اختصاصی| حلقه مفقوده

  • کد خبر : 180672
  • 19 شهریور 1399 - 8:58
اختصاصی| حلقه مفقوده

نیوز – مشکات سخاوتی: چند سال گذشته براساس دغدغه های مقام معظم رهبری در خصوص پیری جمعیت کشور و پیش آمدن مشکلات جمعیتی در آینده، دولت و دستگاه های اجرایی در راستای حمایت از خانواده ها به منظور افزایش جمعیت و باروری، برنامه ها و طرح هایی را آغاز کردند.

یکی از این طرح های مهم در راستای افزایش جمعیت و بهبود شرایط جمعیتی کشور “طرح جامع جمعیت” بود که در مجلس قبلی مطرح و تا حدی پیش رفت اما به دلیلی برخی مشکلات نیمه کاره ماند.

خبرنگار نیوز در خصوص سرنوشت این طرح با دکتر علامرضا منتظری، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداخته که حاصل آن را در زیر می خوانید؛

موانع طرح جامع جمعیت شناسایی شده است

دکتر منتظری گفت: قرار گذاشته بودیم که ظرف یک ماه پیش نویس اولیه طرح جامع جمعیت تمام شود و خوشبختانه با نشست های فشرده و پیوسته ای که در کمیسیون برگزار کردیم، این طرح مراحل نهایی خود را طی می کند و پیش بینی می شود حداکثر تا دو هفته آینده، پیش نویس اولیه تمام شود.

وی اضافه کرد: در این طرح تلاش شده تجارب تلخ و شیرین گذشته مطالعه شود، یعنی اگر برنامه هایی در راستای “طرح جامع جمعیت” موفق نبودند، موانعش شناسایی شد. زیرا معمولا زمانی یک طرح توفیق دارد که موانعی پیش رویش نباشد یا کم باشد.

مشکل اصلی طرح گذشته عدم ضمانت اجرا بود!

او با بیان اینکه موانع طرح شناسایی شده و پیش بینی های لازم شکل گرفته است، اظهار داشت: یکی از مشکلات طرح های گذشته بحث ضمانت اجرا بود که به طور دقیق اتفاق نمی افتاد. بنابراین علاوه بر پیش بینی ضمانت اجرا در این طرح، نیازهای اقتصادی و فرهنگی هم پیش بینی شده اند، نقش مشوق ها، سازمان ها و دستگاه های تا حد امکان به خوبی تعریف شده است.

منتظری گفت: قرار است بزودی از سازمان های مرتبط دعوت کنیم که که حرف های آن ها را نیز در خصوص طرح جامع جمعیت بشنویم و سپس این پیش نویس به صحن علنی مجلس تقدیم شود.

دلیل به سرانجام نرسیدن طرح جامع جمعیت چه بود؟

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: اگر دستگاه های اجرایی به طور جدی پای کار بیایند، به اجرای این طرح در آینده نزدیک امیدواریم، چون بحث ضمانت اجرایی حلقه مفقوده گذشته بود، توجه ما به ضمانت اجرایی موانع را تا حدودی کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: این طرح به دلیل حساسیتی که دارد در صحن علنی مجلس باید بررسی شود و چون دستگاه های مختلفی در آن باید نقش آفرینی کنند، اجرایی شدنش به طور کامل، کمی زمان خواهد برد.

غلامرضا منتطری در خصوص عدم موفقیت “طرح جامع جمعیت” در گذشته گفت: برخی دستگاه ها به تعهد خود عمل نکره بودند، مثلا مصوبه ای  از چند سال قبل داشتیم که باید بحث ازدواج آسان در دستور کار قرار بگیرد ولی به طور جدی به این قانون عمل نمی شد و متأسفانه به بندهای اندکی از این قانون جامع عمل پوشیده بودند.

تلاش داریم بعد نظارتی را در طرح جامع جمعیت تقویت کنیم

او افزود: بحث دیگر ضعف نظارت بر طرح بود. این بار مجلس و به خصوص کمیسیون فرهنگی با توجه به مأموریت خودش، تلاش دارد برای اجرایی شدن طرح جامع جمعیت، بعد نظارتی را تقویت کند زیرا قانون برای اجرا نوشته می شود و قانون خوب نظارت خوب هم می خواهد .

این نماینده مجلس به نیوز گفت: بنابراین در طرح پیش رو، اگر دستگاهی قانون را اجرا نکند، براساس وظیفه نظارتی باید پاسخگو باشد. اگر مانع پیش رو پیشان قانونی باشد، آن را می کنیم و اگر مانعی پیش رویشان نبوده و کوتاهی کرده اند باید مورد بازخواست قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=180672

ثبت نظر

-