معنای شکست ۱۳ به ۲ قطعنامه آمریکا علیه ایران

  • کد خبر : 149677
  • 25 مرداد 1399 - 18:03

١- مخالفت ١٣ به ٢ با قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شکست سنگین دیپلماتیک برای آمریکا و ابرامز نماینده جدید این کشور در مورد ایران است و در عین نمادی روشن از انزوای آمریکا در پرونده برجام و ایران .

٢- این رای منفی موجبات عقب نشینی آمریکا را از برنامه های خود در مورد ایران فراهم نمی کند.سخنان روز جمعه پمپئو نشاندهنده آمادگی امریکا برای پرداخت هر نوع هزینه در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی و انقضای برجام است.

٣- عدم همراهی اروپا با امریکا در زمینه تصویب قطعنامه ،برنامه آمریکا را در تمرکز بر نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه سپتامبر جهت ارسال پرونده از آژانس به شورای امنیت منتفی می کند.بنابراین امریکا زمان برداشتن گام اخر (اسنپ بک)را به جلو خواهد انداخت و شاید خیلی زودتر از پیش بینی ها بند ماشه را فعال کند.


>>>>در همین رابطه بخوانید؛

پیام و پیامدهای تنهایی آمریکا در شورای امنیت


۴- احتمال خوش بینانه ای قبل از برگزاری نشست شورای امنیت وجود داشت مبنی بر اینکه استراتژی آمریکا به مرگ گرفتن تا به تب راضی شدن است.یعنی آمریکا تهدید می کرد که بند ماشه را فعال می کند تا روسیه و چین به وتوی قطعنامه تمدید تسلیحاتی ایران در شورای امنیت دست نزنند.اما با اتفاق روز جمعه انجام هرگونه چانه زنی در چارچوب مکانیسم شورای امنیت از میان رفت.بنابراین شاهد تشدید اقدامات یکجانبه آمریکا در استفاده از اهرم های سیاسی و دیپلماتیک اش در قبال ایران خواهیم بود.

۵- آمریکا احتمالا ظرف یک تا دو هفته آینده و با تکیه به قطعنامه ٢٢٣١نه برجام اقدام به فعال کردن بند ماشه خواهد کرد.امریکا معتقد است که اگرچه عضو برجام نیست ولی همچنان عضو شورای امنیت به عنوان رکن صادرکننده قطعنامه٢٢٣١است.این قطعنامه از نظر همه طرف ها حتی ایران نقش تضمین کننده و پشتیبان برجام را برعهده داشت.در مقابل چین و روسیه تاکید می کنند  کشوری که از برجام خارج شده است حق استفاده از مکانیسم های حقوقی و حل اختلاف آن را ندارد حتی اگر عضو دایم شورای امنیت باشد.بنابراین قبل و پس از اسنپ بک آمریکا شاهد یکی از سنگین ترین مناقشات سیاسی و دیپلماتیک میان قدرت های بزرگ پس از جنگ سرد خواهیم بود.

۶- بی سابقه ترین مناقشه و جدال دیپلماتیک میان قدرت های بزرگ بیشترین اسیب را به برجام و ساز و کار بین المللی شورای امنیت برای حل مناقشات جهانی خواهد زد و احتمال اینکه عمر معاهده هسته ای به  دولت بعدی آمریکا (در صورت شکست ترامپ)نرسد،به شدت افزایش می یابد.

٧- استفاده دولت ترامپ از اسنپ بک موجبات تعمیق بدبینی به امریکا در داخل ایران را فراهم می کند و جناح ضد غرب را در ساختار قدرت بیش از پیش تقویت می کند و همین مساله بزرگترین چالش را برای انجام هرگونه تنش زدایی احتمالی در اینده بوجود می اورد و حتی ممکن است بسیاری از  برنامه ها و دستورکارهای ایرانی تیم بایدن را در صورت پیروزی در انتخابات از حیز انتفاع ساقط کند.

٨- هدف اروپا و روسیه وچین از عدم همراهی با آمریکا در تصویب این قطعنامه بالا بردن شدید هزینه های سیاسی هرگونه اقدام احتمالی واشنگتن علیه برجام است؛به همین دلیل است که پوتین همپای وتوی این قطنامه نبرد دیپلماتیک را با ایالات متحده در قالب ۵+١آغاز کرده است.او قصد دارد با همراهی  اروپا و چین  فشار سیاسی شدیدی را بر ایالات متحده جهت انصراف از فعال کردن بند ماشه اعمال کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=149677

ثبت نظر

-