افسردگی مردانه علائم و روش های درمان

  • کد خبر : 174240
  • 04 مرداد 1400 - 13:38
افسردگی مردانه علائم و روش های درمان

به گزارش نیوز: افسردگی یک اختلال روانی است که احساسات، تفکر و انجام فعالیت‌های روزمره را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری هم مردان و هم زنان را در هر سن و موقعیتی گرفتار می کند. اما علائم افسردگی مردانه متفاوت‌تر از علائم افسردگی در زنان است. بنابراین داشتن اطلاعاتی در مورد این علائم می‌تواند کمک به سزایی در پیشگیری از این بیماری داشته باشد. شناختن علائم و نشانه های افسردگی در مردان یکی از مهم ترین اقداماتی است که لازم است برای جلوگیری از مشکلات جدی تر انجام شود.

درست است که افسردگی در زنان دو برابر مردان است اما وقتی افسردگی مردانه می‌شود و مردی در غم فرو می‌رود زندگی از نظر اعضای خانواده نیز بی‌رنگ می‌شود و می‌توان گفت این نوع افسردگی بر زندگی کل خانواده سایه می‌افکند و به نوعی شادی از زندگی رخت بر می‌بندد.

افسردگی مردانه

نکته‌ای که در مورد افسردگی در مردان وجود دارد این است که طول مدت این بیماری در آقایان سخت‌تر و طولانی‌تر است، حال آن‌که این بیماری در خانم‌ها خیلی بهتر و زودتر فروکش می‌کند و کنترل می‌شود. تفاوت دیگری که در این بیماری بین مردان و زنان وجود دارد این است که مردان به سختی به دکتر مراجعه می‌کنند.

علائم افسردگی در مردان

علائم افسردگی در مردان و زنان تفاوت چندانی ندارد اگرچه علائم زیر در مردها شایع­‌تر است و نشانه‌­های تشخیصی مهمی برای افسردگی مردانه است:
– درد فیزیکی: گاهی اوقات افسردگی در مردان به صورت دردهای جسمانی مانند پشت درد، سردرد مکرر، مشکلات خواب، اختلال عملکرد جنسی و یا اختلالات گوارش که به درمان طبیعی پاسخ نمی‌دهند، بروز می‌کند.

– خشم­‌های ناگهانی: این می‌تواند به صورت تحریک‌پذیری، حساسیت به انتقاد، و یا از دست دادن حس شوخ طبعی، خلق و خوی کوتاه، و یا حتی خشونت بروز کند. برخی از مردان به صورت جسمانی و یا کلامی به زنان و کودکان یا سایر عزیزان خود توهین می‌کنند.

>>>بیشتر بخوانید:

افسردگی چیست و چه علائمی دارد؟

– رفتار خصمانه و بی­‌پروا: یک مرد مبتلا به افسردگی ممکن است شروع به نمایش رفتارهای خیالبافانه و یا خطرناک نماید. این می‌تواند شامل دنبال ورزش‌های خطرناک بودن، رانندگی بی‌پروا، و یا درگیر شدن در رابطه جنسی پرخطر باشد. همچنین ممکن است بیش از حد دارو، الکل و یا سیگار مصرف کند.

افسردگی مردانه

چه عواملی مردان را افسرده می‌کند؟

ارتباطات خانوادگی آشفته
هرگونه آشفتگی در رابطه زناشوئی و ارتباطات نزدیک با دیگران می‌تواند منجر به افسردگی شود

ارتباط نامناسب با همسر

مردان و زنان از روش‌­های مختلفی جهت ارتباط برقرار کردن با دیگران استفاده‌ می­‌کنند. اگر بحث و جدل در مورد چیزی با همسرتان برایتان خوشایند نیست، احتمالا ترجیح می­‌دهید راجع به آن صحبت نکنید ولی اگر همسرتان تلاش کند که با شما درباره آن موضوع صحبت کند شما احساس آزردگی کرده و خود را از او دور می­‌کنید. این امر باعث می شود که همسرتان احساس کند که شما به او محل نمی‌گذارید و او را طرد می‌­کنید.

طلاق

در مردانی که طلاق می­‌گیرند افسردگی شایع‌­تر و شدیدتر است. علت این امر می‌تواند اختلال در روابط خانوادگی، عدم تماس با فرزندان، زندگی در محل دیگر و یا مشکلات اقتصادی باشد.

تولد فرزندان

بعضی از مادران پس از تولد نوزاد خود افسرده می­‌شوند ولی مشخص شده که از هر ١٠ پدر یک نفر پس از تولد فرزند دچار افسردگی می‌شود. این مسئله تعجب برانگیز نیست چون حتی اتفاق­‌های خوب زندگی هم می‌­تواند باعث افسردگی شود.

بچه‌دار شدن بیش از هر واقعه دیگر زندگی را تغییر می‌­دهد. به عنوان مثال شما باید وقت بیشتری برای همسر و بقیه فرزندان خود اختصاص دهید که این  امر مرد را خسته‌ می­‌کند. هم­چنین افسردگی همسر، ارتباط نامناسب با همسر و بیکاری احتمال افسردگی در یک فرد تازه پدر شده را افزایش می­‌دهد.

افسردگی مردانه

وقتی افسردگی مردانه می‌شود و مردی در غم فرو می‌رود زندگی از نظر اعضای خانواده نیز بی‌رنگ می‌شود و می‌توان گفت این نوع افسردگی بر زندگی کل خانواده سایه می‌افکند و به نوعی شادی از زندگی رخت بر می‌بندد

استرس­‌های شغلی

اگر یک مرد در محل کارش تحت فشار باشد مطمئنا دچار افسردگی می‌شود. ولی امروزه و با توجه به نیاز مادی خانواده‌ها اضافه کاری یکی از راه‌هایی است که مردان جهت افزایش توان مالی برای تامین زندگی آن را پذیرفته‌اند و در کنار این امر از استرس‌های خاص رنج می‌‌برند. استرس‌ها و فشارهای شغلی که می‌توانند به سیستم عصبی فشار بیاورند و سیستم عصبی را از حالت تعادل خارج نمایند در ابتدا ممکن است به صورت اضطراب یا افسردگی خود را نشان دهند.

این امر مختص به افزایش زمان کار نیست بلکه مربوط به وجود استرس‌های طولانی، یعنی فشارهایی است که از محیط به فرد وارد می‌شود و باعث اختلال در عملکرد فرد شود که یکی از این حالات ا‌ختلالات افسردگی در مردان است. شیفت کاری طولانی و شب کاری نیز یکی از عوامل بسیار مهمی است که می‌تواند ایجاد افسردگی و مسائل عصبی را در مردان کند.

بیکاری و باز نشستگی

دومین علت شایع افسردگی شدید در مردان پس از مشکلات در ارتباطات با دیگران بیکاری است. از هر هفت نفر مردی که شغلشان را از دست می‌­دهند یک نفر دچار افسردگی می‌شود. برای بعضی مردان مشکل است که در خانه بمانند و از فرزندانشان مراقبت کنند و همسرشان نان‌آور خانه باشد. همچنین افسردگی می­‌تواند پیدا کردن کار جدید را برای مرد سخت­‌تر کند.

بیکاری و باز نشستگی

چگونه می‌توانید به درمان افسردگی مردانه کمک کنید؟

با دیگران صحبت کنید
هنگامی که غمگین هستید با دیگران به خصوص همسر و نزدیکان و دوستان در مورد حال خود صحبت کنید و اجازه ندهید که غم­‌ها روی هم انباشته شوند. اگر نمی‌­توانید احساسات خود را بیان کنید آنها را بنویسید.

فعال بمانید

سعی کنید حتی در بدترین وضعیت هم از خانه بیرون رفته و ورزش کنید. حتی قدم زدن مختصر نیز به شما کمک‌ می­‌کند که سلامت جسمانی خود را حفظ کنید، بهتر بخوابید و کمتر به چیزهای ناخوشایند فکر کنید.

ورزش منظم یک راه قوی برای مبارزه با افسردگی در مردان است زیرا نه تنها با افزایش سروتونین، اندروفین و دیگر مواد شیمیایی مغز احساس خوب ایجاد می‌کند، بلکه باعث رشد سلول‌های جدید مغزی و اتصالات مغزی می‌شوند. مشابه کاری که داروهای ضدافسردگی انجام می‌دهند.

 تغییر در شیوه زندگی ابزار بسیار موثر در درمان افسردگی مردانه است

تغذیه خوب داشته باشید

حتی هنگامی که گرسنه نیستید غذای متعادل با مقدار زیادیمیل نمایید. در حالت افسردگی افراد سریع وزن از دست می‌دهند و بدن با کاهش ویتامین مواجه می­‌شود و یا با خوردن غذاهای نامناسب چاقی ناخواسته ایجاد می‌شود.

تغذیه خوب داشته باشید

خوردن لقمه‌های کوچک و وعده‌های غذایی متعادل در طول روز کمک خواهد کرد که انرژی خود را حفظ کنید و نوسانات خلقی به حداقل برسد. کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید. کمبود ویتامین B می‌تواند باعث افسردگی شود. خوردن میوه‌های خانواده مرکبات، سبزیجات، حبوبات، گوشت مرغ و تخم‌مرغ نیز موثر است .

از الکل و داروهای مخدر پرهیز کنید

مصرف الکل افسردگی شما را شدیدتر‌ می­‌کند. این امر در مورد داروهای مخدر خصوصا  آمفتامین و کوکائین هم صادق است

کیفیت خواب را در نظر بگیرید

کاری لذت بخش مانند گوش دادن به رادیو و یا تماشا کردن تلویزیون انجام دهید. اگر دائما عصبی هستید و خواب خوبی ندارید ورزش، یوگا، ماساژ، رایحه درمانی و غیره مفید هستند. هنگامی که به مقدار کافی نخوابیده باشید، علائم افسردگی شما بدتر می‌شود. محرومیت از خواب باعث تشدید عصبانیت، تحریک پذیری، و دمدمی بودن می‌شود. بین ۷ تا ۹ ساعت خواب در هر شب ضروری است.

فعالیت لذت‌بخش انجام دهید

کارهایی که از آنها لذت می‌برید و قبلا ساعت­‌های زیادی را مشغول آن بودید انجام دهید مثل ورزش کرد، کتاب خواندن و دیگر سرگرمی­‌ها.

سبک زندگی خود را تغییر دهید

اگر شما خود را وادار می­‌کنید که همه کارها را درست و بی‌عیب و نقص انجام دهید، زندگی به شما سخت می‌گذرد. شما باید واقع گرا و بیشتر مواظب خودتان باشید. تغییر در شیوه زندگی ابزار بسیار موثر در درمان افسردگی در مردان است. حتی اگر نیاز به درمان‌های دیگر دارید، تغییر در شیوه زندگی به درمان افسردگی سرعت داده و از عود آن جلوگیری می‌کند.

تجدید قوا کنید

اجتناب از کارهای روزمره برای چند روز و یا حتی برای چند ساعت بسیار مفید است و موجب تجدید روحیه شما می‌شود.

درباره افسردگی مطلب بخوانید

امروزه تعداد زیادی کتاب و سایت اینترنتی درباره افسردگی وجود دارد. مطالعه آنها توانایی شما را برای مقابله بر افسردگی افزایش می‌­دهد و همچنین به دوستان و فامیل شما کمک‌ می­‌کند که درک بهتری از وضعیت شما داشته باشند.

روان درمانی را جدی بگیرید

باید بدانید به تنهایی نمی­‌توانید از پس درمان افسردگی برآیید چون پنهان کردن و انکار آن نیز کاری از پیش نمی‌برد. صحبت کردن درباره مشکلتان می‌­تواند در تغییر حالت و احساستان بسیار موثر باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=174240

ثبت نظر

-