حمله گسترده به ۲۰۰ مقر ارتش سوریه/ مسکو با انتشار ویدئو ادعای آنکارا را رد کرد/ واکنش آمریکا، روسیه، آلمان و اتحادیه اروپا به تشدید تنش‌های ترکیه-سوریه

  • کد خبر : 14891
  • 09 اسفند 1398 - 18:11
حمله گسترده به ۲۰۰ مقر ارتش سوریه/ مسکو با انتشار ویدئو ادعای آنکارا را رد کرد/ واکنش آمریکا، روسیه، آلمان و اتحادیه اروپا به تشدید تنش‌های ترکیه-سوریه

به گزارش نیوز به نقل از فارس؛ «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه مدعی شد که این کشور در پاسخ به حمله هوایی بامداد امروز، ۲۰۰ مقر ارتش سوریه را از زمین و هوا هدف قرار داده است.

خلوصی آکار

به نوشته وبگاه شبکه تی آر تی، او مدعی شد که جنگنده‌ها و توپخانه ترکیه ۲۰۰ مقر ارتش سوریه را هدف قرار داده‌اند و این حملات منجر به انهدام پنج بالگرد، ۲۳ تانک و سامانه دفاعی و کشته و زخمی شدن ۳۰۹ نفر از ارتش سوریه شده است.

حلوصی آکار در ادامه مدعی شد که علی‌رغم اعلامیه وزارت دفاع روسیه، حضور نیروهای ترکیه هماهنگ شده و مقامات روسی از محل حضور نیروهای ترکیه آگاه بودند و هیچ کدام از «عناصر مسلح» در کنار نیروهای ترکیه حضور نداشتند.

وزیر دفاع ترکیه تأکید کرد: «ما پس از حمله اول هشدار داده بودیم، اما بمباران‌های هوایی ادامه یافت و حتی خودروهای امدادی را نیز هدف قرار داد.»

حمایت واشنگتن از ترکیه

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وزارت خارجه آمریکا با ابراز «نگرانی شدید» از حملات هوایی به نظامیان ترکیه در ادلب، گفت که واشنگتن در کنار این متحد خود می‌ایستد.

آمریکا و ترکیه

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «ما همراه متحد خود در ناتو، یعنی ترکیه هستیم و به درخواست برای آتش‌بس تهاجم شرورانه رژیم اسد، روسیه و نیروهای مورد حمایت ایران ادامه می‌دهیم».

مسکو:  به تروریست‌ها در سوریه امتیازی نمی‌دهیم

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با «ژان آسلبرن» همتای خود در لوکزامبورگ گفت، روسیه به تروریست‌های سوریه امتیازی نخواهد داد.

لاوروف

آسلبرن نیز بر لزوم ایجاد صلح بین فلسطین و رژیم صهیونیستی بر اساس راهکار دو کشوری و احترام به حقوق فلسطینیان تأکید کرد.

لاوروف در این نشست گفت، باید حساب مردم ادلب را از تروریست‌ها جدا دانست و ارتش سوریه این حق را دارد که مواضع تروریست‌ها را نابود کند.

وی افزود در خصوص ادلب و آنچه در این منطقه می‌افتد از جمله اقدامات ارتش ترکیه، می‌توان تأیید کرد که آنکارا به توافقی که پیش‌تر با روسیه حاصل شده بود پایبند نبوده است.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت، هدف مشترک روسیه و ترکیه باید خلع سلاح در این منطقه و احترام به آتش‌بس است. همه طرفین باید به قطعنامه شورای امنیت احترام بگذارند.

لاوروف گفت، رؤسای جمهور ترکیه و روسیه پس از کشته شدن نیروهای ترکی در سوریه به صورت تلفنی گفت‌وگو داشته‌اند. مسکو این آمادگی را دارد که به تقویت امنیت نیروهای ترکیه در سوریه کمک کند.

هشدار بروکسل نسبت به امکان درگیری نظامی نامحدود بین‌المللی

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (جمعه) گفت درگیری‌ها و عملیات در استان ادلب باید هرچه سریعتر متوقف شود.

جوزپ بورل

بورل در صفحه توئیتر خود نوشت: «تنش‌های کنونی در ادلب باید به سرعت متوقف شود. خطر تبدیل شدن آن به یک درگیری نظامی نامحدود بین‌المللی  وجود دارد. همچنین باعث درد و رنج انسانی غیر قابل تحمل و به خطر افتادن غیرنظامیان شده است».

وی با دخالت در موضوع داخلی سوریه، افزود: «اتحادیه اروپا از همه طرف‌ها می‌خواهد سریعاً تنش‌ها را کاهش داده و نسبت به تمام جان باختگان ابراز تأسف کنند. اتحادیه اروپا تمام اقدامات لازم برای حفاظت از منافع امنیتی خود را انجام می‌دهد».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس از تماس‌های این نهاد با تمام بازیگران منطقه‌ای و درگیر در بحران ادلب خبر داد.

13981209000149_Test_NewPhotoFree

برلین اقدام سوریه و روسیه را «جنایت جنگی» خواند

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان بامداد امروز (جمعه) عملیات ضد تروریستی ارتش سوریه و پوشش هوایی روسیه را «جنایت جنگی» ادعا کرده و خواستار انجام اقدامات متقابل شد.

هایکو ماس

به نوشته وبگاه شبکه «دویچه وله» ماس طی سخنرانی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره ادلب، مدعی شد: «اقدامات ضد تروریستی، هیچ کسی را از پایبندی به قوانین بین‌المللی انسانی معاف نمی‌کند… کسانی که مسئول هستند باید به حساب اعمالشان رسانده شوند».

وی با درخواست از دولت‌های سوریه و روسیه برای توقف عملیات نظامی در ادلب، ادعا کرد: «آنها به عنوان بازیگران اصلی درگیری مجبور هستند از جان غیرنظامیان حفاظت کنند اما زیرساخت‌های غیرنظامی را بمباران می‌کنند».

وزیر خارجه آلمان ضمن تاکید بر لزوم تقویت اقدامات برای یافتن راهکار سیاسی جهت پایان دادن به بحران سوریه، افزود که برلین نقشی را برای «بشار اسد» رئیس‌جمهور قانونی سوریه در آینده این کشور در نظر نمی‌گیرد.

روسیه:  سربازهای کشته شده ترکیه در صفوف تروریست‌ها بودند +فیلم

وزارت دفاع روسیه امروز (جمعه) اعلام کرد گروه‌های مسلح و تروریستی روز گذشته حملات سنگینی را به مواضع ارتش سوریه در ادلب انجام داده و تلاش کردند خطوط دفاعی آنها را بشکنند.

به نوشته خبرگزاری «اینترفکس»، مسکو درباره کشته و مجروح شدن نظامیان ترکیه در حملات هوایی به عناصر مهاجم به ارتش سوریه توضیح داد: «آنکارا درباره حضور نظامیان خود در ادلب به ما اطلاع نداده بود. نظامیان ترکیه در میان عناصر مسلحی بودند که روز گذشته در حملات هوایی به ادلب هدف قرار گرفتند».

بر این اساس، وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه جنگنده‌های این کشور به نظامیان ترکیه در ادلب حمله نکرده‌اند، گفت: «روسیه بعد از مطلع شدن از کشته شدن نظامیان ترکیه، هر کاری می توانست برای اعمال آتش‌بس در ادلب انجام داد».

وزارت دفاع روسیه این ویدئو را از عملیات یگان‌های ویژه ارتش این کشور علیه عناصر مسلح در ادلب منتشر کرد.

***

به گزارش نیوز به نقل از فارس؛ روز گذشته بود که منابع خبری معارض و برخی شبکه‌ها از جمله الجزیره با اشاره به وقوع درگیری‌های شدید در شهر سراقب، ادعا کردند که گروههای تروریستی توانسته‌اند مجددا سراقب را به اشغال خود درآورند. با این حال یک منبع روس دقایقی بعد از انتشار آن خبر، سقوط سراقب را تکذیب کرده و گفت شهر در کنترل کامل ارتش سوریه است.

مسکو با انتشار ویدئو ادعای آنکارا را رد کرد

تروریست‌های وابسته به ترکیه نیز قصد داشتند با آغاز عملیات خود در جبهه سراقب، ارتش سوریه را مشغول کنند تا مانع از تداوم عملیات آن در منطقه مهم «جبل‌ الزاویه» در جنوب ادلب شوند. تروریست‌های «جبهه النصره»، «أنصار التوحید» (وابسته به داعش) و «أجناد القوقاز» شامگاه گذشته نیز به شمال غرب سراقب حمله کردند.

شبکه «المیادین» بامداد امروز گزارش داد ۳۴ نظامی ترکیه در حمله هوایی که در نزدیکی روستای «الباره»، واقع در «جبل الزاویه»، در حومه استان ادلب انجام شد، کشته شدند.

عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در استانهای ادلب و حلب از چهارم بهمن ماه گذشته مجددا آغاز شد و کما کان ادامه دارد. ارتش سوریه شامگاه گذشته یازده منطقه را در این محور آزاد کرد.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=14891

ثبت نظر

-