انتخاب اصفهانیان با قوانین متناقض است

  • کد خبر : 171225
  • 12 شهریور 1399 - 6:51
انتخاب اصفهانیان با قوانین متناقض است

فریدون اصفهانیان

به گزارش نیوز، ایران‌ورزشی نوشت: بازگشت فریدون اصفهانیان بر صندلی ریاست کمیته داوران و سمتی که مدت‌ها پیش در آن فعالیت داشته، آخرین خبری است که از فدراسیون فوتبال شنیده می‌شود.

درست است که ادعای اسماعیل صفیری به عنوان سرپرست فعلی کمیته داوران برای استعفا از سمتش، بعد از انتخاب داور دربی به طور رسمی مطرح نشد و صفیری هم در حال حاضر کارش را در کمیته ادامه می‌دهد اما با نزدیک شدن به پایان مهلت شش ماهه سرپرستی او در این کمیته فریدون اصفهانیان به عنوان رئیس جدید انتخاب شده است و به احتمال فراوان از هفته آینده کارش را شروع می‌کند. انتخاب فریدون اصفهانیان به عنوان رئیس کمیته داوران اما یکی از پرابهام‌ترین انتخاب‌های فدراسیون فوتبال به حساب می‌آید.

اصفهانیان پیش از این رئیس کمیته داوران بود اما در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ و پس از تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان از سمت خود کنار رفت. بعد از آن هم با تأکید بر اینکه عضویت در هیأت رئیسه شغل به حساب نمی‌آید، به فعالیت خود در هیأت رئیسه ادامه داد. انتخاب او به عنوان رئیس کمیته داوران اما چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا خبرهای شنیده شده مبنی بر تغییر ماهیت حقوقی فدراسیون فوتبال در اساسنامه می‌تواند دلیل این تصمیم باشد؟ اگر عنوان فدراسیون فوتبال در اساسنامه به نهاد «مستقل غیرانتفاعی» تغییر کرده باشد، قانون منع به کارگیری بازنشستگان هم نمی‌تواند در فدراسیون اجرا شود و شاید این انتخاب در پی این تغییر اتفاق افتاده باشد. هرچند که بدون شک تغییر ماهیت حقوقی فدراسیون فوتبال مورد تأیید مجلس نخواهد بود و واکنش‌های متعددی را در پی خواهد داشت.

مهم‌تر از این موضوع اما تناقض این انتخاب با قوانین انتخابات فدراسیون فوتبال است. هدایت ممبینی، به همین دلیل از ریاست کمیته داوران کنار گذاشته شد. او کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال بود و به دلیل تضاد این موضوع با قوانین انتخاباتی از ریاست کمیته داوران استعفا کرد. فریدون اصفهانیان هم اما کاندیدای عضویت در هیأت رئیسه بود. با اینکه بعد از اصلاح اساسنامه، ثبت‌نام کاندیداها برای انتخابات فدراسیون فوتبال باید دوباره انجام شود اما اگر ثبت‌نام مجددی انجام شود، به احتمال زیاد او باز هم کاندیدا خواهد شد. با توجه به اینکه آبان ماه به عنوان زمان برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال مشخص شده است و به این تاریخ اصرار می‌شود، اصفهانیان چطور قرار است رئیس کمیته داوران شود؟ آیا قرار است او در انتخابات آینده حضور نداشته باشد و به این ترتیب کناره‌گیری‌اش را اعلام می‌کند؟ یا هیأت رئیسه فدراسیون برگزاری انتخابات در آبان‌ماه را باور ندارند؟

حتی اگر همه این ابهامات هم برطرف شود و بار دیگر شاهد بازگشت فریدون اصفهانیان به کمیته داوران باشیم، باید مثل دوره قبل حضور او در کمیته داوران، باز هم شاهد اختلاف نظرهای جدی رئیس کمیته و دپارتمان باشیم. اصفهانیان در زمان ریاستش در کمیته داوران، با حسین عسگری و حسن کامرانی‌فر که رؤسای دپارتمان داوری در دوره فعالیت او بودند، اختلاف‌های عجیبی داشت و شاید همان زمان بود که مشکل اساسی بین کمیته و دپارتمان و اختلاف‌نظرهای آنها جدی‌تر از همیشه مطرح شد.

با همه این ابهام‌ها اما فریدون اصفهانیان در حال حاضر حکم ریاستش بر کمیته داوران را هم گرفته و قرار است بعد از پایان مسابقات این موضوع به طور رسمی اعلام شود. مگر اینکه تا آن زمان تناقض‌های این انتخاب با قوانین انتخاباتی و قانون منع حضور بازنشستگان، تصمیم دیگری را درباره ریاست کمیته داوران رقم بزند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=171225

ثبت نظر

-