برنامه‌های حرم مطهر امام رضا(ع) در ایام محرم

  • کد خبر : 154781
  • 29 مرداد 1399 - 17:39
برنامه‌های حرم مطهر امام رضا(ع) در ایام محرم

به گزارش ، حجت‌الاسلام و المسلمین حجت گنابادی نژاد در گفت‌وگو با آستان نیوز، با تاکید بر اینکه در دهه اول محرم مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در حرم امام رضا(ع) با رعایت دقیق و جامع پروتکل های بهداشتی و با شعار «ما ملت امام حسینیم» و «بایدتمام زندگی ام مثل حسین شود» برگزار خواهد شد، عنوان کرد: امسال بنا به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در صحن ها و فضای غیر مسقف حرم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، زدن ماسک و… برگزار می شود.

وی تصریح کرد: در این ایام کلیه خدمه حرم مطهر رضوی در راستای تعظیم شعائر حسینی و صیانت از حفظ سلامتی زائران بسیج شده اند تا مراسم ها با شکوه و با حفظ پروتکل های بهداشتی برگزار شود و امیدواریم همه زائران عزیز ما را در این امر مهم یاری رسانند.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به ویژه برنامه‎های متعدد فرهنگی و تبلیغی تدارک دیده شده برای دهه اول محرم در حرم مطهر رضوی، گفت: روزانه چهار نوبت مراسم عزاداری در حرم تدارک دیده شده تا از تراکم جمعیت زائران برای رعایت پروتکل های بهداشتی جلوگیری شود که در هر جلسه برنامه سخنرانی و بیان معارف حسینی با حضور سخنرانان برجسته کشوری و مداحان در صحن ها برگزار می شود. گنابادی نژاد اعلام کرد: نوبت ابتدایی مراسم عزاداری دهه اول محرم در حرم مطهر رضوی از نماز صبح در صحن مسجد گوهرشاد، صحن جامع رضوی و صحن جمهوری تدارک دیده شده که با قرائت زیارت امین الله، زیارت عاشورا، روضه خوانی و سخنرانی همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: نوبت دوم مراسم عزادای سید الشهدا در دهه اول حرم مطهر رضوی از ساعت ۱۰:۳۰ در مسجد گوهرشاد با قرائت زیارت ناحیه مقدسه و عاشورا آغاز شده و تا نماز ظهر و عصر ادامه دارد که صوت و تصویر این مراسم در دیگر صحن های پخش می شود.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی تاکید کرد: از همه زائرانی که می خواهد در مراسمات عزاداری حرم شرکت کنند خواهشمندیم به نکات بهداشتی توجه داشته و در صورت امکان از مراسم های نوبت صبح و ظهر که تراکم جمعیت کمتر است بهرمند شوند.

برنامه های قبل و بعد از نماز مغرب و عشاء وی با اشاره به اینکه نوبت سوم مراسم عزادای دهه اول محرم در حرم رضوی از ساعت ۱۸ با قرائت زیارت عاشور آغاز می شود و تا نماز مغرب ادامه دارد، گفت: در این مراسم افزون بر بیان احکام شرعی عزاداری، سخنرانان مطرح کشوری به ایراد سخنرانی و مداحان به روضه خوانی و سینه زنی می پردازند.

به گفته گنابادی نژاد بخش چهارم مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در حرم امام رضا(ع) بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن جامع رضوی برگزار می شود که در این مراسم برنامه های متعددی چون قرائت مجلسی قرآن کریم، اکران کلیپ معرفتی، شعرخوانی، سخنرانی، روضه خوانی، سینه زنی و معرفی کتاب تدارک دیده شده است.

اجرای مراسم ویژه هیئات مذهبی وی خطاب به هیئت های مذهبی اعلام کرد: امسال با توجه به اینکه برخی از هیئت های مذهبی فضای مناسبی برای برگزاری هیئت با رعایت پروتکل های بهداشتی ندارند ویژه برنامه ای را هرشب از نماز مغرب و عشاء در صحن امام حسن مجتبی(ع) تدارک دیده ایم که در این مراسم نیز سخنرانان و مداحان مشهور مشهدی به سخنرانی و مدیحه سرایی می پردازند.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: در دهه اول محرم در صحن های کوثر و غدیر از ساعت ۱۸:۳۰  برای زائران افغانستانی و عرب زبان مراسم عزاداری تدارک دیده شده است. گنابادی نژاد عنوان کرد: امسال ویژه دانش آموزان نیز مراسم عزاداری ساعت ۱۷ در صحن گوهرشاد تدارک دیده شده است که با حضور خطبای کشوری و مداحان نوجوان برگزار می شود. وی ادامه داد: آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، آیت الله حسین گرایلی، آیت الله سیدحسن عاملی، آیت الله سید احمد حسینی خراسانی و حجج اسلام والمسلمین حسین حائری، سید جعفر طباطبائی، عباس فرازی نیا، حسین حلوائیان، اسماعیل مقری، محمد رضایی تهرانی، محمد جواد نظافت، مهدی شریعتی تبار، مرتضی دهشت، شهاب مرادی، راشد یزدی و حیدری کاشانی از جمله سخنرانان حرم رضوی در دهه اول محرم هستند. معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: قبل و بعد از هر سخنرانی مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ذکر سجایا و مناقب حضرت حسین بن علی(ع) و یاران باوفایشان خواهند پرداخت. وی تاکید کرد: در دهه ابتدایی محرم افزون بر برنامه صحن‎ها، تولیداتی ویژه فضای مجازی شامل گزیده سخنرانی با محوریت شعار و رجزخوانی اصحاب امام حسین(ع)، استوری موشن، نماهنگ ویژه با صدای آقای صابر خراسانی، معرفی کتاب، کلیپ های کوتاه روضه خوانی و سینه زنی، اجرای فراخوان های هر خانه یک حسینیه، ارسال عکس و تصاویر از مراسم عزاداری، پوشش برنامه از طریق درگاه اینترنتی رضوی تی وی را برنامه ریزی کرده ایم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=154781

ثبت نظر

-