مضرات نوشابه های گازدار/چه عوارضی برای بدن دارد؟

  • کد خبر : 174470
  • 02 مرداد 1400 - 12:40
مضرات نوشابه های گازدار/چه عوارضی برای بدن دارد؟

نیوز: نوشابه های گازدار یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی ها در دنیا هستند. طبق آمار ثبت شده هر فرد ایرانی سالانه حدود ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می‌کند که در مقایسه با مقیاس جهانی که برای هر فرد سالانه حدود ۱۰ لیتر است آمار بسیار وحشتناکی محسوب می‌شود.مضرات نوشابه های گازدار برای بدن چیست؟

عهدیه مرادی افزود:از آنجائی که نوشابه مقدار زیادی قند در ترکیبات خود دارد، هیچگونه مصرف متعادلی برای آن وجود ندارد. با خوردن مقدار اندکی نوشابه مقدار زیادی قند را به بدن خود وارد می‌کنیم.
وی در خصوص مضرات نوشابه های گازدار ادامه داد:در ترکیبات این نوشیدنی از آسپارتام به عنوان قند استفاده می‌شود که این نوع قند می‌تواند باعث تشنج، ام اس، دیابت و برخی دیگر از بیماری‌ها می‌شود.
برخی افراد تصور می‌کنند که شیرین کننده‌های مصنوعی جایگزین خوبی برای قند است، برخی از این شیرین کننده‌ها باعث بروز سرطان و ایجاد تومور در بدن می‌شود.کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با اشاره به اعتیاد برخی افراد به مصرف نوشابه گفت: این اتفاق به دلیل وجود کافئین در ترکیبات این نوشیدنی است که باعث می‌شود این افراد مدام به سمت نوشابه جذب شوند.


مرادی اظهار داشت:کافئین موجود در نوشابه باعث عوارضی، چون سرطان، فشار خون بالا و تپش قلب می‌شود، همچنین برای تولید این نوشیدنی از آب نامرغوب که دارای کلر و فلوراید است استفاده می‌شود.

>>>بیشتر بخوانید:

نوشیدنی مضر برای قلب/از خوردن این نوشیدنی ها پرهیز کنید!


او با اشاره به اینکه این نوشیدنی به ظاهر خوشمزه فاقد هرگونه ارزش غذایی است و اگر توجه کرده باشید پس از نوشیدن آن احساس تشنگی شدیدی به وجود می‌آید که بخاطر وجود قند و کافئین بالاست، زیرا این دو ماده سبب کاهش آب بدن و همچنین پوسیدگی دندان‌ها و از بین رفتن آن‌ها در صورت استفاده طولانی مدت می‌شودادامه داد:چند دقیقه بعد از خوردن نوشابه، قند بدن بسیار بالا می‌رود و کبد ناچار می‌شود این حجم از قند را به چربی تبدیل کند.

مرادی افزود:حجم زیاد شکری که در تهیه نوشابه به کار رفته است را اگر در یک لیوان آب حل کرده و میل کنیم باعث بروز حالت تهوع و استفراغ می‌شود، اما در نوشابه با استفاده از فسفریک اسید و برخی دیگر از طعم دهنده‌ها تغییراتی ایجاد می‌شود که خوردن این حجم از شکر را قابل تحمل می‌کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=174470

ثبت نظر

-