ایمپلنت بدون جراحی لثه چگونه انجام می شود؟

  • کد خبر : 149859
  • 25 مرداد 1399 - 22:03
ایمپلنت بدون جراحی لثه چگونه انجام می شود؟

کد خبر: ۱۶۰۹۵۸

تاریخ انتشار: شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۹:۳۰

یک دندانپزشک، درباره روش ایمپلنت بدون جراحی لثه که با فناوری دیجیتال انجام می شود، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش نیوز، نوشین نصیری در مورد نحوه اجرای ایمپلنت دیجیتال، گفت: در مورد ایمپلنت با سیستم دیجیتال یکسری داده‌هایی داریم که عکس رادیوگرافی سه بعدی و اسکن‌های داخل دهانی از جمله آنها است. با استفاده از اسکنرهای داخل دهانی که در کلینیک‌ها انجام می‌شود وضعیت تمام دندان‌های بیمار، وضعیت لثه و نقاط بی دندانی مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: با استفاده از نرم افزارهای مخصوص این داده‌ها را با هم منطبق می‌کنیم و بهترین نقطه‌ای که می‌شود برای ایمپلنت در نظر گرفته شود، طراحی و بعد توسط جراح مورد تأیید قرار می‌گیرد.

این دندانپزشک و متخصص ایمپلنت به مزیت‌های سیستم دیجیتال ایمپلنت اشاره کرد و گفت: مزیت سیستم دیجیتال نسبت به سنتی، دقت بالایی است که دارد چون در سیستم سنتی جراح تصمیم می‌گیرد با چه زاویه و طولی ایمپلنت را بگذارد اما اینجا با توجه به داده‌هایی که به نرم افزار دادیم دقیق طراحی می‌شود بنابراین آن مشکلات و خطاهای انسانی که در سیستم سنتی ممکن است وجود داشته باشد خیلی کم می‌شود چون فقط یک نفر نیست که کار را انجام می‌دهد بلکه با نرم افزار طراحی شده بنابراین موقعیت سینوس و عصب در نظر گرفته می‌شود و در این صورت خطاها از بین خواهد رفت.

نصیری تاکید کرد: بعد از تأیید طراحی، گاید مخصوص جایگذاری ایمپلنت به وسیله پرینترهای سه بعدی ساخته و روی لثه بیمار گذاشته می‌شود و نکته مهم این است که دیگر لثه بیمار را باز نمی‌کنیم و خونریزی به حداقل می‌رسد و بخیه‌ای هم زده نمی‌شود و این موجب می‌شود درد، خونریزی، تورم، التهاب و عفونت خیلی کاهش پیدا کند مخصوصاً برای کسانی که از جراحی و…، ترس دارند نیز مفید است.

وی در مورد استفاده بیماران دیابتی و فشار خون از ایمپلنت دیجیتال نیز گفت: چون بیماران دیابتی مستعد عفونت هستند استفاده از این سیستم عفونت را کم می‌کند و از بین می‌رود. همچنین برش لثه نیز ندارم و در همان نقطه ایمپلنت را می‌گذاریم و در یک جلسه طی ۱۵ دقیقه ایمپلنت انجام می‌شود.

این دندانپزشک گفت: یکی دیگر از مزایای ایمپلنت دیجیتال، این است که پروتز روی دندان هم می‌تواند همزمان طراحی و تحویل داده شود به شرطی که استخوان اجازه دهد.

نصیری در مورد ماندگاری ایمپلنت دیجیتال نیز اظهار داشت: ایمپلنت ماندگاری دائمی دارد و در این سیستم دقت خیلی زیاد می‌شود و مشکلات سیستم سنتی را ندارد. همچنین سرعت خیلی بالا می‌رود یعنی در یک جلسه کار ایمپلنت و پروتز انجام می‌شود.

این متخصص ایمپلنت گفت: با توجه به اینکه در سیستم ایمپلنت دیجیتال درد، تورم و التهاب خیلی کمتر است، فرد می‌تواند بعد از انجام آن به کار خود ادامه دهد و نیازی به دوره درمان ندارد اما در این سیستم نیز رژیم غذایی باید رعایت شود به طوری که تا دو هفته اول برای اینکه به ایمپلنت فشار نیاید باید فرد رژیم غذای نرم داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مصرف قلیان و سیگار مضر است، افزود: مصرف سیگار یکی از مواردی است که باعث تحلیل استخوان می‌شود و فرقی ندارد که ایمپلنت با روش سنتی انجام شود یا دیجیتال. در هر دو روش باشد مصرف سیگار به حداقل برسد و در ۴۸ ساعت اول اصلاً نباید سیگار مصرف شود و بعد هم در نهایت روزی یک تا دو عدد استفاده شود.

نصیری به مشکلات دهان و دندان نیز اشاره کرد و گفت: اولین نکته عدم رعایت بهداشت است متأسفانه بسیاری از افراد نخ دندان استفاده نمی‌کنند که این باعث بروز مشکلات دندانی می‌شود و همچنین عدم جرم گیری و مصرف سیگار نیز مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا باعث شده برخی از افراد به دندانپزشک مراجعه نکنند، افزود: دوران کرونا باعث شده تا مردم ایمپلنت دندان را عقب بیاندازند که اصلاً خوب نیست چرا که استخوان تحلیل خود را دارد هر چه مراجعه به دکتر به تعویق بیافتد تحلیل استخوان بیشتر و ایمپلنت سخت‌تر می‌شود.

این دندانپزشک گفت: اگر پروتکل‌ها در دندانپزشکی رعایت شود نباید افراد ترسی برای مراجعه به دندانپزشک داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=149859

ثبت نظر

-