اختصاصی/ برای شکست کرونا، ماسک بهتر است یا محافظ صورت؟

  • کد خبر : 171333
  • 12 شهریور 1399 - 8:54
اختصاصی/ برای شکست کرونا، ماسک بهتر است یا محافظ صورت؟
 
سرویس ترجمه نیوز، اگر دستورالعمل منتشر شده توسط مرکز پیشگیری و درمان بیماری‌های ایالات متحده (CDC) برای متقاعدکردن شما به اینکه استفاده از شیلدصورت به تنهایی برای پیگیری از کرونا مناسب نیست، کفایت نمی کند ، بهتر است به نتایج یک بررسی جدید توجه کنید. محققان دانشکده مهندسی دانشگاه آتلانتیک فلوریدا برای افزایش آگاهی عمومی در مورد اثربخشی محافظ های صورت به تنهایی و همچنین ماسک های صورت با دریچه های بازدم(N95) به ترسیم کیفی نحوه عملکرد محافظ های صورت و همچنین ماسک‌های فیلتردار در جلوگیری از شیوع یا ابتلای ویروسی پرداختند. هر دوی این موارد در مقایسه با ماسک های معمولی جراحی، اثری سوء بر تلاش های جمعی به منظور مبارزه با همه‌گیری کووید۱۹ دارند.
 
در این بررسی مطالعاتی که نتایج آن در نشریه پزشکی نیز منتشر شده، محققان به تجسم شرایط پخش ریزدانه های ویروسی در محیط آزمایشگاهی ، شبیه سازی عطسه و سرفه و بررسی قطرات خارج شده از دهان آدمک مصنوعی پرداختند. آنها با قرار دادن یک محافظ صورت پلاستیکی و یک ماسک صورت فیلتردار با درجه N95 بتوانستند مسیر قطرات را ترسیم کرده و عملکرد آنها را نشان دهند. نتایج مطالعه نشان می دهد که اگرچه محافظ های صورت حرکت اولیه جهش قطرات را به جلو مسدود می کنند ، اما قطرات دفع شده با سهولت نسبی در اطراف حرکت کرده و بسته به تغییرات نور محیط در منطقه وسیع تری گسترش می یابند.
 
آزمایش ماسک صورت مجهز به فیلتر بازدم نشان می دهد که تعداد زیادی قطره از فیلتر سوپاپ بازدم عبور می کند، که به طور قابل توجهی از اثر بخشی آن به عنوان وسیله کنترل  می کاهد. منهار دناک،  نویسنده اصلی و استادیار این پروژه و جان فرانکنفلد، متخصص فنی گروه مهندسی مکانیک در این باره می گویند: بر اساس این بررسی ما متوجه شدیم که محافظ های صورت می تواند مانعی اولیه برای جهش قطرات باشند اما این قطرات قابلیت آن را دارند که به سهولت تغییر مکان داده و به نقاط وسیع تری حرکت کنند. به مرور و با گذشت زمان، قطرات هم به ورت طولی و هم جانبی حرکت کرده و در منطقه گسترده  تری پراکنده می شوند، البته با غلظت کمتر.
 
بر اساس نتایج این بررسی، ماسک های فیلتر دار N95 حتی نسبت به محافظ های صورت نیز مقاومت کمتری در برابر نفوذ و شیوع ویروس دارند. این در حالی است که قطرات شبیه سازی شده بسته به تغییرات نور محیط در فضا پراکنده می شوند. به گفته یکی از کارشناسان این بررسی، لازم است تا هر چه زودتر تدابیر لازم برای جایگزینی ماسک های فیلتردار با ماسک های پارچه ای و یا جراحی بدون فیلتر اتخاذ شود. ماسک های فیلتردار با عبور دادن ذرات تنفسی از سوپاپ خود می توانند امکان انتقال ویروس را از فرد ناقل به سایرین چندین برابر کند. در این ماسک ها، هوای استنشاق شده از طریق ماده ماسک ، فیلتر شده و پاکیزه می شود ، اما نفس خارج شده از فرد ، از دریچه بدون فیلتر عبور کرده و منتشر می گردد.
 
تمامی کارشناسان متفق‌القول معتقدند که استفاده از ماسک مناسب یک لازمه  جهانی برای توقف شیوع کرونا و شکست این ویروس است.
 
مترجم: لیلا فرجی
سرویس ترجمه نیوز

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=171333

ثبت نظر

-