در دوران کرونا چگونه در خانه‌هایمان روضه بر‌پا کنیم؟

  • کد خبر : 155465
  • 30 مرداد 1399 - 10:15
در دوران کرونا چگونه در خانه‌هایمان روضه بر‌پا کنیم؟

کد خبر: ۱۶۱۴۴۳

تاریخ انتشار: پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ – ۰۹:۴۰

درست است که شرایط آنقدری خوب نشده تا بتوانیم مانند سال‌های قبل دور هم جمع شویم و مجلس عزاداری برگزار کنیم اما در این روزهای کرونایی می‌توانیم خانه‌هایمان را حسینیه کرده و به شکل متفاوتی عزاداری کنیم.

به گزارش نیوز به نقل از تبیان با توجه به دستورالعمل ستاد ملی مبازه با کرونا مبنی بر چگونگی برگزاری مراسم عزاداری، بسیاری از مردم به خاطر ابتلا به بیماری و یا دارا بودن بیماری‌های زمینه‌ای امکان حضور در مراسم عزاداری محرم را ندارند اما برگزاری روضه‌های خانگی یکی از راه‌های ملحق شدن به خیل عزاداران اباعبدالحسین(ع) است و افراد می‌توانند برای حضور هرچه کمتر در جلسات عمومی، خانه خود را حسینیه سیدالشهدا(ع) کرده و از فرصت و برکت روضه و توسل بهره‌مند شوند؛ اما در شرایط کرونایی چگونه می‌توانیم در خانه‌هایمان روضه خانگی برگزار کنیم؟
 

خانوادگی عزاداری کنید

یکی از آثار برگزاری روضه خانگی ترویج سبک زندگی حسینی و زنده نگه داشتن اسلام است، با توجه به این که برخی افراد هدایت شده از خارج قصد دارند تا به بهانه شیوع کرونا، تعظیم شعائر حسینی را کمرنگ کنند، برگزاری روضه خانگی و خانوادگی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید بیش از سالیان قبل مورد اهمیت واقع شود. بنابراین می‌توانید هر شب رأس ساعت مشخص اعضای خانواده را دور هم جمع کرده و با خواندن زیارت عاشورا یا حدیث کساء، یاد و ذکر اهل بیت را در خانه زنده نگه دارید؛ همچنین با راه‌اندازی سامانه درخواست مداح برای روضه‌های خانگی، هر خانه‌ای که اعلام نیاز کند و بخواهد که با اعضای خانواده روضه برگزار کند؛ می‌تواند در این سامانه بدون پرداخت وجه، درخواست مداح نماید.

خانه را سیاه پوش کنید

از قدیم الایام پوشیدن لباس سیاه نشان حزن و اندوه بوده و سیاه پوشی تبدیل به یک نماد برای عزاداری اهل بیت شده است. پوشیدن لباس سیاه و پرچم و بیرق سیاه زدن بر سر در خانه‌ها در ایام سوگواری امام حسین(ع) نشان از احیای امر اهل بیت بوده و با این کار اعلام می‌کنیم که در مصیبت آنها غمگین هستیم. برای پررنگ‌تر کردن مسئله حرمت واقعه عاشورا خانه‌تان را مزین به نام سیدالشهدا(ع) کرده و کوچه و محله را پر از پرچم سیاه کنید.
 

هر روز به اسم یک امام نذری دهید

اطعام برای امام حسین(ع) کاری حسنه و تأثیر‌گذار بوده و هر شخص می‌تواند از مال شخصی خود برای ایشان اطعام دهد. روایتی از امام حسین(ع) ذکر شده که فرمودند: «همانا خداوند ما را برگزید و گروهی را برای ما برگزید تا یاریمان کنند و به سبب شادی ما شاد باشند و به خاطر حزن ما اندوهگین باشند و اموال و جان‌هایشان را در راه ما بذل کنند. آنان از ما و به سوی ما هستند.» اما برای اطعام و نذری دادن لازم نیست حتماً نذری‌هایتان گسترده باشد بلکه همین که موقع پخت غذای روزانه نام اهل بیت را ببرید و غذا را به نیت آنها آماده کنید، از ثواب نذری دادن بهره مند خواهید شد.
از امام هادی(ع) نقل شده است که هر روز هفته به اسم یکی از اهل عصمت و طهارت است؛ روز شنبه به اسم رسول خدا

پوشیدن لباس سیاه و پرچم و بیرق سیاه زدن بر سر در خانه‌ها در ایام سوگواری امام حسین(ع) نشان از احیای امر اهل بیت بوده و با این کار اعلام می‌کنیم که در مصیبت آنها غمگین هستیم

(ص)، روز یکشنبه به نام امیرالمومنین علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س)، روز دوشنبه به اسم حضرت امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع)، روز سه‌شنبه به نام امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) و امام جعفرصادق(ع)، روز چهارشنبه به اسم امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) و امام جواد(ع) و امام هادی(ع)، روز پنجشنبه به نام فرزندم امام حسن عسگری(ع) و روز جمعه روز امام زمان(عج) است؛ بنابراین زنان می‌توانند در تمام طول سال به خصوص ایام محرم و صفر غذا را به نیت یکی از اهل بیت طبخ کرده تا خانواده پس از روضه چند نفره، میل کنند.
 

در فضای پشت بام یا پارکینگ خانه‌ روضه برگزار کنید

ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻗﺎﺿﯽ (رحمه الله علیه) می‌فرمایند: «ﺩﺭ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﯿﺪﺍﻟﺸﻬﺪﺍ(ع) ﻣﺴﺎﻣﺤﻪ ﻧﻨﻤﺎﯾﯿﺪ، ﺭﻭﺿﻪ ﻫﻔﺘﮕﯽ ﻭﻟﻮ ﺩﻭ ﺳﻪ ﻧﻔﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺳﺒﺎﺏ ﮔﺸﺎﯾﺶ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻫﻔﺘﮕﯽ ﻫﻢ ﻧﺸﺪ ﺩﻫﻪ ﺍﻭﻝ ﻣﺤﺮﻡ ﺗﺮﮎ ﻧﺸﻮﺩ.» اما با‌ توجه به دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر برگزاری عزاداری در محیط‌های باز با حفظ فاصله فیزیکی، افراد می‌توانند با هماهنگی مدیر ساختمان و کسب اجازه از سایر همسایگان در فضای پشت بام یا حیاط با رعایت تمام موارد بهداشتی مراسم را با حضور افراد محدود برگزار کنند. برای پذیرایی از مهمانان سیدالشهدا(ع) از دادن چای خودداری کرده و به محصولات بسته‌بندی شده مثل شیر، کیک و… بسنده کنید.
 

مجازی عزاداری کنید

برای برگزاری روضه‌های خانوادگی می‌توانید به جای دعوت از مداح و سخنران، از طریق لایو هیئت‌ها و یا برنامه‌های تلویزیونی با نوای مداحان عزاداری کنید. همچنین می‌توان از صوت و ویدئوهای بارگذاری شده هیئت‌ها در سال‌های گذشته استفاده کرد و نوای روضه ‌و ‌نوحه را به جمع خانوادگی خود آورد.
 

کودکان را با روضه سیدالشهدا آشنا کنید

مبادا کرونا بهانه‌ای شود تا کودکان را از عزاداری محروم کنید. با برگزاری روضه‌های خانگی با جمعیت محدود و روضه‌های خانوادگی می‌توانید کودکان را با اهمیت عاشورا آشنا کرده و به آنها بیاموزید که هیچ چیز حتی بیماری کرونا هم نمی‌تواند مانع عزاداری و سوگ مردم در شهادت سیدالشهدا(ع) شود.
برای آشنایی کودکان با امام حسین(ع) می‌توانید کتاب‌هایی در خصوص عاشورا مطالعه کرده و مطالبش را به زبان سنی کودکتان بازگو کنید.
برخی از کودکان علاقه زیادی به مداحی و زدن طبل و سنج دارند؛ با تهیه متن مداحی و خریدن طبل برای آنها می‌توانید از کودکتان بخواهید که چند دقیقه‌ای برایتان عزاداری کرده و شما با آنها همراه شوید.
برای برگزاری روضه‌های خانگی حدالامکان سعی کنید از دوستان و آشنایانی دعوت کنید که بچه کوچک دارند تا از این طریق بتوانید شور ‌و ‌اشتیاق فرزندتان برای برپایی روضه خانگی را بیشتر کنید اما برای برگزاری روضه‌ خانگی با حضور کودکان حتماً مراقب سلامت آنها باشید و به این مسئله توجه کنید که فضای مورد نظر به اندازه کافی بزرگ بوده و از تهویه مناسبی برخوردار باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=155465

برچسب ها

ثبت نظر

-