اختصاصی| داشتن چند فرزند سلامت خانواده را تضمین می کند؟

  • کد خبر : 161484
  • 04 شهریور 1399 - 8:33
اختصاصی| داشتن چند فرزند سلامت خانواده را تضمین می کند؟

کد خبر: ۱۶۱۹۰۶

تاریخ انتشار: سه شنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۹ – ۰۷:۴۵

دکتر خلیل علی محمدزاده با بیان اینکه عدم توجه به تکالیف پنجره جمعیتی، آینده جوانان و جوانی ایران را تهدید می کند، گفت: متأسفانه برای مشکلات جوانان در خیلی دستگاه ها، ابراز همدردی و سوگواری وجود دارد ولی در عمل کار چندانی صورت نگرفته است.

نیوز-مشکات سخاوتی: امر مهم و مقدسی چون ازدواج را هیچ گاه نمی توان منسوخ و نخ نما دانست زیرا تنها راه به رسمیت شناختن یک خانواده، حداقل از پیوند زن و مرد آغاز می شود و می تواند حاصل آن، تولد فرزند یا فرزندانی باشد که نظام خانواده را تحکیم می بخشند.

در کشور ما با توجه به معیارهای فرهنگی و مذهبی، همچنان ازدواج یک اتفاق بی بدیل و پرطرفدار است و همه چیز در قالب خانواده معنا می یابد. اما مساله ای که در سال های اخیر مسائل جمعیتی کشور را تحت تأثیر قرار داده، سرعت تغییر نگرشی جوان نسبت به فرزندآوری و پایین آمدن نرخ باروری بوده است  و این روند اگر ادامه یابد، در طولانی مدت مثلا بیست سال دیگر می تواند مشکلات عدیده ای را برای کشور ما از ابعاد مختلف ایجاد کند.

خبرنگار نیوز برای واکاوی چالش های حوزه جمعیت و بحث نرخ باروری در  کشور، گفتگویی اختصاصی با دکترخلیل علی محمدزاده پزشک، استاد دانشگاه و صاحب نظر در مباحث برنامه ریزی استراتژیک و سیاستگذاری در سلامت جمعیت ترتیب داده که حاصل آن را در زیر می خوانید؛

تغییر ارزش ها و کاهش فرزندآوری در جامعه

دکتر علی محمدزاده با بیان اینکه وضع معیشت و اقتصاد یکی از دلایل عدم تمایل زوجین برای باروری است، گفت: اما مهمترین مسأله  براساس بررسی های من، تغییر دیدگاه های فرهنگی، سبک زندگی و به عبارت بهتر، تغییر ارزشها و به دنبال آن هنجارها در جامعه است و چنین رویکردی در حال عمومیت یافتن است. در مجموع هر یک از موارد  مطرح در این موضوع، وزن، ضریب و رتبه مربوط به خود را دارند.

وی خاطرنشان کرد: درباره فرزندآوری حقیقتا از دیدگاه اسلامی دور شده ایم،  چون یک خانواده کامل و سالم نیاز به فرزندان متعدد دارد، تا در درون آن به صورت طبیعی تنظیم مهارتی و تربیتی شکل بگیرد و یک خانواده نیازمند روابط درونی، خویشاوندی و بیرونی است.

دلیل عدم تمایل زوجین به باروری، تغییر دیدگاه های فرهنگی، سبک زندگی، تغییر ارزشها و به دنبال آن هنجارها در جامعه است.

او افزود:  همچنین ترکیب دختر و پسر در فرزندان خانواده گاهی ضروری است. به لحاظ تعداد، حداقل سه فرزند، برای سلامت خانواده پیشنهاد شده است. البته زوجین مختارند، یعنی باید شرایط، وضعیت و آمادگی خود را از هر لحاظ مورد بررسی قرار داده و تصمیم بگیرند.

با برنامه های موردی و حاشیه ای مشکل جمعیتی ما حل نخواهد شد!

علی محمدزاده نقش حکومت ها را در امر فرزندآوری و فرزندپروری مهم دانست و عنوان کرد: باید به این مسئله به عنوان سرمایه گذاری کلان و یک موضوع تعیین کننده تربیتی، اجتماعی و ارزشی نگاه شود و برنامه همه جانبه و عملیاتی برای آن داشته باشیم. در غیر اینصورت، شعارسرایی و اقدامات ضعیف، موردی و حاشیه ای، دردی را دوا نخواهد کرد.

مدیر گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت:سیاست ها و برنامه ها و شکل گیری نهضتی برای اقدام و عمل در این باره مهم است. متاسفانه برای مشکلات جوانان در خیلی دستگاه ها، ابراز همدردی و سوگواری وجود دارد ولی در عمل کار چندانی صورت نگرفته است. با قطعیت تمام اعلام می کنم با این روندها و حتی با اجرای برنامه های متوسط در این زمینه، نرخ باروری کل ما در حد تناسب افزایش نخواهد یافت.

باید به موضوع فرزندآوری به عنوان یک موضوع تعیین کننده تربیتی، اجتماعی و ارزشی نگاه شود و برنامه همه جانبه و عملیاتی برای آن داشته باشیم. 

وی تصریح کرد: درباره پویایی، بالندگی وجوانی کشور مسیرهای زیادی در سه دهه اخیر تخریب و یا مسدود شده اند، همه آنها باید به سرعت تجدید، اصلاح و احیاء شوند. مهمتر از همه، باز کردن گره های ذهنی و فکری در درون افراد و اجتماع است که ضرورت دارد.

تأخیر در ازدواج؛ تأخیر در فرزندآوری و رواج تک فرزندی

دارنده جایزه ملی جمعیت ” ایران جوان بمان” با تأکید بر اینکه اهمیت ازدواج در کشور کمرنگ شده و امکان عملی شدنش، کاهش یافته، اظهار داشت: بیش از ۱۲ میلیون نفر ازدواجشان تحت تأثیر عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. از طرفی هر ازدواجی که به تأخیر می افتد، در واقع به دنبالش فرزندآوری را هم به تأخیر می اندازد.

او در این خصوص اضافه کرد: متأسفانه خانواده های تک نفره و دو نفره در کشور رو به افزایش هستند و بین ازدواج و اولین فرزندآوری به طور میانگین سه و نیم سال فاصله است و تک فرزندی هم رواج یافته است، این ها همه عارضه و بیماری است. حتی متخصصان و جامعه شناسان ما در این باره به دلایل گوناگون سکوت اختیار کرده اند و آینده بینی در حوزه جمعیت، چه در بعد خانواده، چه در بعد ملی و چه در بعد انسانی کم سو دیده می شود.

 اهمیت ازدواج در کشور کمرنگ شده و هر ازدواجی که به تأخیر می افتد، در واقع به دنبالش فرزندآوری را هم به تأخیر می اندازد.

دامن زدن به مشکلات جمعیتی با افزایش سقط جنین، ناباروری و سبک های جدید زندگی!

این صاحب نظر در مباحث برنامه ریزی استراتژیک و سیاستگذاری در سلامت جمعیت به نیوز گفت: مشکلات عدیده دیگری چون افزایش سقط جنین و عدم آگاهی های گوناگون در این خصوص، میزان بالای ناباروری و تشخیص دیررس آن، انواع پیشگیری ها و غربالگری های غیرضرور و سایر سبک های متاثر از شهرنشینی، دیدگاه های غربی و عدم مسئـولیت پذیری ها از سوی جوانها و خانواده ها، بر دشواری ها افزوده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=161484

ثبت نظر

-