حملات ۱۱ سپتامبر/نخستین بخش از اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر منتشر شد!

  • کد خبر : 185248
  • 21 شهریور 1400 - 12:30
حملات ۱۱ سپتامبر/نخستین بخش از اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر منتشر شد!

نیوز: اف بی آی نخستین بخش از اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر را منتشر کرد.شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی گزارش داد اف بی آی نخستین بخش از اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر را که از حالت محرمانه خارج شده است منتشر کرد.
هفته گذشته رئیس جمهور آمریکا دستور داده بود احتمال از حالت محرمانه خارج شدن اسناد تحقیقات اف بی آی درباره حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ بررسی شود.
خانواده های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر همچنان خواهان دریافت اطلاعاتی در این باره هستند که چه عاملی سبب انجام این حملات شد. آنها بر این باورند این اسناد نشان می دهد عربستان سعودی در این حملات نقش داشته است, ادعایی که این پادشاهی آن را رد می کند.

«خالد صفوری» کارشناس آمریکایی-فلسطینی امروز (جمعه) در گفت‌و‌گویی در سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به تأثیر این رخداد بر توسعه لابی صهیونیسم در آمریکا پرداخت.

اخبار بین الملل- او به وبگاه عربی۲۱ گفت که این حادثه یک نقطه عطف در لابی‌گری صهیونیست‌ها در آمریکا بود، بدین صورت که آن‌ها توانستند بر عامه مردم از این گذرگاه تأثیر بگذارند و چنین وانمود و تبلیغ کنند که مسلمانان برای تمامی آمریکایی‌ها دشمن محسوب می‌شوند.

به گفته وی دموکرات‌ها در آمریکا از لحاظ تاریخی قرابت بیشتری به صهیونیست‌ها دارند و از سوی دیگر گروه لابی‌گری کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (ای‌پک) بیشتر از دموکرات‌ها بود اما حوادث ۱۱ سپتامبر این وضعیت را تغییر داد.

معرفی ۵ حمله تروریستی بزرگ تاریخ/مرگ‌بارترین حملات تروریستی

خالد صفوری گفت که لابی اسرائیل با سوءاستفاده از موج شکل گرفته علیه مسلمانان در آمریکا، تلاش کرد تا در اذهان آن‌ها مسلمانان را دشمن آمریکایی‌ها جلوه دهد و مبارزه با تررویسم را مبارزه علیه مسلمانان بخواند تا در مراحل بعدی درگیری رژیم اسرائیل با فلسطینیان را مبارزه با تروریسم جلوه دهد.

او افزود: «ای‌پک توانست آمریکایی‌ها را قانع کند که جنگ اسرائیل همان جنگ آمریکاست و تروریست‌هایی که حملات علیه آمریکا را ترتیب دادند، همانهایی هستند که به اسرائیل حمله می‌کنند و از این پس بود که همدردی‌ با اسرائیلی‌ها افزایش زیادی پیدا کرد.»

این کارشناس فلسطینی‌الاصل ساکن آمریکا سپس گفت که این سخنان به معنی این نیست که دموکرات‌ها در مسیری خلاف اسرائیل گام بر می‌دارند اما از اینکه اسرائیل چنین وانمود می‌کند که حمایت آمریکا از این تل آویو یک سیاست حزبی و مخصوص جمهوری‌خواهها است، عصبانی هستند.

حملات ۱۱ سپتامبر

خالد صفوری در بخش دیگری از سخنان خود به نوع رفتار سیاسی نتانیاهو پرداخت و گفت که نتانیاهو بزرگترین خدمت را به فلسطینی‌ها کرد، چرا که او اخیرا ائتلاف با آمریکا را به نام ترامپ و جریان راستگرای آمریکا زده و این مسأله موجب شده است تا بخش زیادی از دموکرات‌ها حتی یهودیان دموکرات نیز از چنین اقدامی خشمگین باشند.

صفوری توضیح داد که حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی هیچ زمانی مبنای حزبی نداشته است، اما بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ این حمایت را حزبی و به نفع جمهوری‌خواهها کردند.

او گفت که نتانیاهو چنین سیاستی را پیش از روی کار آمدن ترامپ آغاز کرد و آن زمانی بود که به هنگام سفر خویش به آمریکا به طور مستقیم از اعضای کنگره خواست به علت توافق هسته‌ای با ایران تا علیه «باراک اوباما» رأی دهند. این درخواست برای دموکرات‌ها یک توهین محسوب می‌شد، چرا که یک مسئول خارجی از کنگره خواسته بود تا علیه رئیس‌جمهور رأی منفی بدهد. در آن ماجرا حتی یهودیان دموکرات نیز به نتانیاهو اعتراض کردند.

این کارشناس امور آمریکا چنین تحولی در رابطه رژیم صهیونیستی با احزاب آمریکایی را حاصل یک شب و روز ندانست و گفت که این روند به طور تدریجی و از حوادث ۱۱ سپتامبر به این سو آغاز شده بود.

به گفته وی گروه لابی‌گری کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (ای‌پک) هم اکنون تمامی تلاش خود را برای مخالفت با درخواست اعضای دموکرات کنگره برای تعویق طرح اشغال کرانه باختری به کار گرفته است.

سخن این کارشناس امور آمریکا در خصوص رابطه لابی ای‌پک با جمهوری‌خواهان در حالی است که  «جو بایدن» رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات پیش رو، بامداد امروز (جمعه) طی سخنرانی در همایش لابی صهیونیستی «جِی استریت»، مدعی شد ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای ایران، رژیم اسرائیل را در خطر قرار داده و همچنین با پذیرش تئوری‌های توطئه راست‌های افراطی، جامعه یهودیان آمریکا را نیز به خطر انداخته است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=185248

ثبت نظر

-