صف‌نشینی عرضه‌های اولیه در تالار شیشه ای

  • کد خبر : 159033
  • 02 شهریور 1399 - 12:23
صف‌نشینی عرضه‌های اولیه در تالار شیشه ای

به گزارش نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، چهارشنبه هفته‌ای که گذشت، قرار بود سهام شرکت صنایع غذایی کورش با نماد «غکورش» در بورس عرضه شود که در نهایت به دلیل آنچه شرایط بازار خوانده شد، لغو شد. در نتیجه تنها عرضه اولیه‌ای که هفته گذشته ارائه شد، «گدنا» بود که در آن۵ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۲۸۶ نفر مشارکت داشتند و نتوانست رکورد مشارکت را بشکند.

عرضه+اولیه

حالا خبر رسیده است که شرکت توسعه عمران امید در بخش املاک و مستغلات در فرابورس درج نماد شده و قرار است ۹۹/  ۱۵ درصد از سهام خود را وارد بورس کند. همچنین شرکت تامین سرمایه تمدن که در زمینه ارائه خدمات تامین مالی، خدمات مشاوره مالی و خدمات مدیریت دارایی‌ها فعالیت دارد، در نظر دارد ۲۵ درصد از سهام خود را در بورس عرضه کند. این دو شرکت از جمله شرکت‌هایی هستند که احتمال عرضه آنها در هفته‌های آینده زیاد است.

سهام اوپال پارسیان سنگان که متعلق به سازمان ایمیدرو است هم گویا تا پایان شهریور یا اوایل مهر عرضه اولیه ‌شود. اما لیست عرضه‌های اولیه همین جا تمام نمی‌شود. شرکت سپید ماکیان، شرکت‌های پتروشیمی بوعلی سینا، لیزینگ کارآفرین و اپال کانی پارس هم از دیگر شرکت‌هایی هستند که در ماه‎‌های آینده عرضه می‌شوند و اینطور که از شواهد بر می‌آید نیم سال آینده پر است از عرضه‌های اولیه. چرا که به گفته مدیر پذیرش بورس مراحل پذیرش ۴۲ شرکت در حال انجام است. البته او تاکید کرده است که طبق برنامه‌ریزی انجام شده تلاش می‌شود هر هفته یک عرضه اولیه در بورس ارائه شود.

با وجود اینکه مسوولان دولتی از عرضه‌های اولیه استقبال  و اعلام می‌کنند که عرضه‌های دولتی سودآور در بورس ادامه دارد و مانند وزیر امور اقتصادی و دارایی از اما و اگر پا را فراتر می‌گذارند و به‌طور رسمی اعلام می‌کنند که ۷ شرکت وابسته به وزارت صنعت تا پایان آذر و ۵۰ شرکت بخش خصوصی در نیمه دوم امسال در بورس عرضه خواهند شد، اما سهامداران خیلی چراغ سبزی به این وعده‌ها نشان نمی‌دهند. تا چند هفته گذشته سهامداران به یکدیگر توصیه می‌کردند که عرضه‌های اولیه را بخرند و از ورود شرکت‌های دولتی به بورس استقبال می‌کردند اما حالا کار به جایی رسیده است که عرضه‌های اولیه توسط کاربران در فضای مجازی غیر جذاب خوانده می‌شوند.

به قول هاشم ذوالفقاری، تحلیلگر بازار سرمایه: «این عرضه‌ها فقط تابلوی سبزی برای عکس یادگاری است.» حتی شاهین احمدی، فعال بازار سرمایه هم می‌گوید که «در بازار صعودی، عرضه‌های اولیه به عمق‌بخشی و طراوت بازار کمک می‌کنند، البته همزمان باعث خروج نقدینگی هم می‌شوند. اما در بازار نزولی، عرضه اولیه اصلاح را تشدید می‌‌‌کند. در شرایط فعلی اگر نقدینگی به بازار تزریق نمی‌شود، حداقل باید مانع از خروج آن شد.»

اما با وجود این واکنش‌ها هستند افرادی که منتظر صندوق دارا دوم‌هستند. صندوقی که قرار است در روز چهارشنبه پذیرش آن انجام شود که حداکثر به ۵ میلیون تومان نقدینگی نیاز دارد.

درباره پیش‌بینی این هفته عرضه‌های اولیه برگردیم به شروع این ستون که اولین گزینه محتمل عرضه‌های اولیه برای هفته اول شهریورماه نماد «غکورش» است. غیر از این نماد و دو شرکتی که از آنها نام بردیم، می‌توانیم از شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس نام ببریم که جزو شرکت‌های بنیاد مستضعفان است. البته بنیاد اعلام کرده است که می‌خواهد ۹ درصد از سهامش در بانک‌سینا را هم در بورس عرضه کند. حالا باید دید قرعه به کدام یک از دارایی‌های بنیاد برای عرضه در بورس می‌افتد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=159033

ثبت نظر

-