موشک کروز ایرانی در مقابل مکانیسم ماشه /پس لرزه جهانی رونمایی از موشک حاج قاسم و ابومهندس

  • کد خبر : 158870
  • 02 شهریور 1399 - 10:38
موشک کروز ایرانی در مقابل مکانیسم ماشه /پس لرزه جهانی رونمایی از موشک حاج قاسم و ابومهندس

 رئیس جمهور کشورمان در نوزدهمین هفته پویش «هر هفته، الف-ب ایران» آخرین دستاوردهای دفاعی کشورمان را رونمایی کرد. در این مراسم که روز پنجشنبه گذشته مصادف با ۳۰ مردادماه ۹۹ برگزار شد، روحانی دستور آغاز به کار خط تولید انبوه موتور توربوجت ملی اوج را صادر کرد. همچنین با رونمایی از پیشران فوق سبک پهپادهای پیشرفته به نام موتور توربوفن سبک جهش ۷۰۰ و موشکهای هدایت شونده «حاج قاسم» و «ابومهندس» اعلام کرد ایران از لحاظ توان تولید ادوات فناورانه نظامی در رتبه ۱۸ جهان قرار گرفته است.

 روحانی در مراسم رونمایی از این دستاوردها تاکید کرد افزایش توان دفاعی کشور از اولویت های دولت دوازدهم است و باید نیروهای مسلح در راستای توجه به افزایش «دید» و «قدرت تیر» در زمینه دفاع از کشور اقدام کنند.

رونمایی از این دستاوردها، سوای آن که مورد توجه ارتشهای مختلف دنیا قرار گرفت، در عالم رسانه هم بازتابهای فراوانی داشت.

فرانس ۲۴: ایران در پاسخ به مکانیزم ماشه آمریکا، از موشک رونمایی کرد

فرانس ۲۴ در گزارشی درباره رونمایی از دستاوردهای دفاعی جدید جمهوری اسلامی نوشت: «ایران روز پنجشنبه از دو موشک رونمایی کرد که گفته می شود برد بیشتری نسبت به گذشته دارند، ایران این موشکها را به نام فرماندهان کشته شده در ژانویه توسط حمله ایالات متحده به عراق، نامگذاری کرده است.

این رسانه در ادامه نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در یک مراسم تلویزیونی در تهران گفت: “با توجه به برد موشک های کروز ایرانی، ما امروز در کمتر از دو سال از برد ۳۰۰ به برد ۱۰۰۰ کیلومتر (۶۲۱ مایل) عبور کرده ایم.”

رونمایی این موشک ها یک روز پس از آن صورت گرفت که واشنگتن گفت مکانیسم بحث برانگیزی را با هدف بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران را فعال می کند، روشی که «مکانیزم ماشه» معروف است.

این رسانه در ادامه گزارش خود نوشت: یکی از موشکهای جدید، “حاج قاسم”، یک موشک هدایت شونده است که به افتخار ژنرال ارشد ایرانی قاسم سلیمانی نامگذاری شد.

این رسانه عنوان کرد، این موشک هدایت شونده از سوی ایرانیان به عنوان «بازوی بلند ایران برای ضربه زدن به متجاوزان» ستوده شده است. ایران “عین السد” ، پایگاه نظامی آمریکایی ها در عراق را در انتقام ژنرال سلیمانی هدف موشکهای خود قرار داده و از دیگران خواست هرگز این موضوع را فراموش نکنند. دستاورد دیگر ایران، یک موشک هدایت شونده است که به افتخار ابومهدی المهندس، فرمانده عراقی نامگذاری شده است.

فرانس ۲۴ در ادامه گزارش خود آورده است: پرزیدنت روحانی در مراسم نشان دادن این موشکها گفت: «من از وزارت دفاع تشکر می کنم که یکی از مهمترین موشک های خود را به افتخار ژنرال سلیمانی نامگذاری کرده است.»

امیر حاتمی، وزیر دفاع هم در این مراسم اظهار داشت: «توجه ویژه ای به افزایش دامنه برد این موشکها شده است.»

حاتمی با بیان اینکه این موشکها اثربخشی خود را در برابر “جنایتکاران آمریکایی” نشان داده اند، گفت: “در زمینه موشک های هدایت شونده با سوخت جامد، امروز به محدوده ۱۴۰۰ کیلومتری (۸۷۰ مایل) رسیده ایم.”

گزارش ABC News: موشکها قدرت بازدارندگی ایران را تقویت می کنند

ABC News هم در گزارشی، به بیان رونمایی از دستاوردهای دفاعی ایران با حضور دکتر روحانی پرداخت و نوشت: ایران با تلاشهای ایالات متحده برای پایان دادن به برنامه موشکی خود مخالفت کرده است و از دو موشک جدید به نام های قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس که در ژانویه در حمله نیروهای آمریکایی کشته شدند، پرده برداشته است.

این رسانه در ادامه نوشت: رئیس جمهور ایران حسن روحانی اطمینان داد که برنامه موشکی “دفاعی” است. تصاویری از این موشک ها در تلویزیون دولتی نشان داده شد و رئیس جمهور ایران درباره این تسلیحات گفت: “آنها قدرت بازدارندگی ایران را بیشتر تقویت می کنند”.

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران هم گفت: “موشک سطح به سطح” موسوم به شهید قاسم سلیمانی “دارای ۱۴۰۰ کیلومتر برد و موشک کروز با نام شهید ابومهدی دارای برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر است.”

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفت: “موشک ها و به ویژه موشک های کروز، برای ما بسیار مهم هستند… این واقعیت که ما در کمتر از دو سال دامنه موشکها را از ۳۰۰ به ۱۰۰۰ کیلومتر افزایش دادیم، دستاورد بزرگی است.”

گزارش Middle east monitor از بازتاب رونمایی از دستاوردهای دفاعی ایران در امارات و رژیم اشغالگر

Middle east monitor هم در گزارش مفصلی درباره رونمایی از دستاوردهای جدید ایران نوشت: ایران امروز از دو موشک جدید داخلی و دوربرد خود همزمان با روز صنعت دفاع ملی این کشور رونمایی کرد.

این رسانه در ادامه نوشت: این دو موشک جدید به نام رئیس سابق سپاه قدس سپاه، ژنرال قاسم سلیمانی و معاون سابق نیروهای بسیج مردمی عراق (PMF)، ابو مهدی المهندس، نامگذاری شد که هر دو آنها توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در فرودگاه بین المللی بغداد ترور شدند.

میدل ایست مانیتور در ادامه گزارش خود نوشت: “شهید حاج قاسم” یک موشک هدایت شونده با برد حدود ۱۴۰۰ کیلومتر است ، در حالی که “شهید ابومهدی المهندس” یک موشک کروز است که توانایی رسیدن به ۱۰۰۰ کیلومتر را دارد.

سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع، هنگام رونمایی از موشک های سطح به هوا، که به طور مستقیم از تلویزیون ایران پخش می شد، گفت: “دستاوردهای کشور در صنعت دفاعی طی چهار دهه گذشته با هیچ دوره دیگری قابل مقایسه نیست.” او دستاوردها را به عنوان “پایه ای برای اعتماد به نفس نظامی و یک ضرورت برای استقلال کشور” توصیف کرد.

حاتمی همچنین در سخنرانی خود اظهار داشت که جت های آموزشی داخلی، با نام های یاسین، A-۹۰ و فجر -۳ ، در حال گذراندن تست های نهایی خود هستند و به زودی وارد خدمت می شوند. وی گفت: ایران تولید انبوه اولین موتور توربوجت بومی خود با نام اوج را آغاز کرده است که در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد.

هفته گذشته وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد از سیستم دفاع موشکی Arrow-۲ در برابر حملات بالستیک با برد دوربرد رونمایی کرده است که گفته می شود می تواند حملات ایران، لبنان و غزه را دفع کند. پس از آزمایش های موفق، بنی گانتز وزیر دفاع گفت: “واحد فن آوری نخبه ما اطمینان می دهد که ما همیشه یک قدم جلوتر از دشمنان خواهیم بود.”

این رسانه به اثر رونمایی از موشکها در معادلات اخیر منطقه خاورمیانه پرداخت و نوشت: به دنبال توافقنامه صلح امارات با اسرائیل که توسط رئیس جمهور روحانی توسط تهران محکوم شد و آن را “یک اشتباه بزرگ” توصیف کرد، یک تحلیلگر امنیتی، دکتر تئودور کاراسیک، به عرب نیوز گفت موشک های ایرانی می توانند در هشت دقیقه به امارات حمله کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=158870

ثبت نظر

-