گلایه‌های حاج حیدر توکل در برنامه تلویزیونی/ تغییر مواضعی که هیئت‌ها را به دردسر انداخت

  • کد خبر : 156852
  • 31 مرداد 1399 - 15:27
گلایه‌های حاج حیدر توکل در برنامه تلویزیونی/ تغییر مواضعی که هیئت‌ها را به دردسر انداخت

به گزارش ، ویژه‌برنامه محرمی «رو به راه» میزبان حجت‌الاسلام علی سعیدیان سخنران مذهبی و حیدر توکل مداح اهل‌بیت و از چهارپایه‌خوانان مراسم سنتی بازار تهران است.  حجت‌الاسلام علی سعیدیان که مهمان این برنامه تلویزیونی بود، تصریح کرد: یادی کنیم از شهدای عرصه سلامت و عزیزانی که از محبان اباعبدالله(ع) بودند و برای سلامت مردم جان خود را از دست دادند. همچنین به پرستاران، پزشکان، گروهای جهادی و هیئتی‌ها خدا قوت می‌گوییم.

این سخنران مذهبی با اشاره اینکه مردم باید قدر و قیمت اشک بر سیدالشهداء (ع) را بدانند اظهار کرد: شخصی به محضر امام صادق(ع) رسید، حضرت از وی پرسید اهل کجایی، گفت بصری‌ام و اهل عراق، امام فرمودند آیا به زیارت جد ما حضرت سیدالشهداء(ع) می‌روی؟ فرد پاسخ داد؛ من یک شخصیت سرشناسی‌ام که حکومت با من خیلی ارتباط خوبی ندارد و اگر به زیارت بروم ممکن است برای خودم و اطرافیانم دردسرساز شوم. امام صادق(ع) فرمودند: آیا بر جد مظلوم ما حسین بن علی(ع) گریه می‌کنی؟ فرد پاسخ داد بله من حتی هنگام خوردن غذا نیز به یاد ایشانم و هنگام نوشیدن آب یاد تشنگی ایشان می‌افتم و گاهی اوقات بی‌خواب می‌شوم. وقتی یاد فرزندان و اهل‌بیت سیدالشهداء(ع) می‌افتم که آواره کوه و بیابان شدند. حضرت فرمود: یک مژده به تو می‌دهم که شامل همه گریه‌کنان امام حسین(ع) می‌شود. آن لحظات آخر عمر که خیلی سخت است پدرم علی بن ابیطالب و مادرم فاطمه و اجدادم بالاسرت می‌آیند و آنقدر رحمت، لطف، کرامت و توجه می‌کنند که ملک الموت از مادر بر تو مهربان‌تر خواهد بود.

فضیلت اشک بر امام حسین(ع) را نباید از دست داد

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: این یعنی فضیلت اشک بر امام حسین(ع) که نباید آن را از دست داد، وقتی عده‌ای جمع می‌شوند و برای مظلومیت امام حسین(ع) گریه می‌کنند، شخص امام حسین(ع) به آنها نظر خواهد کرد. حضرت می‌گوید خدایا این فرد گریه‌کن من است و منزلت مرا درک کرده است، اگر گناهی دارد او را ببخش.

حجت‌الاسلام سعیدیان بیان کرد: محرم سیدالشهداء(ع) معدن رحمت است به همین منظور پیشنهادم به همه مردم این است که از مجالس امام حسین(ع) با رعایت پروتکل‌ها غافل نشوند. یا اگر نمی‌رسند و نمی‌توانید به مجالس بروند در منزل یا اتومبیل خود عزاداری کنند و اشک برای امام حسین(ع) را رها نکنند، این اشک می‌تواند نگاه ویژه خدا و اهل بیت(ع) را به جامعه ما معطوف کند تا ان‌شاءالله زودتر از شر این ویروس منحوس راحت شویم.

وی افزود: یکی از مطالبی که با توجه به شبهات موجود با آنها مواجهیم و در ذهن مردم نیز سؤال است در خصوص بافت جمعیتی مردم کوفه در زمان دعوت از امام حسین(ع) است.  چرا مردم کوفه با امام نماندند. بعد از دوران خلافت امام علی(ع) شهر کوفه که مرکز خلافت امیرالمؤمنین(ع) بود با هجوم شیعیانی که محب حضرت بودند مواجه شد که در آنجا ساکن شدند. اما شبهه اینجاست افرادی که به حسین بن علی(ع) نامه نوشتند شیعه بودند یا نه؟ در تاریخ آمده است بعد از امیرالمؤمنین شخصی با نام زیاد بن ابیه که فردی سنگدل و قصی‌القلب بود را فرماندار کوفه کردند و برای اینکه تجمع و قدرت جامعه تشیع را بگیرند به وی دستور دادند چون کوفه برای ما خیلی مهم است نباید در کوفه شیعه باشد و یا حداقل جمعیت اکثر نباشد به همین دلیل زیاد بن ابیه اکثریت جمعیت کوفه را به سه شهر قم، موصل و خراسان تبعید کرد و یک عده را نیز زندانی و شهید کرد.

حجت‌الاسلام سعیدیان تصریح کرد: قالب جمعیتی مردم کوفه در زمان امام حسین(ع) شیعه نبود و شیعیان در اقلیت محدود بودند. مردمی که در آن زمان به امام حسین(ع) نامه نوشتند حضرت را به سه دلیل دوست داشتند؛ اول اینکه حضرت نوه رسوال‌الله بود، دوم اینکه حضرت را جزو اصحاب می‌دانستند زیرا پیامبر را دیده بود و سوم اینکه طعم عدالت علوی را چشیده بودند و می‌گفتند اگر حسین بیاید دوباره روزگار خوش به ما بر می‌گردد. آنها مشتاق حضور امام بودند اما معتقد به امامت نبودند.

وی ادامه داد: ابی‌مخنف در تعابیرش می‌گوید ۸۰ هزار نفر با مسلم بن عقیل بیعت کردند البته در بعضی کتب نیز ۲۰ هزار یا ۳۰ هزار نیز ذکر شده است، اما چه اتفاقی افتاد که اینها رفتند و چرا نماندند و افرادی که ماندند چه ویژگی‌هایی داشتند. افرادی که با مسلم(ع) بیعت کردند وسط نماز جماعت بیعتشان را شکستند و رفتند. این افراد از بُعد عقیدتی شیعه اثنی‌عشری نبودند در روز عاشورا نیز ابی‌عبدالله خطاب به دشمنان فرمودند شما شیعه من نیستید و شیعه آل‌سفیانید، شما خودتان من را دعوت کرده‌اید برای چه مقابل من ایستاده‌اید؛ آنها فریاد زدند حسین ما با تو دشمنیم و راضی به قتل تو اما به این وضعیت راضی نبودیم. 

این سخنران مذهبی خاطرنشان کرد: شیعه ۱۲ امامی ممکن است یک جاهایی اندکی بترسد زیرا همه که حاج قاسم یا مدافعان حرم نمی‌شوند. مثلاً در زمان جنگ یک عده‌اید بدون هیچ عذری به جنگ نمی‌رفتند اما به لشکر صدام هم ملحق نمی‌شدند و مقابل مردم خودشان قرار نمی‌گرفتند. شیعه اثنی‌عشری در شهادت حسین بن علی(ع) ذره‌ای دخالت نداشت این موضوع یکی از مهم‌ترین شبهاتی است که وهابیت القاء کرده است و می‌خواهد ذهن جوانان ما را نسبت به عاشورا به شک بیندازد اما باید بدانید همه افرادی که با امام حسین(ع) بیعت کردند  شیعه ۱۲ امامی نبودند.

حجت‌الاسلام سعیدیان با گریزی به واقعه عاشورا و اشاره به شخصیت سعید بن عبدالله حنفی خاطرنشان کرد: می خواهم از شخصیتی نام ببرم که شاید مردم اسم وی را نشنیده باشند اما باید از ایشان درس بگیریم. سعید بن عبدالله حنفی از یاران امام حسین بود که به شدت برای امام حسین(ع) جانفشانی کرد و زخم‌های بسیاری خورد. در لحظاتی قبل از شهادت امام به بالای سر سعید آمدند و سر او را به دامن گرفت و به وی گفتند در این لحظات آخر از امام هر چه می‌خواهند طلب کنند، سعید به صورت حضرت نگاهی کرد و گفت” پسر فاطمه از من راضی شدی که راحت جان بدهم”  از دیگر یاران امام حسین(ع) نیز می‌توان از “بریر بن خضیر”  نامبرد. وی پیرمردی بود که تمام عمرش را برای اسلام زحمت کشیده بود و در روز عاشورا نیزه در کمرش فرو رفته بود. هنگامی که وی روز زمین افتاده بود، می‌دانست در آن لحظات آخر هرچه از امام حسین(ع) بخواهد برآورده می‌شود، اما وقتی که امام به بالاسر بریر آمد وی به امام فرمودند پسر فاطمه من چگونه بودم آیا از من راضی بودید.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: ما باید هر روز از “بریر بن خضیر و سعید بن عبدالله” یاد بگیریم و بگویم برای امام حسین(ع) چه کردیم و چگونه بودیم. در زیارت سرداب مقدسه آمده است من و خانواده یک عهدی بستیم که نفسم و خواسته‌هایم را فدای امام حسین(ع) کنیم. اگر سینه می‌زنیم و گریه می‌کنیم بدانیم سینه زدن و گریه کردن وسیله است و هدف نیست. بنا است به “أرَضیتُ عَنّی” برسیم و هر روز بگویم امام حسین(ع) من چه کار کنم از من راضی باشید. اگر واقعاً با این نیت برویم جلو امام هوایمان را دارد. اگر در تقوا و هر چیزی با همین کلید واژه جلو برویم، مقرب امام و از یاران امام می‌شویم.

کرونا را بهانه نکنیم، کسی با پرچم زدن به روی در خانه‌اش کرونا نمی‌گیرد

همچنین در ادامه این برنامه حیدر توکلی از مداحان اهل‌بیت و چهارپایه‌خوانان مراسم سنتی بازار تهران با اشاره به حواشی سخنرانی خود و پخش آن در فضای مجازی گفت: موضوع این‌گونه بود که در هیئتی سخنرانی داشتم و عرض کردم «آقایان و خانم‌هایی محترمی که نمی‌خواهید روضه بگیرید و یا به روضه بروید لطفاً اظهارنظر هم نکنید.» اگر به هر دلیلی مانند وجود ویروس کرونا، نمی‌توانیم یا نمی‌خواهیم به روضه برویم علیه جلسات روضه تبلیغ نکنیم. کرونا را بهانه نکنیم، کسی با پرچم زدن روی در خانه‌اش کرونا نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه پویشی با عنوان «لبیک یا حسین» به راه افتاده است در ساعت ۹ شب افرادی که نمی‌توانند به روضه بروند به همراه خانواده زیارت عاشورا می‌خوانند و رو به کربلا یا قبله لبیک یا حسین می‌گویند.

این مداح اهل‌بیت با اشاره به اهمیت برپایی محرم بیان کرد: ما باید مقدمات محرم را ببینیم، قبل از محرم غدیر است که بزرگ‌ترین عید ما و عید بیعت است و ما را آماده محرم می‌کند بعد از محرم مباهله است که یکی از بزرگ‌ترین مراسمات ما است. مباهله یعنی چی؟ پیامبر(ص) به همراه نفس خود و عزیزترین افراد خانواده‌اش با اعتقاد و اعتماد راسخ به حقانیت خودش و طهارت و پاکی خاندانش به دل خطر رفت. الان ما به کسی نمی‌گوییم به دل خطر برود اگر به روضه می‌روید رعایت شدیدترین پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشید.

دقت نظر هیئتی‌ها در اجرای پروتکل‌های اجتماعی  ۶ ماه است ثابت شده

وی در خصوص رعایت پروتکل ابلاغ شده برای محرم توسط هیئت‌ها و اجرای دقیق آن گفت: دقت نظر هیئتی‌ها در اجرای پروتکل‌های اجتماعی مرتبط با کرونا ۶ ماه است ثابت شده و از اول کرونا هیئتی‌ها و قشر مذهبی پا روی تمام خواسته‌های قلبی خود گذاشته‌اند. نماز جماعت‌ها، نماز جمعه‌ها زیارت‌ها و هیئت‌ها را تعطیل کردیم و بهترین رعایت‌ها را داشته‌ایم و خواهیم داشت. هر چند این پروتکلی که برای محرم گذاشته‌اند در واقعه هیروشیما برای ژاپنی‌ها نگذاشته‌اند.

در اوایل کرونا بعضی افراد حرم لیسی کردند اما اصلاً چنین چیزی در دین‌مان نیست

توکل افزود: با این حال امشب که از هیئت آمدم دیدم، هیئتی‌ها به شدت رعایت می‌کنند و شاید بیشتر از پروتکل هم رعایت کرده باشند. دلیل آن نیز این است که دل بچه هیئتی، بچه مسلمان و بچه شیعه برای همنوعش می‌تپد. هیچ‌گاه عشق‌شان را به دیگری تحمیل نمی‌کنند و نمی‌گویند چون من عاشق حضرت اباعبدالله‌ام تو هم بیا بیمار شو. در همه‌چیز افراط و تفریط وجود دارد در اوایل کرونا بعضی افراد حرم‌لیسی کردند اما اصلاً چنین چیزی در دینمان نیست و تمام دین ما با علم و منطق همسو است. سلامت از واجبات دین ما است، و سلامت مردم در اولویت است، به همین منظور نیز هشتگی را با عنوان “حرمت محرم سلامت مردم” راه انداختیم.

گلایه‌های حاج “حیدر توکل” از تغییر مواضع ستاد کرونا 

وی تأکید کرد: وقتی امر مقام معظم رهبری باشد همه تبعیت می‌کنند. فقط یک انتقاد از ستاد ملی مقابله با کرونا است که این تغییرات و تناقض‌ها هیئتی‌ها را اذیت کرده، مجموعه ستاد کرونا مجموعه‌ای از افراد متخصص، دلسوز و مذهبی است و وقتی پروتکلی را تصویب و ابلاغ می‌کنند دیگر هیچ فردی حق ندارد به تنهایی نظر دیگری بدهد. برای مثال اگر آقای دکتر نمکی پروتکلی را ابلاغ می‌کنند به عنوان رئیس ستاد است و اگر هر یک از اعضاء نظر دهند تناقض ایجاد می‌شود و همه را دچار سردرگمی می‌کند و بعد عده‌ای افراطی به همین بهانه پنجه به صورت نظام می‌زنند، ما مطیع نظام و رهبریم.

چطور برای دهه فجر از ۱۵ روز قبل آماده‌سازی می‌کنند، بعد برای محرم امسال فضا را آماده نمی‌کنند

وی در پایان گفت: ما بچه‌های این نظامیم و خوب یا بد حاصل این نظامیم و هرجا نظام به خطر افتاده است سینه چاک بودیم و خواهیم بود اما برای خود ما نیز سؤال می‌شود چگونه دهه فجر و ۲۲ بهمن از ۱۵ روز شروع به تبلیغ می‌کنیم اما برای محرم اینگونه نیست. بخصوص امسال محرم با شرایطی که بوجود آمده انتظار بود از شهرداری که چند روز جلوتر و کمی پررنگ‌تر به استقبال محرم می‌رفتند. کارهایی شده اما توقعی که از شهرداری بود بیشتر از این بود و امیدواریم در روزهای آینده این اتفاق رخ دهد.

«رو به راه»  کاری از گروه علوم قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما است که در ۱۵ روز ابتدایی ماه محرم هر شب ساعت ۲۴ تقدیم ارادتمندان به ساحت اهل‌بیت (علیهم السلام) می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=156852

ثبت نظر

-