وحشت بازار جهانی از تصمیم عربستان/ضربه اروپا به دلار آمریکا

  • کد خبر : 182076
  • 20 شهریور 1399 - 7:16
وحشت بازار جهانی از تصمیم عربستان/ضربه اروپا به دلار آمریکا

رویداد اقتصادی مهم روز چهارشنبه اعلام تصمیم بانک مرکزی کانادا بر ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره ۰٫۲۵ درصدی بود. بانک مرکزی کانادا اعلام کرد برای بهبود رکود اقتصادی ناشی از بیماری همه گیر به حمایت سیاسی فوق العاده پولی ادامه خواهد داد.

توصیه‌های اقتصاد

فوران نفت پس از لغزش

معاملات نفت در روز چهارشنبه برخی از ضررهایی را که در روز قبل متحمل شده بود، جبران کرد اما افزایش موارد ابتلا به کرونا در برخی از کشورها امیدهای بهبود مداوم تقاضای جهانی را تضعیف کرد.

هر بشکه نفت خام برنت ۱٫۲۱ دلار یا ۳ درصد افزایش یافت و به ۴۰٫۹۹ دلار رسید. در روز سه شنبه قیمت نفت بیش از ۵ درصد کاهش یافت و برای اولین بار از ماه ژوئن به زیر ۴۰ دلار در هر بشکه رسید. اما روز چهارشنبه نفت خام ایالات متحده ۱٫۲۹ دلار یا ۳٫۵ درصد بالاتر از قیمت  ۳۸٫۰۵ دلار روز سه شنبه برای هر بشکه بسته شد، در حالی که در  روز قبلی تقریبا ۸ درصد کاهش داشت.

در این هفته پس از آنکه شرکت دولتی نفت عربستان سعودی آرامکو قیمت رسمی فروش نفت سبک عربی خود را در ماه اکتبر کاهش داد، سیگنال تقلیل تقاضا را برای سرمایه‌گذاران فرستاد. پائولا رودریگز ماسیو، تحلیلگر ارشد بازارهای نفت ری‌ستد انرجی ، گفت: وقتی تولیدکنندگان قدرتمند خاورمیانه مایل به فروش نفت خود به قیمت پایین تر باشند ، طبیعی است که بازار جهانی وحشت می کند و از این الگو پیروی می کند.

نفت خام

ادامه سرسره بازی طلا

قیمت طلا در روز چهارشنبه به بالاترین سطح خود در حدود یک هفته گذشته رسید، زیرا دلار کاهش یافت و نگرانی ها در مورد تاخیر در تولید واکسن ویروس کرونا باعث شد سرمایه گذاران به سمت این پناهگاه زرین حرکت کنند. هر اونس طلای  ۰٫۸ درصد افزایش یافت و به ۱۹۵۴٫۲۰ دلار رسید و افت های اولیه را کنار زد و ۱۷ دلار صعود کرد. طلا امروز ۳۰ دلار بین ۱۹۲۰ و ۱۹۵۰ در نوسان بود.

اونس طلا

ایی سی بی در مقابل یو اس دی

در آستانه جلسه روز پنج شنبه اروپا بلومبرگ گزارشی را منتشر کرد که جزییات آن نشان می داد برخی سیاست گذاران بانک مرکزی اروپا نسبت به تحقق پیش بینی های خود درباره احیای اقتصادی این منطقه امیدوارتر شده اند و این موضوع می تواند به طور بالقوه نیاز به محرک پولی را کاهش دهد. میزان انقباض اقتصاد اروپا ظاهرا کمتر از حد پیش بینی است و در این متغیر بهبود مشاهده شده است خصوصا در مصرف بخش خصوصی. این گزارش می نویسد اروپا در خصوص تولید و تورم احتمالا شاهد تغییرات جزئی نسبت به ماه ژوئن باشد و این یعنی حمایت اضافی از برنامه خرید اوراق ۱٫۳ تریلیون یورویی نیست. در واکنش به این اخبار یورو تقویت شد و شاخصدلار(یو اس دی) از بالاترین سطح چهار هفته خود سقوط کرد. این گزارش پیش از نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا (ایی سی بی) در روز پنجشنبه ارائه  شد از این رو سخنگوی بانک مرکزی اروپا حاضر به موضع گیری نشد و گفت این موارد روز پنج شنبه معلوم می شود.

در معاملات نیمه صبح ، یورو ۰٫۴ درصد در برابر دلار افزایش یافت و به ۱٫۱۸۲۰ دلار رسید و شاخص دلار را ۰٫۳ درصد کاهش داد و آن را به ۹۳٫۲۱۴ رساند. در حالی که در اوایل جلسه، شاخص به اوج چهار هفته رسیده بود.

شاخص دلار

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=182076

ثبت نظر

-