نابودی مرجان های خلیج فارس از سوی عوامل انسانی

  • کد خبر : 185023
  • 22 شهریور 1399 - 22:17
نابودی مرجان های خلیج فارس  از سوی عوامل انسانی

به گزارش نیوز، صمد حمزه ئی اظهار داشت: در اطراف جزیره های مانند کیش، قشم و لارک و اکوسیستم های مرجانی خوبی وجود داشته که بخش عمده آن‌ها از بین رفته‌اند.

وی ادامه داد: دریا ثروتی بین نسلی بوده که گذشتگان با استفاده درست و به اندازه نیاز، آن را حفظ کرده‌اند و ما نیز بایستی با بهره‌برداری صحیح و در مسیر توسعه پایدار این ثروت را برای بهره نسل‌های آینده محفوظ نگه داریم.

وی اضافه کرد: فشار بیش از حد به اکوسیستم‌های دریایی موجب تخریب آن‌ها شده و نتایج نامطلوبی در پی خواهد داشت.

رییس مرکز اقیانوس شناسی بندرعباس یادآور شد: مرجان‌های خلیج فارس یکی از اکوسیستم‌های حساس و در معرض خطر هستند که عوامل متعددی موجب تخریب آن‌ها می‌شود، یکی از این عوامل گرمایش کره زمین است.

حمزه‌ئی خاطرنشان کرد: درحال حاضر مرجان‌ها در آستانه تحمل گرما و شوری قرار داشته و تحمل گرما و شوری بیشتر آب را ندارند.

وی توضیح داد: مرجان های اقیانوسی در دمای ۲۴ – ۲۵ درجه سانتیگراد رشد کرده اند اما مرجان های خلیج فارس در دمای ۳۳ -۳۴ درجه رشد کرده و خود را با محیط تطبیق داده‌اند و تحمل دمای بالاتر را ندارند.

به گفته رییس مرکز اقیانوس شناسی بندرعباس، مساله مهم دیگر اسیدی شدن دریا و وجود آلودگی‌هاست که تاثیر نامطلوب خود را بر اکوسیستم مرجان‌ها دارد.

حمزه ئی اشاره کرد: مرجان‌ها در عمق قابل دسترس و محدوده خاصی از ساحل رشد می‌کنند که همین مساله آن‌ها را در دسترس انسان قرار داده است و برخی افراد این آب سنگ‌ها را به خاطر زیبایی و یا استفاده در آکواریم از بستر محیط طبیعی خود جدا می‌کنند.

وی افزود: برخی افراد هم مرجان ها را از محل شکل‌گیری طبیعی جدا کرده و به عنوان یک صنایع دستی با خود به شهرستان‌ها می‌برند، بی‌آنکه متوجه باشند این آب سنگ‌ها بسیار حساس بوده و بخش زیادی از آن در طول مسیر نابود می‌شود.

منبع: نیوز

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=185023

ثبت نظر

-