دلایل سردی سر انگشتان

  • کد خبر : 142940
  • 29 شهریور 1400 - 13:00
دلایل سردی سر انگشتان

به گزارش نیوز: سردی دست حتی هنگامی که در یک محیط سرد قرار ندارید، بسیار شایع است. در اغلب موارد، داشتن دست سرد بخشی از واکنش طبیعی بدن برای تنظیم درجه حرارت خود بدن است و جای هیچ گونه نگرانی ندارد.اگر در سر انگشتانتان همیشه احساس سرما و بی حسی دارید دلایل مختلفی می تواند داشته باشد مثل کم خونی، استرس و اضطراب و….دلایل سردی سر انگشتان؛  در ادامه این مطلب با نیوز همراه باشید تا به دلایل سردی سر انگشتان بپردازیم:

اگر همواره، حتی در دماهای گرم، با احساس سرما در انگشتان خود مواجه هستید، این ممکن است نشانه ای از بروز مشکل در بدن باشد.

مشکلات گردش خون

گردش خون ضعیف می تواند به واسطه ناتوانی قلب در پمپاژ مناسب خون، همانند شرایطی که در نارسایی قلبی رخ می دهد، انسدادهای فیزیکی در مسیر جریان خون، مانند انسداد ناشی از پلاک کلسترول در رگ های خونی، یا دلایل دیگر رخ دهد.

زمانی که قلب نمی تواند آن گونه که باید خون کافی را در سراسر بدن به گردش درآورد، احتمال تجربه احساس سرما، بی حسی یا گزگز در انگشتان دست ها و پاها بیشتر می شود زیرا از دورترین اندام ها به قلب محسوب می شوند.

استعمال دخانیات

نیکوتین ناشی از سیگار کشیدن می تواند انقباض رگ های خونی را به همراه داشته و همچنین موجب تشکیل پلاک در سرخرگ ها شود که هرچه بیشتر جریان خون به اندام های انتهایی را کاهش می دهد. احساس سرما در انگشتان می تواند از نشانه های این شرایط باشد.

دلایل سردی سر انگشتان؛

کم خونی

دلایل سردی سر انگشتان؛ کم خونی یا آنمی زمانی رخ می دهد که بدن گلبول های قرمز یا هموگلوبین – پروتئینی در سلول ها که اکسیژن را از ریه ها به بافت های بدن انتقال می دهد – کافی در اختیار ندارد.کم خونی به کاهش تامین اکسیژن در بدن منجر می شود که ممکن است احساس سرما در دست ها را به همراه داشته باشد.

از دلایل احتمالی کم خونی می توان به دریافت ناکافی ماده معدنی آهن از رژیم غذایی، از دست دادن خون به واسطه قاعدگی های سنگین، زخم ها یا خونریزی گوارشی، برخی انواع سرطان، و اختلالات گوارشی مانند بیماری های سلیاک و کرون اشاره کرد.

افزون بر سردی دست ها، کم خونی می تواند موجب خستگی، سردرد، سرگیجه، تنگی نفس، و رنگ پریدگی پوست شود. در بیشتر موارد، کم خونی ناشی از فقر آهن است و علائم آن با مصرف یک مکمل آهن قابل درمان است. پزشک شما می تواند کمبود را از طریق آزمایش خون تشخیص داده و دوز مناسب مکمل را برای شما تجویز کند.

کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 که در مواد غذایی مانند گوشت، ماکیان، تخم مرغ، شیر و دیگر محصولات لبنی وجود دارد، برای تولید گلبول های قرمز اهمیت دارد. کمبود این ویتامین می تواند به کاهش تولید گلبول های قرمز خون و پیرو آن کم خونی منجر شود.

دلایل سردی سر انگشتان؛

کمبود ویتامین B12 بین افرادی که رژیم غذایی گیاهخواری یا وگان را دنبال می کنند، شایع است و بسیاری از افرادی که بیش از ۵۰ سال سن دارند ممکن است توانایی جذب این ویتامین از مواد غذایی را از دست بدهند. در مورد مبتلایان به اختلالات گوارشی مانند بیماری های کرون یا سلیاک نیز همین اتفاق رخ می دهد.

یک آزمایش خون می تواند به تشخیص کمبود ویتامین B12 کمک کند. در صورت تشخیص این کمبود، مصرف مکمل ها معمولا به بهبود شرایط کمک کرده و علائم طی چند هفته تا یک ماه از بین می روند.

بیماری رینود

دلایل سردی سر انگشتان؛ بیماری رینود از دلایل شایع احساس سرما در انگشتان محسوب می شود. این اختلال به واسطه تنگ شدن رگ های خونی در انگشتان دست و گاهی اوقات انگشتان پا، گوش ها و بینی، در واکنش به سرما یا استرس عاطفی رخ می دهد.

بیماری رینود

طی یک اپیزود بیماری، انگشتان ابتدا سفید شده، سپس آبی می شوند زیرا جریان خون اندکی به این بخش وجود داشته یا هیچ جریان خونی وجود ندارد و زمانی که رگ های خونی گشاد شده و جریان خون باز می گردد، پوست قرمز می شود. اغلب اوقات، طی یک حمله بیماری، فرد با احساس سرما، بی حس، گزگز یا درد در انگشتان خود مواجه می شود.

>>>بیشتر بخوانید:

درمان سردی پاها و دلایل ایجاد آن

بیشتر موارد بیماری رینود دلیل مشخصی ندارند. خبر خوب این است که این بیماری بیشتر آزاردهنده است تا این که مضر باشد. تغییرات سبک زندگی، مانند پوشیدن لباس گرم، پوشیدن دستکش در محیط های سرد، حتی هنگام خارج کردن غذا از یخچال، با توجه به شدت واکنش هایی که فرد دارد، و پرهیز از استرس عاطفی به طور معمول برای مدیریت این اختلال کفایت می کند.

بیماری های خودایمنی

دلایل سردی سر انگشتان؛ گاهی اوقات یک بیماری زمینه ای می تواند موجب بیماری رینود شود. لوپوس، اختلالی که در آن سیستم ایمنی به بافت های بدن حمله می کند، اسکلرودرمی، بیماری که به سخت و زخم شدن پوست و بافت های همبند منجر می شود، آرتریت روماتوئید و دیگر اختلالات خودایمنی می توانند به بیماری رینود منجر شوند. این شرایط به عنوان بیماری رینود ثانویه شناخته می شود.

بیماری های خودایمنی

خستگی شدید، درد یا تورم در مفاصل، مشکلات پوستی یا تورم غدد به طور معمول از دیگر علائم نشان دهنده یک اختلال خودایمنی زمینه ای هستند. زمانی که بیماری اصلی تشخیص داده شده و زیر کنترل قرار بگیرد، علائم بیماری رینود نیز به طور معمول بهبود می یابند.

مشکلات تیروئید

دلایل سردی سر انگشتان؛ زمانی که فعالیت غده تیروئید نامتعادل شده باشد، احساس سرما در انگشتان دست غیر معمول نیست. غده تیروئید اساسا ترموستات بدن محسوب می شود. زمانی که با کم کاری تیروئید مواجه هستید، بیشتر عملکردهای بدن کند می شوند و ممکن است علائمی مانند خستگی، یبوست، افزایش وزن، و احساس سرما از جمله در انگشتان را تجربه کنید.

مشکلات تیروئید

کم کاری تیروئید که به واسطه ترشح ناکافی هورمون های تیروئید رخ می دهد، بین زنان و افرادی که بیش از ۵۰ سال سن دارند، شیوع بیشتری دارد و از طریق معاینه بدنی یا آزمایش های خون قابل تشخیص است. در صورت ابتلا به کم کاری تیروئید پزشک شما ممکن است هورمون درمانی را برای مدیریت علائم توصیه کند.

فشار خون پایین

دلایل سردی سر انگشتان؛ فشار خون پایین یا کم فشاری خون می تواند به واسطه دلایل مختلفی از جمله کم آبی بدن، از دست دادن خون، مصرف برخی داروها و اختلالات غدد درون ریز رخ دهد. زمانی که فشار خون شما پایین است، رگ های خونی جریان خون را از اندام های انتهایی به سمت اندام های حیاتی تغییر می دهند که می تواند احساس سرما در انگشتان را به همراه داشته باشد.

اگر با علائم کم فشاری خون مانند سرگیجه، تاری دید، خستگی، حالت تهوع، ضعف، و سردرگمی مواجه هستید، باید پزشک خود را از این شرایط آگاه کنید.

استرس و اضطراب

احتمالا می دانید که استرس می تواند بر بخش های مختلف بدن تاثیرگذار باشد و دست ها نیز از این مساله مستثنی نیستند. زمانی که استرس یا اضطراب مزمن را تجربه می کنید، بدن وارد حالت جنگ یا گریز می شود.

دلایل سردی سر انگشتان؛

میزان هورمون آدرنالین افزایش می یابد و یکی از نتایج این شرایط منقبض شدن رگ های خونی در اندام های انتهایی است که به احساس سرما در انگشتان دست و پا منجر می شود. شما می توانید با مدیتیشن، یوگا، خواب خوب، یا یک سرگرمی جدید به کاهش علائم استرس و اضطراب کمک کنید.

عوارض جانبی دارو

دلایل سردی سر انگشتان؛ مصرف برخی داروها می تواند موجب احساس سرما در انگشتان شما شود. برخی داروها می توانند موجب انقباض رگ های خونی شوند و زمانی که این اتفاق رخ می دهد، بیماری رینود می تواند یکی از عوارض جانبی آن باشد.

از جمله این داروها می توان به مسدودکننده های بتا (برای تنظیم فشار خون تجویز می شوند)، برخی داروهای سرطان، داروهای میگرن، و ضد احتقان های بدون نسخه اشاره کرد. با پزشک یا داروساز خود درباره این که داروهای مصرفی شما می توانند موجب احساس سرما در انگشتان شوند، صحبت کنید. اگر شرایط شما آزاردهنده باشد، آنها ممکن است دارویی جایگزین را معرفی کرده یا دوز مصرفی را تغییر دهند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=142940

ثبت نظر

-