درمان زخم‌های دهانی با لیزر

  • کد خبر : 184955
  • 22 شهریور 1399 - 21:12
درمان زخم‌های دهانی با لیزر

به گزارش نیوز، در پنجمین روز وبینار مدرسه تابستانی لیزر دکتر محمدرضا رزاقی، رئیس مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دکتر نسرین زند متخصص پوست و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، دکتر فاطمه مطرودی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و احسان جان زمین، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان به ایراد سخنرانی پرداختند.

رزاقی با اشاره به صرفه جویی خون در استفاده از لیزر در درمان بیماری‌های ارولوژی، استفاده از این ابزار نوین را به خاطر کم‌تهاجمی بودن، بدون خونریزی و کوتاه‌تر بودن زمان ریکاوری بیمار پس از جراحی، مهم ارزیابی کرد.

رئیس شبکه ملی تحقیقات لیزر پزشکی کشور گفت: علاوه بر استفاده ی لیزرهای پالس کوتاه در جراحی‌های ارولوژی این نوع لیزرها اهمیت خاصی در درمان سنگ‌های مجاری ادراری پیدا کرده‌اند.

استفاده از لیزر در درمان زخم‌های دهانی

دکتر نسرین زند نیز در سخنان خود کاربردهای بالینی متعدد در ضایعات دردناک در بیماری‌هایی چون آفت‌های راجعه، زخم‌ها دهانی ناشی از GVHD و شیمی درمانی، و … را بیان کرد و درباره روش درمانی غیرحرارتی کاربرد لیزر ۱۰۶۰۰ نانومتر دی اکسید کرین با ژلی خاص که عمده ماده سازنده آن آب است، توضیح داد.

در ادامه احسان جان زمین، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان به موضوع اصول اپتیکی سیستم ارزیابی زیستی فلوسایتومتری و کاربردها پرداخت.

جان زمین، با توضیحات ساختاری اپتیکی سیستم‌های فلوسایتومتری و تغییرات آن‌ها در زمان، به پتانسیل این شرکت دانش‌بنیان برای جذب گروه همکار فیزیک لیزر و فوتونیکی و الکترونیکی برای راه‌اندازی پروژه ساخت و ست­آپ این سیستم مهم در کشور اشاره کرد.

دکتر فاطمه مطرودی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با موضوع نوین «تصویربرداری‌های رامان(یک سیستم طیف‌سنجی) و کاربرد زیستی آن‌ها» سخنرانی کرد.

مطرودی درباره چینش‌های و تکنیک‌های به روز شده طیف سنجی رامان، مثل طیف سنجی رامان بهبود یافته سطحی SERS، طیف سنحی رامان انتی استوکس همدوس CARS، و پراکندگی رامان تحریکی SRS توضیحاتی داد.

وی سپس به تفاوت‌ها، مزایا و معایب هریک از آنها پرداخت. در ادامه نیز نمونه های مهم کاربردهای تحقیقی زیست- پزشکی حوزه دارو رسانی، درمان سرطان، و تشخیص و افتراق نمونه‌های بافت پوستی را به تصویر کشید و نتایج جدیدترین کارهای مهم در این زمینه را گزارش داد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به توسعه اولیه تکنولوژی طیف سنجی و میکروسکوپ رامان خودبه‌خودی، فضای کشور برای توسعه تکنیک های دیگر این دانش را مثبت و رو به رشد ارزیابی کرد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=184955

برچسب ها

ثبت نظر

-