اوج تنش آمریکا و چین بر سر یک دریا/۲۴ چینی تحریم شدند

  • کد خبر : 164207
  • 06 شهریور 1399 - 8:07
اوج تنش آمریکا و چین بر سر یک دریا/۲۴ چینی تحریم شدند

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا برای اولین بار است که تحریم‌هایی در ارتباط با اختلافات مربوط به دریای جنوبی چین اعمال می‌کند. در این اقدام، وزارت بازرگانی ایالات متحده ۲۴ شرکت و فرد چینی را متهم کرد که در ساخت و نظامی‌سازی جزایر مصنوعی در این دریا به ارتش چین کمک کرده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که علیه افراد چینی مسئول یا همکار در این اقدامات محدودیت مسافرتی و صدور روادید اعمال خواهد کرد.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳.۵ میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف هستند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.

جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید دارد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است؛ موضوعی که همواره با واکنش منفی چین مواجه شده است.

آمریکا به تازگی چندین رزمایش نظامی با حضور ناوهای هواپیمابر و بمب‌افکن‌های اتمی خود در دریای جنوبی چین برگزار کرده که با واکنش تند از سوی پکن روبه‌رو شده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=164207

ثبت نظر

-