بحرانی شدن مدیریت پسماند در این منطقه

  • کد خبر : 172336
  • 12 شهریور 1399 - 21:07
بحرانی شدن مدیریت پسماند در این منطقه

به گزارش نیوز، حسن پسندیده با اشاره به اینکه مدیریت پسماند در استان‌های شمالی کشور یکی از اولویت‌های دولت است، اظهار کرد: طی سال گذشته برنامه مدیریت پسماند در استان‌های شمالی با همکاری وزارت کشور، شهرداری‌ها و استانداری‌ها تهیه شد. در حال حاضر موضوع تامین منابع مالی برای اجرای این برنامه بسیار مهم است.

به گفته پسندیده روزانه حدود ۶۰۰۰ تن پسماند در استان‌های ساحلی شمالی با سرانه هر نفر بیش از ۹۰۰ گرم در روز تولید می‌شود و سهم قابل توجهی از پسماندهای عادی این استان‌ها مربوط به گردشگران است.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا اعتبارات لازم برای اجرای این برنامه تامین شده است یا خیر، توضیح داد: سازمان برنامه و بودجه طی امسال اعتبارات ویژه‌ای را برای مدیریت پسماندها در اختیار وزارت کشور قرار داد تا اقداماتی عملیاتی برای اجرای مهندسی مدیریت پسماند در کشور به‌ویژه استان‌های شمالی انجام شود.

پسندیده در ادامه ضمن اشاره به دریافت عوارض از کالاهایی که پسماند آن‌ها مخرب محیط زیست است، گفت: بر اساس تبصره ۶ قانون بودجه ۹۹ از محل عوارض فروش کالاهایی که مصرف آن‌ها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می‌شود تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال عوارض برای بازیافت پسماندهای این کالاها پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: این تبصره حدود یک ماه است که به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است. در صورت دریافت عوارض از این کالاها علاوه بر بازیافت آن‌ها می‌توان تاسیساتی برای تبدیل پسماند به انرژی ایجاد کرد. اکنون با همکاری وزارت کشور درحال اولویت‌بندی اقدامات اجرایی هستیم تا به محض جذب این منابع مالی پروژه‌های مدیریت پسماند را اجرا کنیم.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست تاکیدکرد: رویکرد اصلی ما حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با تبدیل پسماند به انرژی است. اجرای اقداماتی مانند بازیافت، تولید کمپوست و تاسیس نیروگاه‌های زباله‌سوز در اولویت قرار دارند.

پسندیده در پایان با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست از پروژه‌هایی که بخش خصوصی در زمینه مدیریت پسماندها ارائه می‌دهد حمایت می‌کند، اظهارکرد: اعتباراتی از صندوق ملی محیط زیست برای حمایت از این پروژه‌ها پیش‌بینی شده است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=172336

ثبت نظر

-