افشای نام دستگاه‌هایی که اطلاعات به سازمان مالیاتی نمی‌دهند

  • کد خبر : 188268
  • 25 شهریور 1399 - 5:36
افشای نام دستگاه‌هایی که اطلاعات به سازمان مالیاتی نمی‌دهند
به گزارش نیوز،

امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در برنامه تلویزیونی صبح بخیر ایران اظهار داشت: توسعه و عدالت بدون یک نظام مالیاتی کارا، عالم، عادل و مسلط به اطلاعات، آمار و ارقام نشدنی است. بخواهیم یا نخواهیم بشر اجتماعی زندگی می‌کند و هزینه‌های اجتماعی فراوانی دارد. مثل یک مجتمع آپارتمانی بوده که هزینه‌های آن دو وجه شخصی، عمومی و اجتماعی دارد.

 اخبار اقتصادی- معاون وزیر اقتصاد افزود: اگر سازوکاری برای اداره امور آن مجموعه وجود نداشته باشد با مشکل مواجه خواهد شد. هر کشوری دنبال پیشرفت و عدالت است و باید نظام مالیاتی پیشرفته داشته باشد؛ نمی‌گویم سازمان مالیاتی که البته سازمان یکی از اجزای مهم آن است که همه دستگاه‌های اجرایی، مردم، قوانین، بخش خصوصی، مودیان، تولیدکنندگان، دولت، مجلس و اصحاب رسانه مجموعه نظام مالیاتی هستند.

پارسا ادامه داد: باید اطلاعات کاملی از فعالیت‌های اقتصادی درآمد، سود، مصرف و نظایر آن را در اختیار سازمان مالیاتی بگذارند تا سازمان نیز متناسب با درآمد، ثروت، مصرف، سود و سرمایه آنها را مشمول مالیات کند.

وی با بیان اینکه نظام مالیاتی در کل مسئله بزرگی دارد، بیان داشت: اقتصاد با نفت اداره می‌شده و درآمدهایی که برای اداره امور کشور داریم کافی نیست. فقط ۳۵ درصد کل بودجه از مالیات تامین شده است. در دنیا این رقم ۸۵ درصد به بالا است. در همین اوضاع فرار مالیاتی وجود دارد که جرم مالیاتی بوده و خط قرمز محسوب می‌شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه هوشمند سازی نظام مالیاتی راه مبارزه با فرار مالیاتی است، تصریح کرد: همه اطلاعات باید در اختیار سازمان باشد. این موضوع طبق ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم است. نه تنها اطلاعات خود را به مالیات بدهند، بلکه مشمول اطلاعات طرف معامله نیز می‌شود و باید تصویری از صورت معامله به سازمان ارائه شود والا مسئولیت تضامنی در پرداخت مالیات خواهند داشت.

وی ادامه داد: برای مبارزه با فرار مالیاتی برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت وجود دارد. در حال حاضر نظام مالیاتی مکانیزه و الکترونیکی است و هوشمند نیست هدف ما رسیدن به این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه در نظام مالیاتی هوشمند هدف ما این است که اطلاعات، داده و دیتا به صورت کامل با کیفیت و قابل اعتماد در اختیار سازمان مالیاتی باشد، اظهارداشت: با علم به این اطلاعات مالیات هر شخص تعیین و اظهارنامه پیش فرض تولید شود که عدالت محقق خواهد شد.

پارسا تاکید کرد: در دوره بلند مدت ۳ تا ۴ ساله نظام هوشمند مالیاتی اتفاق می‌افتد. امیدواریم تا پایان این دولت نسخه اول هوشمند سازی را ارائه دهیم.

رئیس کل سازمان مالیات ی با اشاره به حذف شیوه اخذ مالیات علی الراس و جایگزین شدن مالیات ستانی مبتنی بر ریسک، یادآور شد: امسال ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم را امسال اجرا می‌کنیم که مالیات ستانی بر مبنای ریسک است. یعنی مالیات علی الراس را کنار می‌گذاریم و اخذ مالیات مبتنی بر خود اظهاری که در دامنه قابل قبولی باشد، اتفاق خواهد افتاد.

وی در مورد دستگاه هایی که طبق ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم اطلاعات به سازمان مالیاتی می‌دهند، گفت: ۸۸ دستگاه اولویت دریافت اطلاعات سازمان مالیاتی هستند. ۴۰ دستگاه همکاری خوب دارند. ۱۵ دستگاه همکاری مناسب ندارند و ۲۳ دستگاه نیز اخیراً در حال همکاری هستند.

معاون وزیر اقتصاد به اسامی دستگاه‌هایی که همکاری خوب دارند، اشاره کرد و افزود: گمرک، بانک مرکزی، مجموعه سیستم بانکی به جز ۴ بانک خصوصی که به سازمان بازرسی کل کشور معرفی شدند، بورس، نیروی انتظامی، پست و وزارت صمت هستند.  شهرداری تهران سه بخش دارد که از یک بخش آن راضی، یک بخش عملکرد متوسط و بینابین، یک بخش آن اصلاً رضایت مندی نداریم. جالب است بدانید در تمام موارد مقامات ارشد کاملاً همراه هستند، اما کار در بخش میانی گیر می‌کند.

پارسا در مورد همکاری جدیدی که از سوی برخی دستگاه‌ها برای ارائه اطلاعات اقتصادی شروع شده، خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی، وزارت ارشاد و زیرمجموعه آن، دو معاونت در وزارت کار خوب عمل می‌کنند و از دو معاونت هم راضی نیستیم. دستگاه هایی که از عملکرد آنها راضی نباشیم و همکاری نداشته باشند با همکاری و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و خزانه داری بودجه آنها متوقف می‌شود. همچنین با هماهنگی دادستان انتظامی مالیاتی در اختیار مراجع قضایی قرار می‌گیرند. مدیران و مسئولان در امر مالیات مسئولیت تضامنی خواهند داشت

این مقام مسئول در مورد دستگاه‌هایی که همکاری مناسب ندارند، گفت: شامل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، دو معاونت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، سازمان غذا و دارو، معاونت درمان وزارت بهداشت، ۴ بانک خصوصی، شرکت ارتباطات سیار، ایرانسل، سازمان‌نظام‌پزشکی، اتاق اصناف هستند. تا حصول نتیجه این موارد را از مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم. 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه مالیات حقوق عامه و حق الناس است، گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد ثروتمندان جامعه باید قسمت اعظم هزینه‌های جامعه را بدهند. مجموعه حاکمیت فضایی را فراهم کرده که افرادی میلیاردی و میلیونی پول در می‌آورند و عده‌ای نیز در خرج جاری مانده اند. حتی اگر نفت هم بی‌‌‌نهایت می‌فروختیم باید ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه هزینه و مالیات را متناسب با ثروت و درآمد خود بدهند، والا به سمت توسعه و عدالت نمی‌رویم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=188268

ثبت نظر

-