آدرس انبارهای وحشت! در شهرهای مختلف ایران

  • کد خبر : 141901
  • 19 مرداد 1399 - 7:18
آدرس انبارهای وحشت! در شهرهای مختلف ایران

 به گزارش نیوز این روزنامه در بخشی از گزارش خود نوشت: مرور حادثه بیروت ما را با نمونه هایی از قبیل آن در شهرهای کشور خودمان مواجه می کند که در این بخش با تعدادی از آن ها آشنا می شویم. برای برخی از آن ها به همت دستگاه ها پیش از این چاره اندیشی شده است و برخی  نیز همچنان «انبارهای وحشت» هستند که در شهرها و در کنار زندگی مردم جولان می دهند.

ماجرای  انبار نفت مشهد

انبار شرکت نفت در چهارراه مقدم طبرسی مشهد سال های سال در این منطقه فعال بود. انباری که علاوه بر خطر بالقوه خود، تردد کامیون ها و نفتکش های غول پیکر  و نارضایتی اهالی این منطقه مسکونی را به همراه داشت. این انبار به تعویق افتادن احداث تقاطع غیرهمسطح شهید گمنام هم منجر شده بود که در نهایت در سال ۱۳۹۲، شهرداری مشهد و شرکت نفت درباره انتقال این انبار توافق کردند تا این مجموعه به یک واحد پشتیبان تبدیل شود. همچنین آبان سال ۱۳۹۶ بود که مدیران شرکت نفت اعلام کردند بخشی از این انبار را به موزه نفت تبدیل می کنند.

انبار نفت خرم آباد در مجاورت فرودگاه

طی سال های گذشته درباره انبار نفت خرم آباد نیز مباحثی مطرح شد و با این واکنش مدیران نفتی همراه بود :  جابه‌جایی انبار نفت خرم‌آباد از حوالی فرودگاه این شهر هزینه‌های بسیار سنگینی دارد و توجیه فنی و عملیاتی ندارد. معیار این تصمیم هم این بود که این انبار در سال ۱۳۴۸ تاسیس و در سال ۱۳۵۲ افتتاح شده است، گویا آن سال ها محل این انبار خارج از شهر بوده و حالا به دلیل توسعه شهری و احداث فرودگاه در مجاورت محدوده پرتردد قرار گرفته است.

انتقال انبار واحدهای شیمیایی ازتهران

همین چند هفته قبل بود که مدیر عامل شرکت سامان دهی صنایع و مشاغل شهری تهران از انتقال کامل واحدهای فروش مواد شیمیایی در محدوده منطقه ۱۲ خبر داد. اقدامی که به گفته «مفاخریان» به دلیل بافت فرسوده منطقه و میزان بالای تردد شهروندان در بازار انجام شده است  تا مانع از بروز حوادث جبران ناپذیر شود.

۲۲ مخزن  فراورده های  نفتی در بوشهر

شهرهای جنوبی کشور هم جزو نقاطی است که باید حساسیت بیشتری درباره آن ها داشت چرا که انبارها و مخازن حاوی مواد اشتعال زا در آن جا بیشتر است. به عنوان نمونه، آن طور که «سید علی اکبر فاطمی» نماینده مردم بوشهر در شورای عالی استان‌ها گفته است : «حدود ۲۲ مخزن نفت، بنزین و گازوئیل در شهر بوشهر وجود دارد که در کنار بافت مسکونی در حال فعالیت است و باید به ۱۰۰ کیلومتر دورتر از شهر منتقل شود. به گفته فاطمی، در صورت بروز حادثه، ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در این شهر آسیب جدی خواهند دید و هزینه ایجاد شده از انفجار این مخازن، بیشتر از جابه جایی آن ها خواهد بود».

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=141901

ثبت نظر

-