اختصاصی| کرونا چگونه از طریق اسکناس منتقل می شود؟

  • کد خبر : 137883
  • 15 مرداد 1399 - 9:22
اختصاصی| کرونا چگونه از طریق اسکناس منتقل می شود؟

کد خبر: ۱۵۹۹۵۲

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ – ۰۸:۲۰

اسکناس منبع بسیار آلوده ای در مورد بسیاری از میکروب ها و مخصوصا ویروس ها می باشد. اما روشی برای ضد عفونی کردن اسکناس وجود ندارد و در صورت لمس اسکناس باید بلافاصله دست ها را شست و یا با الکل تمیز نمود‌.

 نیوز- مشکات سخاوتی: تقریبا ۶ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشورمان می گذرد و استفاده از ماسک را بهترین راه پیشگیری از این بیماری عنوان کرده اند. البته نباید فراموش شود که در کنار ماسک، بر رعایت پروتکل های بهداشتی دیگر چون شستن مرتب دست ها و فاصله فیزیکی تأکید می شود.

از طرفی یکی از علل شیوع کووید ۱۹ را برخی رفتارهای خطرزا چون رد و بدل کردن پول و اسکناس در میان مردم عنوان کرده اند و کارشناسان و متخصصان همواره خرید الکترونیک در زندگی روزمره را عاملی برای کاهش شیوع ویروس می دانند. ولی اینکه هنوز چقدر مردم این دستورات را جدی می گیرند و رعایت می کنند مورد سؤال و ابهام است.

خبرنگار نیوز به منظور پاسخگویی به برخی سؤالات شایع و مهم اما مهم در خصوص موضوعات مذکور پیرامون ویروس کووید ۱۹، گزارشی را به شرح زیر تنظیم کرده است که در زیر می خوانید؛

در چه صورت ماسک زدن باعث کاهش آمار ابتلا به کرونا خواهد شد؟

دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که با توجه به استفاده بیشتر مردم از ماسک نسبت به گذشته، چه زمانی شاهد کاهش مبتلایان، بستری شده ها و و فوتی ها خواهیم بود، بیان کرد: استفاده از ماسک در مسیر مقابله با کرونا یک شرط لازم است، اما کافی نیست. هم باید استفاده از ماسک در جامعه به صد در صد نزدیک شود و هم باید موارد دیگر بهداشتی از طرف جامعه رعایت شود.

وی افزود: یعنی علاوه بر استفاده نزدیک به صد در صدی جامعه از ماسک، باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی و همچنین شست‌وشوی مداوم دست‌ها جدی گرفته شود. از طرفی مردم باید از شرکت در مراسم عزا و عروسی و دورهمی‌های خانوادگی پرهیز کنند.

او همچنین در اینباره گفت: در واقع قرار نیست بگوییم که فقط استفاده از ماسک به تنهایی می‌تواند از انتقال ویروس کرونا جلوگیری کند. هرچند تأثیر آن بسیار زیاد است و از طرف سازمان جهانی بهداشت نیز توصیه می‌شود، اما رعایت سایر موارد هم در قالب یک بسته بهداشتی در مقابله با کرونا اهمیت دارد.

لاری خاطرنشان کرد: در نتیجه به مردم توصیه می‌کنیم که همواره سه اصل رعایت فاصله گذاری، شست‌وشوی مداوم دست‌ها و استفاده از ماسک را برای مقابله با ویروس کرونا جدی گرفته و رعایت کنند.

پیش بینی ها در خصوص آمار مبتلایان کرونایی در فصول سرما

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص اینکه پیش بینی ها در مورد آمار مبتلایان، فوتی ها و بستری شده ها در پاییز و فصل سرما نسبت به آمارهای یک ماه اخیر چه خواهد بود هم گفت: اصولا پیش بینی کردن در زمینه ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ صحیح نیست. کرونا کاملا به رفتار اجتماعی ما نگاه کرده و سپس رفتار می‌کند. پس اگر جامعه رفتار صحیحی از خود نشان داده و به ویروس کرونا اجازه عرض اندام ندهد، این ویروس هم جای مانور زیادی نخواهد داشت و درصد کمتری را مبتلا می‌کند.

وی ادامه داد: با این حال، همه ی کارشناسان می‌گویند که ممکن است شرایط پاییز و زمستان به خاطر هم‌زمان شدن شیوع ویروس کرونا به همراه آنفلوآنزای فصلی دشوارتر خواهد بود. ما هم باید خودمان را برای این شرایط آماده کنیم و بدترین وضعیت را در نظر بگیریم تا آمادگی کافی داشته باشیم. به هر حال نمی‌توان رفتار ویروس کرونا در آینده را پیش بینی کرد و باید بدانیم که با یک بیماری نوپدید مواجه هستیم.

آیا امکان ضدعفونی کردن پول برای عدم انتقال کرونا وجود دارد؟

در ادامه خبرنگار نیوز سؤال مهمی را هم از دکتر مهرداد روانشاد، عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران در رابطه با تأثیر رد و بدل کردن پول نقد و اسکناس بر انتقال ویروس کرونا پرسید و او در پاسخ گفت: متأسفانه اسکناس منبع بسیار آلوده ای در مورد بسیاری از میکروب ها و مخصوصا ویروس ها می باشد. به دلیل آنکه معمولا تعداد ورق های اسکانس که تبادل می شوند زیاد است و جنس آن که کاغذی است جاذب بسیاری از آلودگی هاست.

او تأکید کرد: در تبادلات مالی بهتر است از خرید الکترونیک و کارت بانکی که احتمال آلوده شدن آن به مراتب کمتر است استفاده شود زیرا امکان تمیز کردن کارت بانکی  با الکل فراهم است‌،اما در مورد اسکناس روش ضد عفونی کردنی وجود ندارد و بنابراین در صورت لمس اسکناس باید بلافاصله دست ها را شست و یا با الکل تمیز کرد‌.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=137883

ثبت نظر

-