شترکشون دلال‌های محترم

  • کد خبر : 182418
  • 20 شهریور 1399 - 13:01
شترکشون دلال‌های محترم

خبرورشی/ اردشیر لارودی؛ رسیدیم به روز‌های «بره‌کشون» آقایان دلال‌ها! وارد شده‌ایم به ایامی که هر ساعتش ممد حیات است و هر دقیقه اش مفرح ذات! در هر نفس که فرومی‌برند- دلال‌های محترم را می‌گوییم- چند کرور پول بی‌زبان، جابه‌جا می‌شود و، چون اقدام به بازدم می‌کنند، چندین کرور دیگر!
دلال کیست و دلالیسم چیست؟
سؤال خوبی پرسیدیم! جواب خوبی هم باید برایش دست و پا کنیم! جواب مستدل!
دلال موجودی است کاربلد، وقت‌شناس، در فرصت‌طلبی سرآمد همه و در زبان‌آوری و حرافی فقط ممکن است از همتایان خود جا بماند و الا، کلاهبرداری از سر مدیران تازه‌وارد- حتی کهنه‌کار‌ها هم- کاری ندارد! یک دلال واقعی و کلاس‌دیده در نیم‌روز، کلاه سه تا چهار مدیرعامل را برمی‌دارد و به جایش سه، چهار کلاه دیگر سرشان می‌گذارد به این گشادی! در این «کلاه، کلاه» کردن، این روز‌ها از ۳، ۴-۳ تیم تا ۷، ۸ و بلکه تا ۱۲، ۱۳ میلیارد تومان پول جابه‌جا می‌شود! حتی اگر ۱۰ درصد هم مال خودش کند، برکت‌ا…! ببین که «کل‌یومش» چقدر خواهد شد؟ دلال‌ها یک سال گوش می‌خوابانند تا برسند به همین ۳۰، ۴۰ روز موعود!
سال به سال گران‌تر
مدیران عامل تازه به دوران رسیده، بر دو نوعند:… اول آن‌ها که بنجل می‌خرند! دوم کسانی که گران می‌خرند و یک عده دیگر هم هستند که در حال تولید مثل حرفه‌ای نیز می‌باشند، هی زیادتر می‌شوند! اینجا هم برکت‌ا…! هر سال بیشتر می‌شوند، با پول بیشتر، اختیارات زیادتر و سلیقه نازل‌تر ولی خیلی دست و دل‌باز! ویژگی این عده که هر کدام‌شان می‌روند، چهار، پنج نفر جای خالی‌شان را پر می‌کنند، از این قرار است:
… هم بنجل می‌خرند! هم گران می‌خرند! و هم زیاد و فله‌ای و الکی می‌خرند! می‌خرند که خریده باشند! می‌خرند که به گردش پولی و مالی چرخه فوتبال کمک کنند! می‌خرند که «دلی به دست آرند»، چون وقوف کامل دارند که «دل شکستن هنر نمی‌باشد»! مخصوصاً دل دلال‌جماعت را شکستن، خطر دارد آن‌هم از نوع خطرات وخیم! البته خرید بازیکنان زیادی روی دست دلال‌ها باد کرده، یک دلیل اقتصادی دیگر هم دارد: سبد خرید‌های نیم‌فصل هم خالی می‌شود! هم زمینه خرید‌های میان‌دوره‌ای باز می‌شود و هم پنجره‌هایش که گفته‌اند: پنجره‌ها، پنجره‌ها، بیا با هم بازی کنیم، بازی کنیم، بازی… کنیم!
و در این بازی با پنجره‌ها، هزینه تیمداری سر به فلک می‌کشد و چه از این بهتر؟
دلار هم می‌خواهند؟
صنف فوتبال ما هم برای خودش پدیده‌ای شده است! بازیکنان خوبش به اروپا می‌روند و دلار می‌گیرند، بازیکن معمولی اش در لیگ برتر، با مدیران جانی شده دست و پنجه نرم می‌کنند و تازه، حقوق خود را دلاری هم می‌خواهند! ماهی یک میلیارد تومان برای بلای جان تیم خودی و مربی اش شدن!‌ای دل بی‌رحم!‌ای انصافت را شکر! تازه یک ۷، ۸، ۱۰ جور هم آپشن واجب‌القید و لازم‌الپرداخت هم دارند! و این‌هم به نرخ دلار یا یورو!
دلالیسم، قدرت کمال‌یافته
و این همه، از هنر‌های دلالیسم فعال و سرزنده و هوشیار و کاربلد و خوش‌لباس و خوش‌برخورد و سر و کله‌دار فوتبال است! که با زبانشان مار را از توی سوراخش بیرون می‌کشند! تا چه رسد به مدیری که الفبای فوتبال بلد نیست، ولی مدیر شده است! می‌توان به ضرس قاطع و خیلی قرص گفت … تنها کسانی که در فوتبال رو به زوال ایران، با تسلط کامل حرفه‌ای کار خودشان را در کمال سودجویی با نهایت مهارت و همه جانبگی، با ضریب درستی و عدم اشتباه صددرصدی انجام می‌دهند، همین آقا‌های محترم هستند که توانسته‌اند، در کمتر از ۲۷ سال، قرارداد‌های فوتبال را از سالی ۵/۲ میلیون تومان پول یک رنو، برای ملی‌پوشانی از جنس فرشاد پیوس و مجید نامجومطلق برسانند به ۱۲ میلیارد تومان در یک سال که «ع-ک» از تیم استقلال خواسته است! درود بر دلالیسم!
سپاهان، تراکتور و حالا گل‌گهر
استقلال و پرسپولیس دارند می‌بازند
پرسپولیس و استقلال چگونه باید بازیکن بگیرند؟ پرسپولیس و استقلال چگونه بازیکنانی را باید بگیرند؟ درجه اول در ایران یا درجه چندم‌های تیم‌های لیگ برتر و لیگ یک؟
این نفرات که اسمشان بر سر هر بازاری هست، مورد پسند و برابر خواست و سلیقه خود یحیی نشان شده‌اند! یعنی گل‌محمدی حواسش نیست که پرسپولیس یعنی چیست و جایش کجاست؟
درباره استقلال می‌توانی خودت را به کوچه علی چپ بزنی و بگویی فرهاد رفت! فرهاد اسم نداد! وقت نداریم! پول هم که از اولش نداشتیم! و الی ماشاءا… بهانه‌های دیگر!
اما بهانه بهانه است! هر جورش که باشد و هر شکلش را که علم کنی! پرسپولیس دارد بد یار می‌گیرد! و استقلالی که خودش را مجبور کرده است و چاره‌ای ندارد!
طارمی الان کجاست؟ جانشین طارمی امروزه در چه حالی است؟ جای علیپور را چگونه می‌خواهید پر کنید؟ یا جای امیری را؟ پرسپولیس و استقلال در یارگیری، به حریفان نباید ببازند!
نه به هم! و نه به حریفان! یعنی به تراکتور، سپاهان و حالا گل‌گهر را هم اضافه می‌کنیم! هرجا که امیر هست، همه چیز هست! حواس یحیی و کسانی که معلوم نیستند کیستند، اما برای استقلال در کارند، باید جمع باشد!

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=182418

ثبت نظر

-