کلید دولتمردان روحانی قفل ‌بورس باز می‌کند؟

  • کد خبر : 184025
  • 22 شهریور 1399 - 8:45
کلید دولتمردان روحانی قفل ‌بورس باز می‌کند؟

به گزارش نیوز برخی از فعالان بازار می گویند: سبزی آخر وقت و جمع شدن برخی صف فروش ها نشانه بازگشت بازار است. از نگاه این گروه، صف های خرید آخر وقت در بازار همچون بازگشت پرستوها، نشانه برگشت بهار و پایان زمستان بورس است. اما گروهی دیگر می گویند با یک گل بهار نمی شود؛ بازار در پایان هفته اول شهریورماه با نشانه های مثبت به استقبال هفته دوم رفت اما نتوانست این روند را حفظ کند و حرکت افتان و خیزان شاخص ادامه یافت.

دو قطبی در بورس تهران

در درون بازار سرمایه دو قطب قوی شکل گرفته است، طرفداران پایان اصلاح و مخالفان این دیدگاه.

امید به غول و بازارهای همسایه: طرفداران با اشاره به نصف شدن صف فروش در روز چهارشنبه و اصلاح شدید برخی نمادها اعتقاد دارند بورس پتانسیل بالایی برای برگشت دارد.

موافقان این فرضیه با اشاره به ریزش حدود ۳۰ درصدی سهام شرکت هایی که از توان بالایی برای درآمد زایی برخوردارند امیدوار هستند شاخص به همین میزان کاهش، رضایت دهد. از نگاه این گروه سهم هایی چون اکثر شرکتهای فعال در صنایع شیمیایی، نفتی، معدنی و فلزی به مرحله ارزندگی رسیده اند.

رشد قیمت دلار در بازار نیما و آزاد نیز ضمانتی برای اقبال بیشتر به سمت این سهم عنوان می شود و با استناد به این اتفاقات می گویند: هفته پیش رو هفته امیدوار کننده تری نسبت به پنج هفته ریزشی است.

نگرانی از نمادهای در حصر: اما گروه مخالف می گویند: هنوز برخی ابهامات در بورس اجازه نداده گرد و خاک ها در بازار بنشیند؛ ابهام در برخی صنایع و بسته بودن نمادهای برخی غول های بورسی مانعی برای برگشت پایدار بازار است و هر برگشتی با عجله برای نقد کردن سهام تبدیل به ریزش خواهد شد.

این گروه بر دو نکته دیگر نیز تاکید دارند، در روز آخر شاخص هم وزن شرایط نامطلوب تری از شاخص کل داشت، افت این شاخص هم در بازه هفتگی و هم در بازه روزانه از شاخص کل بیشتر بود که می تواند نشان دهنده دمای منفی در نیمی از بازار باشد نیمه پرتراکم اما به جهت اندازه خرد و متوسط.

رفتار توده ای در بازار نیز شاهد دیگر برای طرفداران ادامه ریزش شاخص در بازار است و اعتقاد دارند هم چنان که این رفتار سهام برخی شرکت ها را بی توجه به عوامل بنیادی بالا برد حال هم می تواند بی توجه به ارزندگی بسیاری از سهام ها را پایین بیاورد.

اما موافقان برگشت بازار با استناد به روز چهارشنبه می گویند بازیگر اصلی این روز حقیقی ها بودند. خرید حقیقی ها در این روز بیش از ۷۰ درصد برآورد می شود و ارزش معاملات خرد هم در این روز مجددا دو رقمی شد و در مقایسه با روز سه شنبه حدود ۴ هزار میلیارد تومان بیشتر بوده است.

اما مخالفان این دیدگاه می گویند: در میان مدت قیمت ها به سمت تعادل ذاتی خود میل می کند در بورس تهران بسیاری از سهم ها در مقایسه ها با قیمت های فعلی ارزنده نیستند. برخی از این سهم ها به خصوص در تعدادی از غول های صنعتی حبابی به نظر می رسند که این مساله می تواند وزنه بازار برای حرکت به سمت سطوح پایین تر باشد.

تدبیر دولت تدبیر برای بورس

اما در کنار تمامی منازعه های جریانی، اخبار مثبت نیز در اطراف بورس زیاد شنیده می شود. به نظر می رسد دو اتفاق در دستور کار سیاست گذار قرار دارد: تزریق روحیه در کنار تزریق پول.

دادن مجوز های رنگ به رنگ برای تزریق پول و انتشار اخبار مثبت درباره برخی نمادها از جمله پالایشی ها می تواند سهامداران را حداقل به روز جاری امیدوار کند.

 یک درصد از صندوق توسعه ملی، اختیار فروش و سهام خزانه، اجازه به بانک ها برای سرمایه گذاری در بورس اتفاقات مثبتی هستند که روی آن مانور داده می شود. طبق وعده دولت پول صندوق توسعه ملی امروز از طریق بانک عامل به حساب صندوق تثبیت سرمایه واریز می شود برخی در انتظار واریز ۲۵ هزار میلیارد تومان پول هستند اما برخی دیگر می گویند عدد بسیار پایین تر است.

الزام و اجبار برخی شرکت ها به بازارگردانی، کورسوی امیدی دیگر برای بورس در هفته جاری است برخی حتی توقع دارند این حمایت ها از روز شنبه شروع شود و در چرخه اداری و کاغذ بازی نیفتد. به نظر، بازارساز بورس بدش نمی آید امروز عرض اندام کند و هر چه در چنته دارد رو کند تا بازار مثبت شود. سبز پوشی بازار در امروز به لحاظ روانی می تواند کمک کند که اراده بر نریختن بازار است و باور کردن این اراده شاید مرهمی بر گلات کردن(تکرار یک اتفاق برای پنج بار) شاخص در بازدهی منفی هفتگی باشد. باید منتظر بود و دید کلید دولت تدبیر حداقل می تواند قفل صف فروش در بورس را باز کند؟ وزیر اقتصاد گفته است فروشندگان چهارشنبه زیان دیدگان روز شنبه هستند قفلی که در روز آخر ارزش آن حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

دولت.JPG یک

تحلیل های فنی چه می گویند؟

شاخص کل بورس بعد از شکستن سطح حمایتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در  چهارشنبه هفته گذشته به سطح یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد رسید. برخی تحلیل های فنی بازگشت برخی از سهم‌های بزرگ و بنیادی را پایان اصلاح تلقی می‌کنند و معتقدند که با محرک قیمت‌های جهانی و رشد قیمت دلار، بازار می‌تواند حتی از سقف ۲میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی عبور کند.

دسته دوم معتقدند: کماکان هیجان فروش وجود دارد و هر رشدی در شاخص، فرصت فروش تلقی می شود. چرا که سطح یک میلیون و ۶۰۰هزار واحدی محدوده مهمی در بورس بود.با شکسته شدن این محدوده نگاه برخی از سهامداران به آینده بازار تعدیل و انتظارات نسبت به سیاست های حمایت دولت هم تضعیف شد. از نگاه این گروه، برگشت شاخص به بالای سطح یک میلیون و ۶۰۰ هزار به منزله کف سازی جدید نیست بلکه دریچه ای است که می تواند فرصت جدید برای خروج پول ها از بازار باشد.

تحلیلگران فنی می گویند کف یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی حال برای بازار تبدیل به یک سقف شده است. در مقابل یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نیز کف محکمی برای شاخص کل توصیف می شود. اما از نگاه تحلیلگران درجه مقاومت سقف از کف بیشتر به نظر می رسد.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=184025

ثبت نظر

-