۱۲ اقدام برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل

  • کد خبر : 176194
  • 16 شهریور 1399 - 2:16
۱۲ اقدام برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل

به گزارش نیوز به نقل از عصرایران:  «تنها یک عامل در ابتلا به زوال عقل دخیل نیست و این می‌تواند تا حدی دشوار بودن پیشگیری و درمان این شرایط را توضیح دهد. زوال عقل به دلایل مختلفی رخ می دهد که از آن جمله می توان به ژنتیک، رژیم غذایی، عادات ورزشی و آلودگی اشاره کرد. اینها و بسیاری عوامل دیگر خطر ابتلا به این بیماری ویرانگر را افزایش می دهند.

خوشبختانه، پژوهشی جدید که در نشریه The Lancet منتشر شده است به تقسیم بندی دلایل زوال عقل اقدام کرده است.

این پژوهش نشان داده است که آسیب دیدگی سر در میانسالی با ۳ درصد از تمام موارد زوال عقل مرتبط بوده است. مصرف بیش از حد الکل در میانسالی با تقریبا ۱ درصد از تمام موارد و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با حدود ۲ درصد از تمام موارد زوال عقل مرتبط بوده است، اگرچه به نظر می رسد زنان بیشتر تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می گیرند.

کم شنوایی در میانسالی عامل خطر مرتبط با بیشتر موارد (۸ درصد) زوال عقل در جهان است. تحصیلات کمتر در اوایل زندگی با اختلاف اندک (۷ درصد) عامل خطر بعدی است. و عامل خطر سوم سیگار کشیدن در ادامه زندگی است که با ۵ درصد تمام موارد زوال عقل مرتبط بوده است.

اکنون، پژوهشگران درک بهتری از عوامل خطر افزایش دهنده نرخ زوال عقل در جهان دارند و فهرستی از اقداماتی که می توانند این نرخ را کاهش دهند، ارائه کرده اند.

گزارشی که توسط ۲۸ کارشناس برتر زوال عقل تهیه شده است، ۱۲ اقدام مهم برای پیشگیری از ابتلا به این شرایط را فهرست کرده است. بنابر برآوردهای صورت گرفته توسط کارشناسان با انجام این اقدامات به محض امکان، ما می توانیم نرخ ابتلا به بیماری آلزایمر را به میزان قابل توجه ۴۰ درصدی کاهش دهیم.

این ۱۲ اقدام شامل موارد زیر می شوند:

– حفظ فشار خون سیستولیک در سطح ۱۳۰ میلیمتر جیوه یا کمتر در میانسالی (حدود ۴۰ سالگی)

– محافظت از گوش ها در برابر سطوح بالای سر و صدا و استفاده از سمعک در صورت ابتلا به کم شنوایی

– کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و دود دست دوم تنباکو

– محافظت از سر در برابر آسیب دیدگی تا حد امکان

– ترک الکل

– ترک سیگار

– فراهم کردن امکان تحصیلات ابتدایی و متوسطه برای کودکان

– دنبال کردن یک سبک زندگی فعال در میانسالی و پس از آن

– انجام هر کاری برای پیشگیری از چاقی (سالم غذا خوردن و انجام ورزش بهترین گزینه ها در این زمینه هستند)

– انجام هر کاری برای پیشگیری از دیابت (سالم غذا خوردن و انجام ورزش از بهترین گزینه ها در این زمینه هستند)

– انجام هرکاری برای پیشگیری از افسردگی (سالم غذا خوردن، انجام ورزش، تمرینات مراقبت از خود مانند مدیتیشن و دریافت کمک از متخصصان سلامت روانی از بهترین گزینه ها هستند)

– افزایش ارتباطات اجتماعی

بیشتر پیشنهادهای ارائه شده در این فهرست از اصول زندگی سالم هستند و به راحتی امکان انجام آنها وجود دارد. در حال حاضر، شاید از برخی موارد پیروی می کنید اما برای محافظت از سلامت مغز خود می توانید برخی تغییرات دیگر را نیز مد نظر قرار دهید.

هنگامی که موضوع کاهش خطر زوال عقل مطرح می شود، محافظت از شنوایی یکی از مواردی است که ممکن است کمتر مورد توجه قرار بگیرد زیرا افراد بسیاری از ارتباط قوی بین کم شنوایی و زوال عقل آگاه نیستند.

پژوهش ها نشان داده اند که کم شنوایی با ۲۴ درصد خطر بیشتر ابتلا به آلزایمر مرتبط است. دانشمندان معتقدند این ممکن است به دلیل آن باشد که افراد مبتلا به کم شنوایی برای درک آنچه دیگران می گویند باید سخت‌تر تلاش کنند که به معنای دارای منابع مغزی باقیمانده کمتر برای عملکردهای شناختی دیگر است یا این که افراد مبتلا به کم شنوایی از نظر اجتماعی منزوی می شوند زیرا از این شرایط خجالت می کشند. انزوای اجتماعی یکی از مواردی است که می تواند خطر زوال عقل را افزایش دهد.

در هر صورت، اگر متوجه افت کیفیت شنوایی خود شده اید، به پزشک متخصص گوش مراجعه کرده تا شرایط خود و این که به استفاده از سمعک نیاز دارید، بررسی شود. این می تواند تفاوت بین مغزی سالم با افزایش سن یا مغزی ناسالم را رقم بزند.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=176194

ثبت نظر

-