از صدور حکم فیفا مبنی بر بسته شدن پنجره نقل و انتقالات باشگاه استقلال می‌گذرد و هنوز ۶۰۰هزار دلار بدهی وینفرد شفر پرداخت نشده تا این پنجره نقل و انتقالاتی باز شود و استقلال بتواند قرارداد بازیکنان جدید را ثبت کند. خبرهایی از باشگاه استقلال می‌رسد که گویای رسیدن شکایات تازه‎ای است که در این صورت کار باشگاه برای باز کردن پنجره نقل و انتقالات سخت خواهد شد.

شکایت پادوانی از باشگاه استقلال و درخواست دریافت غرامت نقص عضو علاوه بر طلب یک میلیون و ۲۰۰هزار یورویی استراماچونی، بدهی ۲ تا ۳میلیون یورویی را به باشگاه استقلال تحمیل می‌کند که با قیمت روز ارز چیزی حدود ۶۰، ۷۰میلیارد تومان خواهد شد.

استقلال اما برای تسویه حساب این مبلغ تا پایان نقل و انتقالات کار سختی در پیش دارد و مدیران باشگاه هر بار وعده پرداخت این مطالبات را برای هواداران تکرار می‌کنند.

تأیید اساسنامه فدراسیون فوتبال

بلاتکلیفی اساسنامه فدراسیون فوتبال و نرسیدن جواب نهایی فیفا درباره آن، فوتبال ایران را دچار بلاتکلیفی بزرگی کرده است. از اواخر سال گذشته فیفا طی نامه‌ای اعلام کرد تا پیش از اصلاح اساسنامه، انتخابات فدراسیون فوتبال نمی‌تواند برگزار شود. از همان زمان که فیفا الزام اصلاح اساسنامه را مطرح کرده است، فدراسیون فوتبال چندین تغییر مدنظر فیفا را در اساسنامه لحاظ کرده اما هر بار فیفا به موارد تازه‌تری تأکید داشته است. در ابتدا فیفا عضویت وزیر ورزش و معاون او در مجمع فدراسیون فوتبال را متناقض با قوانین فیفا دانسته بود و از استقلال ارکان قضایی و کمیته انتخابات فدراسیون فوتبال ایراد گرفته بود. ایرادهای دیگری هم بود که امید می‌رفت خیلی زود و بعد از یک کارشناسی دقیق برطرف شود. ارسال این پیش‌نویس اما نتوانست تأییدیه فیفا را به همراه داشته باشد و علی‌رغم همه وعده‌های مسئولان فدراسیون، هنوز بعد از بیش از شش ماه، اساسنامه نتوانسته مورد تأیید فیفا قرار بگیرد. فیفا در گام بعدی از عنوان حقوقی فدراسیون فوتبال ایراد گرفته است که این ایراد، اصلاح اساسنامه را وارد فاز پیچیده‌تری کرده است چرا که مجلس شورای اسلامی با تغییر عنوان فدراسیون مخالفت می‌کند و آن را خلاف قانون می‌داند و فدراسیون فوتبال هم مدعی است که باید به نهاد مستقل تبدیل شود. ابهام‌ها در این رابطه هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و وعده‌های مسئولان فدراسیون فوتبال محقق نمی‌شود.

برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال

انتخابات فدراسیون فوتبال که قرار بود در اردیبهشت ماه سال ۹۹ برگزار شود، به دلیل طولانی شدن روند اصلاح اساسنامه، هنوز بلاتکلیف مانده است. حتی پیش از استعفای مهدی تاج و پیش آمدن موضوع اصلاح اساسنامه، گمانه‌زنی‌هایی درباره تلاش هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال برای به تعویق انداختن تاریخ انتخابات و طولانی شدن مدت حضورشان شنیده می‌شد.

نامه فیفا کمک کرد تا این گمانه‌زنی‌ها محقق شود. انتخابات برگزار نشد اما از طرف دیگر با اصلاح کمیته انتخابات و نقش مجمع در برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در اساسنامه، روند برگزاری انتخابات با تغییراتی اساسی همراه شد. طوری که شاید روند انتخابات آن‌طور که هیأت رئیسه انتظارش را داشت، پیش نرود یا حتی دست برخی افراد برای لابی با اعضای هیأت‌های فوتبال و محدود کردن دایره نامزدهای انتخاباتی بسته شود.

این تغییرات گرچه می‌تواند انتخابات سالم‌تری را به جامعه فوتبال نوید دهد اما نکته این‌جاست که برخی سنگ‌اندازی‌های عجیب، روند تأیید اساسنامه را تاکنون به تعویق انداخته است. آخرین تاریخ اعلام شده برای برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال آبان ماه بوده است اما سؤال اساسی این‌جاست که وقتی هنوز تأییدیه فیفا برای اساسنامه نرسیده است، آیا در دو ماه باقی مانده، فدراسیون موفق می‌شود تأییدیه مجلس و هیأت دولت و مجمع را بگیرد، ثبت‌نام نامزدها را انجام دهد و انتخابات را برگزار کند؟ این تنها چیزی است که می‌تواند فوتبال را از بلاتکلیفی نجات دهد.

حل مشکل اسکوچیچ و صنعت نفت

زمانی که فدراسیون فوتبال برای انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با دراگان اسکوچیچ وارد مذاکره شد، این سرمربی کروات قراردادش را با باشگاه صنعت نفت آبادان فسخ کرده بود. فسخ اما با این شرط همراه بود که اسکوچیچ بعد از فسخ با صنعت نفت با هیچ تیم ایرانی دیگری وارد مذاکره نشود، وگرنه ملزم به پرداخت غرامت ۱۲۰هزار دلاری به باشگاه آبادانی خواهد بود. بعد از ثبت قرارداد این سرمربی با فدراسیون فوتبال، باشگاه صنعت نفت آبادان از او به فیفا شکایت کرد و برنده پرونده شد. بر اساس حکم فیفا اسکوچیچ محکوم شد که غرامت ۱۲۰هزار دلاری را به باشگاه صنعت نفت بپردازد. خبرهایی اما شنیده می‌شد که او پیش از عقد قرارداد با فدراسیون فوتبال، به توافق رسیده که غرامت صنعت نفت برعهده فدراسیون فوتبال باشد.

فدراسیون فوتبال این خبر را مثل هر خبر دیگر تأیید نکرد اما بارها به این نکته تأکید داشت که ما از سرمربی تیم ملی‌مان حمایت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که این موضوع تمرکز او را به هم بزند. فدراسیون اصرار داشت که تلاش می‌کند تا از صنعت نفت برای پرداخت این غرامت مهلت بگیرد. حتی زمزمه‌هایی هم مبنی بر دخالت برخی مدیران عالی‌رتبه برای پادرمیانی و گرفتن رضایت از این باشگاه مطرح شده بود اما باشگاه صنعت نفت آب پاکی را روی دست فدراسیون فوتبال ریخت که از حق خود کوتاه نخواهد آمد. حالا هم که بازی‌های مقدماتی جام جهانی به تعویق افتاده، دیگر دلیلی برای رعایت تمرکز اسکوچیچ وجود ندارد اما هنوز نه فدراسیون فوتبال اقدام به پرداخت غرامت این باشگاه کرده و نه اسکوچیچ.

استعفای بازنشستگان فدراسیون فوتبال

استعفای بازنشستگان فدراسیون فوتبال از قدیمی‌ترین موضوعات فوتبال است که همچنان بلاتکلیف مانده است. از زمانی که علی کفاشیان ریاست فدراسیون فوتبال را برعهده داشت و بارها ریاست او را به خاطر بازنشستگی‌اش مورد نقد قرار می‌دادند تا وقتی که مجلس به طور جدی پی‌گیر اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شد و تلاش مهدی تاج و اعضای هیأت رئیسه برای دور زدن این قانون ماجرای تازه‌ای در فوتبال درست کرد. تاج به انواع بهانه‌ها برای دور زدن قانون دست زد و اعضای هیأت رئیسه در نهایت موفق شدند با تکیه بر تبصره‌ای که عضویت هیأت رئیسه را شغل نمی‌داند، به فعالیت خود ادامه دهند. فدراسیون فوتبال با کنار گذاشتن چند مدیر مدعی شد که از این قانون پیروی می‌کند. به عنوان مثال محمدرضا ساکت از دبیرکلی کنار رفت و علی کفاشیان استعفای شفاهی داد. فریدون اصفهانیان به خاطر بازنشستگی از ریاست کمیته داوران کنار رفت و چند تغییر این چنینی در فوتبال به وجود آمد. بعد از مدتی که حساسیت حضور بازنشستگان کم شد اما بار دیگر شاهد بازگشت بازنشستگان هستیم. محمدرضا ساکت مدیرعامل باشگاه سپاهان شد، حکم ریاست فریدون اصفهانیان بر کمیته داوران صادر شد و کفاشیان هم برگشت. همچنان قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در فوتبال به طور کامل اجرا نمی‌شود و ابهام‌ها درباره اجرای این قانون ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=188274

ثبت نظر

-