بیانیه مهم وزارت اقتصاد درباره دارا دوم

  • کد خبر : 144392
  • 21 مرداد 1399 - 7:30
بیانیه مهم وزارت اقتصاد درباره دارا دوم

پس از بحث‌های امروز سازمان خصوصی سازی و زیر مجموعه وزارت نفت معامله گران سهام درباره عرضه صندوق دارا دوم دچار ابهام شدند.

منظور از دارا دوم صندوق‌ سرمایه‌گذاری دولتی است که متشکل از سهام متعلق به دولت در شرکت های پالایشگاهی است.

روز گذشته پس از هفته ها انتها برای عرضه سهام پالایشگاه ها در قالب دومین ETF دولتی،سازمان خصوصی سازی اعلام کرد به دلیل آماده نبودن زیر ساخت ها از سوی وزارت نفت دارا دوم بلوکی عرضه می شود.

برخی سایت های بورسی خبر دادند: شب گذشته وزارت اقتصاد با تکذیب شایعه توقف پذیره نویسی سهام ۴ پالایشگاه در صندوق دارا دوم اعلام کرده دولت ملزم است طبق ابلاغ قانون، صندوق های دوم و سوم را پذیره نویسی کند.

به گزارش بورس پرس، خبر شبانگاهی شبکه سوم سیما از قول علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد پذیره نویسی دومین صندوق ETF دولتی موسوم به دارا دوم و شامل ۱۵ درصد از سهام پالایشگاه های اصفهان ، بندرعباس، تبریز و تهران با سقف خرید پنج میلیون تومان از اوایل شهریور انجام می شود اما حسن علایی معاون صالح و سپس سازمان خصوصی سازی ، اقدام به تکذیب خبر صدا و سیما و عدم موافقت وزارت نفت با تشکیل دومین صندوق دولتی و برنامه عرضه بلوکی سهام این ۴ پالایشگاه کرده بودند.

این خبر شاخص بورس را نزولی کرد و پس از آن خصوصی سازی و نفت در قالب بیانیه و مصاحبه اقدام به موضع گیری درباره عرضه دارا دوم کردند.

وزارت نفت از واگذاری اختیار عرضه به وزارت اقتصاد سخن گفت و خصوصی سازی از منع قانونی.

خبرگزاری ها هم از اختلاف وزیران اقتصاد و‌نفت برای مدیریت صندوق خبر دادند.

خبر این بیانیه امید ها را برای تعیین تکلیف دارا دوم زیاد کرده بود اما مصاحبه رییس سازمان خصوصی سازی نشان می دهد مساله حل نشده است.

در مصاحبه بیانیه وار رییس خصوصی سازی با سایت رسمی وزارت اقتصاد آمده است:

پس از تصویب هیئت وزیران در فروردین ماه سال جاری مکاتبات متعددی با وزارت نفت انجام شد و طی آن درخواست معرفی مدیر صندوق از آن وزارتخانه شد با توجه به این که پس از گذشت چندین ماه از این موضوع و عدم تاسیس صندوق توسط آن وزارتخانه موضوع توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی در آخرین جلسه هیئت واگذاری که در اواسط مرداد ماه سال جاری برگزار، مطرح و اعلام شد که پیگیری های اینجانب در خصوص معرفی مدیر و رئیس صندوق ETF پالایشی توسط وزارت نفت، منجر به نتیجه نشده است.و وزارت نفت اعلام کرده بود که صندوق توسط وزارت دارایی تاسیس شود حال آنکه قانونگذار این موضوع را به عهده وزارتخانه تخصصی گذاشته است . لذا در این خصوص ابتدا این موضوع که آیا می تواند موسس صندوق و مدیر صندوق وزارتخانه‌ای متفاوت از وزارتخانه تخصصی ذیربط باشد، در هیئت واگذاری به رای گذاشته شد که به اتفاق آرا اعضای هیئت واگذاری اعلام کردند که می بایست موسس و مدیر صندوق یک دستگاه اجرایی واحد باشد.

از آن جایی که با توجه به نظر وزارت نفت عملاً ایجاد صندوق پالایشی توسط وزارت نفت منتفی شده بود، هیئت واگذاری تصمیم گرفت که باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه ها را به صورت بلوکی عرضه نماید و در صورتی که متقاضی خرید وجود نداشت کلیه سهام متعلق به دولت در پالایشگاه های تهران، بندرعباس، اصفهان و تبریز به صورت خرد و تدریجی و به صورت شناور عرضه گردد.

به گفته صالح عرضه پالایشگاه های فوق الذکر هم اکنون آگهی شده است و در شرف عرضه توسط بازار سرمایه می باشد

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=144392

ثبت نظر

-