جزییات واردات و توزیع واکسن آنفلوآنزا

  • کد خبر : 153642
  • 28 مرداد 1399 - 20:18
جزییات واردات و توزیع واکسن آنفلوآنزا

به گزارش نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رییسی در نشست خبری ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی برخی صنوف، گفت: ما ۷۰۰۰ نفر نیرو داریم، اما این تعداد برای کشوری با این وسعت و با این تعداد اصناف و با اضافه شدن پروتکل‌های کرونا کم است. اینکه فکر کنیم فقط ناظرین وزارت بهداشت باید نظارت کنند، اشتباه است. باید بسیج اصناف و.. مشارکت کنند و نظارت‌های مردمی هم بسیار مهم است. در ستاد ملی کرونا رده‌های نظارتی را دسته بندی کردیم که از مردم شروع می شود و بهداشت و درمان به عنوان ناظر و حوزه عالی است.

وی ادامه داد: نظارت‌های هفتگی انجام می‌شود و تقریبا هفته‌ای ۱۴ هزار بازدید مشترک در سطح کشور در حال انجام است و در هفته بالای ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد را پلمب می‌کنند، اما برخی از اصناف هستند که رعایت پروتکل‌ها در آن‌ها پایین است. یکی از این مراکز نانوایی‌ها هستند و بعد از آن پاساژها قرار دارند. پایانه‌های برون شهری و درون شهری مسافربری در رده سه و چهار از نظر رعایت ضعیف پروتکل‌های قرار دارند.

رییس اظهار کرد: در عین حال مراکز خوبی هم داریم. به عنوان مثال اکنون وضعیت رعایت پروتکل‌ها در بانک‌ها نسبتا خوب شده است. به جز تهران که هنوز در بانک‌ها مشکلاتی وجود دارد. جرایمی هم برای افرادی که در ادارات پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند در نظر گرفته شده که از تذکر کتبی و درج در پرونده تا کسر یک سوم حقوق و تعلیق است. درباره اصناف هم تذکر، تعطیلی و پلمب جزو جرایم‌شان است.

رییسی درباره برگزاری نمایشگاه‌ها، تاکید کرد: هر نمایشگاهی که می‌خواهد برگزار شود، باید به صورت مجازی باشد. فقط مدیران غرفه‌ها می‌توانند حضور داشته باشند.

جزئیات واردات و توزیع واکسن آنفلوآنزا

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت توزیع واکسن آنفلوآنزا و میزان نیاز وزارت بهداشت به این واکسن برای گروه‌های پرخطر گفت: در سال گذشته کل واکسن آنفلوآنزایی که در اختیار داشتیم، ۲۵۰ هزار دوز بود. امسال درخواست ما دو میلیون و ۵۰۰ هزار دوز است که قول دادند تا ۲۰ شهریور ماه به دست ما می‌رسد. در عین حال اعلام کردیم چهار تا شش میلیون دوز هم در اختیار بخش خصوصی و داروخانه‌ها برای مردم قرار گیرد. در عین حال تاکید می‌کنم که واکسن آنفلوآنزا فقط در برای گروه‌های پرخطر شامل سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت کنترل نشده و… تزریق شود و برای سایر افراد توصیه نمی‌شود.

رییسی با بیان اینکه فقط افراد پرخطر واکسن آنفلوآنزا بزنند، گفت: کل تولید واکسن آنفلوآنزا در دنیا ۳۵۰ میلیون دوز است. حال در نظر بگیرید که نمی‌تواند برای همه آن را تأمین کرد. در عین حال به ما قول دادند که از مهر یا آبان واکسن تولید داخل آنفلوآنزا هم در دسترس قرار بگیرد.

تهران بدترین وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارد

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان های مختلف گفت:  همیشه باید تهران را جدا کرد، تهران بدترین وضعیت را در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد و استان‌ها از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، درصدهای مختلفی دارند؛ زمانی به میانگین ۱۷ درصد رسیده بودیم و اکنون که به میانگین ۷۹ درصد رعایت پروتکل های بهداشتی رسیده ایم، رعایت پروتکل های بهداشتی در تهران حداکثر به ۵۰ درصد می رسد.

تهرانی‌هایی که به شمال سفر می‌کنند استان‌های شمالی را درگیر کرده‌اند

رییسی ادامه داد: استان هایی مانند یزد، فارس، مرکزی، بوشهر، آذربایجان غربی و شرقی پروتکل‌های بهداشتی را خوب  رعایت می کنند و میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان تهران و خراسان رضوی و بخشی از  اصفهان خوب نیست. تهرانی‌هایی که به شمال سفر می‌کنند استان‌های شمالی را درگیر کرده‌اند. نمی دانیم با تهرانی‌ها چه کنیم؟

رییسی درباره فعالیت معلمان بهداشت در مدارس اظهار کرد: علاوه بر مربیان بهداشت برای معلمان پمفلت های آموزشی ارسال شده است و قبل از شیوع کرونا آموزش هایی که دانش آموزان باید ببیند به طور مفصل داده شد. آموزش و پرورش بسیار خوب همکاری کرد. به طوری که ۴ اسفند مدارس تعطیل شدند و امیدواریم این همکاری های خوب ادامه پیدا کند.

آغاز مرحله سوم غربالگری

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بسیاری از مناطق محروم مانند ۳۰۰۰ روستا مشکلات زیرساختی دارند و مشکل اصلی آنها کرونا نیست، بلکه زیرساخت هاست و ممکن است از بیماری‌های دیگری آسیب ببیند. در این مناطق مالاریا، وبا و بیماری‌های روده ای شایع است. یکی از اقدامات ما اجرای طرح سوم غربالگری است که ما چهار روز است که مرحله سوم غربالگری را شروع کرده ایم. در این طرح اعلام کردیم به دلیل کرونا به احتمال زیاد بسیاری گروه ها مانند مادران باردار، دانش آموزان، افراد سالمند و مبتلایان به بیماری های زمینه ای مانند فشارخونی ها، سرطانی ها یا دیابتی ها ممکن است خدمت نگرفته باشند.

وی گفت: بنابراین سامانه ما این افراد را شناسایی می‌کند و مراقب سلامت ما، در غربالگری سوم بررسی می‌کند که افراد تحت پوشش چه خدماتی دریافت نکرده‌اند و ما به صورت جامع این گروه‌ها را بررسی می‌کنیم. گروهی از خدمات باید حضوری داده شود و برخی خدمات با مشاوره تلفنی داده می‌شود. با این طرح می توانیم افرادی را که خدمت نگرفته اند و در مناطق محروم هستند به صورت جامع بررسی کنیم؛ چرا که بسیاری از این گروه ها با مشکلاتی مانند نبود آب آشامیدنی و… مواجه هستند.

رییسی گفت: همچنین علائم کرونا را هم در این گروه ها بررسی می کنیم تا به سرعت مبتلایان را در مراحل اولیه تشخیص دهیم تا این گروه ها با بدحالی به بیمارستان مراجعه نکنند. ما ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار نفر را با غربالگری در مراحل اولیه درمان کردیم و به ۲۲۰ هزار نفر توصیه کردیم که در خانه بمانند و بدون درمان مراقبت کنند. هر چه بتوانیم پیشگیری و تشخیص زودرس را سریع تر شروع کنیم، افراد به مرحله ای نمی رسند که با حال بد به بیمارستان ها مراجعه کنند. یکی از دلایل اینکه موفق بودیم این بود که ما در پیشگیری خوب عمل کردیم و گرنه تعداد تخت‌های ما کفاف بیماران را نمی داد.

برای مدیریت کرونا راهی جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداریم

رییسی در پاسخ به سوالی درباره رویکرد فشار و جریمه وزارت بهداشت در برابر متخلفان بهداشتی اظهار کرد: واقعیت این است که ما برای مدیریت بیماری هیچ راهی نداریم، مگر اینکه پروتکل‌ها به دقت رعایت شود. بر اساس آمار وقتی می‌گوییم ۸۰ درصد پروتکل ها رعایت می شود، یعنی ۲۰ درصد پروتکل ها را رعایت نمی کنند و در یک اپیدمی این ۲۰ درصد می توانند ۸۰ درصد را آلوده کنند. ۲۰ درصد جمعیت کشور ما ۱۶ میلیون نفر جمعیت است و اگر این افراد در مشاغلی باشند که خدمت ارائه می‌کنند، با توجه به جهش ویروس و افزایش سه تا ۹ برابری سرایت آن، خطر افزایش بیماری وجود دارد. ما برای رعایت پروتکل‌ها راهی جز سختگیری نداریم.

کادر درمان بریده‌اند

او ادامه داد: باید توجه داشت که همکاران ما خسته و فرسوده شدند و ما چاره دیگری نداریم جز اینکه جرایمی را در نظر بگیریم. ستاد کرونا از نظر حقوقی اعمال جریمه را بررسی می کند. اگر در اروپا کسی ماسک نزند از ۱۵۰ یورو تا ۵۰۰ یورو جریمه می کنند. باید توجه کرد که اگر کسی ماسک نزند می تواند افراد زیادی را مبتلا کند. در پروازها علی رغم اینکه پروتکل ها را ابلاغ کردیم، اما پروتکل ها رعایت نمی شود. در حال حاضر سختگیری‌ها  در سه سطح ادارات دولتی، اصناف و عموم مردم مصوب شده است که به زودی ابلاغ می‌شود؛  چرا که همکاران فرسوده شده اند، رسیدگی به بیماران کرونایی بسیار سخت است و کادر درمان بریده‌اند و بعد از چند هفته سخت تازه سیر نزولی آغاز شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در تهران گفت: وضعیت تهران سفید نیست و اکثرا کلاس های درس مدارس به صورت غیر حضوری برگزار می شود و کلاس ها مجازی خواهد بود مگر اینکه شرایط تغییر کند.

میانگین سنی ابتلا و فوتی‌های کرونا در ایران

وی درباره میانگین سنی ابتلا و فوتی های کرونا در ایران، گفت: میانگین سنی فوتی ها به ۷۰.۵ سال رسیده است، اما درباره ابتلا وضعیت فرق دارد. ۸۰ درصد مرگ و میرها در بالای ۷۰ سال اتفاق می‌افتد. ۸۲ درصد فوتی ها بین یک تا ۴ بیماری زمینه ای دارند. میزان ابتلای ایرانیان زیر ۱۰ سال کمتر از ۴ تا ۵  درصد، سنین ۱۰ تا ۲۰ سال ۹ درصد، سنین ۲۰ تا ۳۰ سال ۱۵ درصد و ۳۰ تا ۴۰ سال ۱۸ درصد و مابقی مبتلایان بالای ۵۰ سال هستند و تقریبا از نظر ابتلا، توزیع سنی متعادل است.

رییسی درباره ابتلای مجدد بهبودیافتگان به کرونا در ایران گفت: مطالعه جامعی درباره ابتلای مجدد در حال انجام است. دریافتیم بررسی ابتلای مجدد تا ۲ ماه بعد ارزش ندارد؛ چرا که یک فرد می‌تواند تا یک ماه مثبت باشد و ویروس تا ۲ ماه می‌تواند در بدن وجود داشته باشد. بنابراین ابتلای بعد از ۲ ماه را باید از نظر ابتلای مجدد بررسی کرد. همچنین بیماری زمینه ای افراد هم باید بررسی شود تا ببینم که نقص ایمنی وجود داشته است یا فرد مجدد به ویروس مبتلا شده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=153642

ثبت نظر

-