اخراج یک دیپلمات نروژی از روسیه

  • کد خبر : 166467
  • 08 شهریور 1399 - 3:17
اخراج یک دیپلمات نروژی از روسیه
به گزارش نیوز،

وزارت امور خارجه نروژ روز جمعه اعلام کرد، دولت روسیه خواستار خروج یک دیپلمات نروژی از خاک این کشور شده است.

اخبار بین الملل– این وزارتخانه در پیامی به نوشته خبرگزاری «رویترز» درباره علت احضار سفیر نروژ در مسکو نوشت: «سفارت ما در مسکو از سوی وزرات امور خارجه روسیه اطلاع یافت که تمایلی به [ادامه] حضور یکی از دیپلمات‌هایمان [در این کشور] وجود ندارد».

وزارت امور خارجه نروژ همچنین به اتهام جاسوسی علیه این دیپلمات واکنش نشان داده و می‌نویسد، او هیچ قانونی را زیر پا نگذاشته است و «این [اتهام] کاملاً بی اساس است».

وزارت امور خارجه روسیه امروز (جمعه) سفیر نروژ را فراخوانده و همزمان در بیانیه‌ای نوشت: «متعاقب اقدام غیردوستانه مقامات نروژی که ۱۸ آگوست از یک دیپلمات روس درخواست کردند این کشور را ترک کند، “رون ریسالاند” سفیر نروژ در روسیه در تاریخ ۲۸ آگوست فراخوانده شد و به او درخصوص اقدام متقابل و اخراج یکی از دیپلمات‌های ارشد این کشور اطلاع داده شد. استوارنامه این فرد سه روز دیگر باطل می‌شود که هم اندازه زمانی است که به دیپلمات روس داده شد».

دولت نروژ روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد یک دیپلمات روس را از این کشور اخراج خواهد کرد. اسلو در توضیح علت اخراج این دیپلمات روسیه مدعی شد وی متهم به جاسوسی است.

پلیس نروژ اخیراً یک مرد ۵۰ ساله نروژی را به اتهام رساندن اطلاعات محرمانه به یک کشور خارجی دستگیر کرده است.

به گفته دولت نروژ، این اقدام «می‌توانست به منافع اساسی نروژ» آسیب وارد کند. همچنین ادعا شده بود این مرد با یک مأمور اطلاعاتی روس ملاقات داشته است.

طبق گزارش وزارت امور خارجه نروژ، این دیپلمات که در بخش تجاری سفارت روسیه مشغول به کار بود، رفتاری «مغایر با وضعیت دیپلماتیک» داشته است و «با یک جاسوس نروژی دیدار داشته است».

با این حال شرکتی که این متهم نروژی در آن مشغول به کار بود اعلام کرده است که با اطلاعات محرمانه دولتی یا نظامی سروکار ندارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=166467

ثبت نظر

-