خوراکی های ضد خواب و ممنوعه برای بد خواب ها که نباید مصرف کنند

  • کد خبر : 156291
  • 26 مهر 1400 - 9:25
خوراکی های ضد خواب و ممنوعه برای بد خواب ها که نباید مصرف کنند

به گزارش نیوز: بعضی از افراد امکان دارد بی خواب باشند یا با خواب مشکل داشته باشند و  اینکه کلا انسان باید 8 ساعت در طول شب خواب داشته باشد نه در طول روز اما بعضی از خواراکی های که استفاده می کنیم باعث بی خوابی و کم خوابی ما می شود. در ادامه این مطلب با نیوز همراه باشید تا بیشتر خوراکی های ضد خواب را مورد برسی قرار دهیم:

اگر در خوابیدن مشکل دارید و بسیاری از تکنیک های بهبود خواب یا حتی داروهای خواب آور را بدون نتایج قابل توجه  امتحان کرده اید، باید به رژیم غذایی روزانه خود توجه کنید. در واقع، نکات و ترفندهای زیادی برای بهتر خوابیدن وجود دارد. یکی از ارزشمند ترین نکته هایی که در افزایش کیفیت خواب دارای تاثیر بسیار زیادی است، انتخاب درست رژیم غذایی است. ممکن است تعجب آور به نظر برسد، اما غذاهایی که می خوریم می توانند تأثیر زیادی در توانایی ما در خواب خوب شب داشته باشند.

خوارکی های ضد خواب

تاثیر قهوه بر بی خوابی

قهوه نوشیدنی رایج برای بسیاری از افراد است و از خوراکی های ضد خواب هست. با این حال، یک قانون ساده وجود دارد که هنگام نوشیدن قهوه باید آن را به خاطر بسپارید: حداقل ۶ ساعت قبل از خواب قهوه مصرف نکنید. کافئین موجود در قهوه یک ماده ایجاد کننده اضطراب و اختلالات خواب است.

خوراکی های ضد خواب

کافئین سطح هورمون استرس را افزایش می دهد، با مسدود کردن گیرنده های آدنوزین تقویت کننده خواب در مغز، شما را بیدار نگه می دارد. توصیه نمی شود بعد از ناهار یک فنجان قهوه بخورید. اگر می بینید قهوه مقصر اختلال خواب شماست، باید مصرف  مداوم این نوشیدنی را در زندگی روزمره خود قطع کنید.

غذاهای ادویه دار

از خوراکی های ضد خواب است که علیرغم اینکه غذاهای تند بسیار خوشمزه هستند و دارای برخی از مزایای سلامتی قابل توجه هستند، اما خوردن آن ها قبل از خواب می تواند یک ایده بد باشد. غذاهای تند روی دستگاه گوارش شما تاثیر مخرب دارد. در واقع، ناراحتی دستگاه گوارش عامل اصلی بی خوابی به حساب می آید. خوردن غذاهای تند ممکن است باعث سوء هاضمه، سوزش سر دل و رفلاکس اسید شود که ممکن است مانع از خواب آرام شب  شما شود.

بنابراین، بهتر بود مصرف چنین غذاهایی را محدود کنید و مواد غذایی را انتخاب کنید که به جای آن بتوانند روده شما را بهبود بخشد.

جو دوسر و تاثیر آن بر بی خوابی

خوراکی های ضد خواب؛جو مرکب از ملاتونین شیمیایی است که اغلب بدن انسان را برای استراحت آماده می کند. با این وجود، مقدار بالای فیبر محلول آن ممکن است دارای تأثیرات ثانویه باشد. اگر جو دوسر قبل از خواب مصرف شود، وقت کافی برای هضم مناسب ندارند.

خوراکی های ضد خواب

در نتیجه، این غذا می تواند منجر به سوء هاضمه، گاز و سوزش قلب شود. همه این مشکلات منجر به  ناراحتی معده شده و احساس  درد شما فعال می شود، در نتیجه شما را در شب بیدار نگه می دارد‌.

غذاهای قندی یا پر کربوهیدرات

شیرینی هایی مانند شیرینی کوکی، کیک شکلاتی یا هر نوع دسر دیگری می توانند سطح قند خون شما را افزایش دهند و باعث شوند سطح انرژی شما از همگام نشود. در حقیقت، قندهای منفردی مانند فروکتوز و گالاکتوز، در صورت عدم مصرف شبانه در الگوهای خواب نامنظم نقش دارند. بنابراین، غذاهای قندی یا پر کربوهیدرات غذاهایی محسوب می شوند که باعث بی خوابی می شوند.

الکل و بی خوابی

الکل از خوراکی های ضد خواب هستند که می تواند در آرامش شما و کمک به شما در خوابیدن مفید باشد. با این وجود، برخلاف تصور عامه، الکل به القای خواب کمک نمی کند. معمولاً خواب شما را مختل می کند و شما را از ورود به مراحل عمیق تر چرخه خواب باز می دارد. از آنجا که الکل از اواسط شب شروع به فرسودگی می کند، کیفیت خواب شما به طور قابل توجهی مختل می شود.

خوراکی های ضد خواب

اثرات کوتاه برداشتن می تواند از خواب بی قرار تا رویاهای بد متغیر باشد. بنابراین، مصرف الکل فقط باید یک نوشیدنی در روز برای زنان و دو نوشیدنی در روز برای مردان محدود شود.

>>>بیشتر بخوانید:

بهبود کیفیت خواب با انواع خوراکی و نوشیدنی های موثر

غذاهای پرچرب

غذاهای پرچرب از جمله خوراکی های ضد خواب هستند. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی چربی هستند با خواب تکه تکه و ضعیف مرتبط هستند. چربی ممکن است فرآیندهای هضم را ایجاد کرده و منجر به ایجاد اسیدهای معده شود. اگر بعد از خوردن غذاهای پرچرب دراز بکشید، ممکن است به مری ختم شود و ناراحتی ایجاد کند.

علاوه براین، رژیم غذایی پرچرب نیز می تواند باعث تولید سنگ معده شوند. اورکسین به همراه ملاتونین یکی از انتقال دهنده های عصبی است که به تنظیم چرخه خواب – بیداری کمک می کند.

غذاهای حاوی پروتئین بالا

یکی دیگر از خوراکی های ضد خواب غذاهایی که سرشار از پروتئین هستند، اسیدهای آمینه را درون خون آزاد می کنند. اگر این اسیدهای آمینه بدن را آب کنند، از آن ها برای سنتز محرک مانند اپی نفرین و نوراپی نفرین، انتقال دهنده های عصبی تحریک کننده و هورمون های تیروئید ترموژنیک استفاده می شود.

غذاهای حاوی پروتئین بالا

انتقال دهنده های عصبی تحریک کننده می توانند مغز ما را فعال نگه دارند در حالی که هورمون های تیروئید سرعت سوخت و ساز بدن را تسریع می کنند. متأسفانه، این تأثیرات خواب را مختل می کند. بنابراین، بهتر است از خوابیدن غذاهای حاوی پروتئین بالا برای خوابیدن سالم خودداری کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=156291

ثبت نظر

-