آمریکا صلاحیت استفاده از سازوکار بازگشت تحریم های گذشته را ندارد

  • کد خبر : 169479
  • 10 شهریور 1399 - 22:55
به گزارش نیوز،

مجید تحت روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل می گوید استدلالهای حقوقی اکثریت اعضای شورای امنیت و جمع بندی رئیس آن قاطع و روشن است و بر اساس آنها آمریکا صلاحیت استفاده از سازوکار بازگشت تحریم های گذشته را ندارد.

اخبار سیاسیمجید تخت روانچی ، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی این سازمان که برای بررسی گزارش سالانه شورای امنیت به مجمع برگزار شده بود، با اشاره به برخی اقدامات مخرب آمریکا در خاورمیانه، بر لزوم پایبند ساختن شورای امنیت و اعضای آن تأکید کرد.

در این راستا وی گفت در حالی که در سال ۲۰۱۹ جنایات رژیم اسرائیل در سرکوب فلسطینیان و محاصره غیرانسانی غزه ادامه یافت، متأسفانه شورای امنیت فقط نظاره‌گر این وضعیت بود.

روانچی با اشاره به نقض آبهای سرزمینی و حریم هوائی ایران در سال ۲۰۱۹ توسط آمریکا گفت این کشور ماجراجویی خود علیه ایران را به حدی رساند که در اقدامی تروریستی به دستور مستقیم رئیس جمهور این کشور، قهرمانان منطقه‌ای ضدتروریست، شامل سردار سلیمانی را به شهادت رساند و با اینکه اکثر حقوقدانان از این اقدام به عنوان نقض آشکار منشور ملل متحد و حقوق بین الملل یاد کردند، شورای امنیت سکوت کرد.

نماینده کشورمان همچنین با برشمردن اقدامات آمریکا در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام گفت این کشور در ادامه تلاشهای خود، قطعنامه ای را برای اعمال تحریم تسلیحاتی علیه ایران ارائه کرد که توسط ۱۳ عضو شورا رد شد.

وی گفت: متعاقب آن، آمریکا با تسلیم نامه ای تلاش کرد وانمود کند سازوکار ماشه را فعال کرده است، ولی ۱۳ عضو شورای امنیت، ایران و نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور دفاعی و سیاست خارجی، طی نامه هایی این اقدام آمریکا را رد کردند.

وی افزود: اکثریت اعضای شورا طی نشست مجازی شورای امنیت نیز این مواضع را تکرار کردند و رئیس نیز جمع بندی خود را در این باره ارائه داد که قاطع و روشن بوده و بر اساس آن، آمریکا عضو برجام نیست، حق استفاده از سازوکار بازگشت تحریم های گذشته را ندارد، نامه آن نیز فاقد وجاهت و اثر حقوقی است و رئیس شورا نیز لازم نیست هیچ اقدامی انجام دهد.

سفیر کشورمان در ادامه گفت آمریکا که نتوانسته با توجیهات فریبکارانه، استدلالهای شبه حقوقی و تفاسیر دلبخواهانه از قطعنامه ۲۲۳۱ و حتی فشار سیاسی و ارعاب کشورها، اعضای شورا را وادار به تمکین از خود نماید، حالا ادعا می‌کند که تحریم های شورای امنیت در ۳۰ شهریور برخواهد گشت، ولی بگذارید به صراحت بگویم که هم استدلالهای اعضای شورا از استحکام حقوقی کامل برخوردار است و هم جمع بندی رئیس شورا قاطع و عاری از ابهام است و می‌گوید آمریکا هیچ صلاحیتی برای فعال کردن سازوکار بازگشت تحریم های گذشته ندارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=169479

ثبت نظر

-