قاچاق دام دوباره شایع شده است

  • کد خبر : 162093
  • 04 شهریور 1399 - 16:44
قاچاق دام دوباره شایع شده است
به گزارش نیوز،

صفرعلی ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در ارتباط با فروش حیوانات در سایت‌های اینترنتی گفت: از یک ماه گذشته هرگونه فروش دام در سایت دیوار ممنوع شده و همچنین اجازه فروش سگ و گربه داده نمی‌شود.

اخبار اقتصادی– رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ارتباط با وضعیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: این بیماری که در سال‌های گذشته کشور را درگیر کرده بود اکنون شرایط مناسبی دارد به طوریکه ما در آن سال‌ها به خاطر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به حدی طیور معدوم کردیم که گونی برای جمع‌آوری این پرندگان پیدا نمی‌کردیم.

وی همچنین در ارتباط با بیماری تب سه روزه دام گفت: این بیماری ویروسی است و توسط حشرات منتشر می‌شود و به طور معمول در مراکز دامداری قابل مشاهده است که مسائل بهداشتی را به خوبی رعایت نمی‌کنند.

ماکنعلی تاکید کرد: سرعت سرایت این بیماری بالاست اما مرگ و میر آن کم و قابل درمان است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در ابتدا به دلیل محدودیت اختصاص ارز به موقع نتوانستیم واکسن‌های مور نیاز این بخش را از ژاپن وارد کنیم اما اکنون در دسترس تولیدکنندگان قرار دارد.

وی گفت: در حال حاضر کانون‌های این بیماری فروکش کرده و دیگر مشکل جدی از این بابت نداریم و در آخرین مورد در خوزستان ۲۰ گاو تلف شد.

واکسن تب سه روزه در کشور تولید و در مرحله آزمایش بالینی قرار گرفت

ماکنعلی گفت: ساخت واکسن تب ۳ روزه در کشورمان انجام شده است و در مرحله آزمایش بالینی بر روی دام قرار دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: واکسن تب سه روزه جزو واکسن‌های گران قیمت به حساب می‌آید به طوریکه نرخ هر دز آن ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است که خوشبختانه این واکسن سال آینده از محل تولید داخل تامین خواهد شد.

ابتلای افراد به بیماری تب کریمه کنگو ۵۷ درصد کاهش یافت

وی در پاسخ به این سوال که درباره وضعیت بیماری تب کریمه کنگو، اظهار کرد: بر اساس آماری که وزارت بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی در اختیار ما قرار داده است ابتلای افراد به این بیماری در سال جاری ۵۷ درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ارتباط با دلایل کاهش ابتلای افراد به بیماری تب کریمه کنگو به عنوان بیماری مشترک میان انسان و دام گفت: در سال جاری اکوسیستم و وضعیت بارش‌ها در مقایسه با سال گذشته تغییر کرده است، همچنین سیستم‌های تشخیص گزارش‌دهی و آموزش و ترویج در مقایسه با قبل بهبود یافته است و در نهایت از تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور کاسته شده است.

ماکنعلی در پاسخ به این سوال که درباره پملب مراکز  درمانی دامپزشکی در مناطق شهری و سلامت محور به حساب نیاوردن این مراکز توسط وزارت بهداشت و شهرداری گفت: در این ارتباط جلسه‌ای در مجلس قبل برگزار و مقرر شد تا در این خصوص شهرداری تهران از وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی استعلام بگیرد. بر این اساس وزارت بهداشت نیز در پاسخی غیرقابل انتظار اعلام کرد که کلینیک‌های دامپزشکی مانند کلینیک‌های انساین سلامت محور نیستند.

وی افزود: بر این اساس واحد حقوقی وزارت بهداشت کلینیک‌ها و مراکز درمانی دامپزشکی را سلامت محور به حساب نیاورده و شهرداری تهران اجازه فعالیت به آنها نمی‌دهد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: بر اساس پیگیری‌های بنده جلسه‌ای با حناچی شهردار تهران در روزهای آینده برگزار می‌شود تا در این ارتباط صحبت شود تا دامپزشکان با توجه به نقش سلامت محوری که دارند بتوانند در مناطق شهری فعالیت کنند.

ماکنعلی اظهار کرد: در این هفته جلسه‌ای با معاون وزیر بهداشت و شهردار تهران برگزار می‌کنیم و امیدواریم که از هفته آینده مشکل دامپزشکان برای فعالیت در مناطق شهری حل شود.

وی تاکید کرد: فعالیت دامپزشکان جزء فعالیت‌های سلامت‌محور است که واحد حقوقی وزارت بهداشت با کج‌سلیقگی به این موضوع نگاه کرده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=162093

ثبت نظر

-