۷ عامل که مانع فرزندآوری شده است

  • کد خبر : 137342
  • 14 مرداد 1399 - 22:02
۷ عامل که مانع فرزندآوری شده است

کد خبر: ۱۵۹۹۰۸

تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۹:۳۹

کشور در سه دهه آینده با افت شدید شاخصه‌های جمعیتی رو‌به‌رو خواهد شد؛ با وجود اینکه جامعه ایرانی بیش از تعداد فرزندانی که دارد، مایل به فرزندآوری است اما هفت موضوع در حوزه جمعیت مانع هستند و متاسفانه این موضوعات از سوی مسئولان این حوزه نیز رها شده‌!

به گزارش نیوز، بر اساس دو مطالعه ملی نگرش‌سنجی که در سال‌های ۸۲ و ۹۴ انجام گرفت، مشخص شده که جامعه ایرانی بیش از تعداد فرزندانی که دارد، مایل به فرزندآوری است؛ این نکته نشان می‌دهد که موانعی بر سر راه زوجین قرار دارد که مانع از برآورده شدن این تمایل می‌شود.

البته برخی از موانع به راحتی رفع شدنی است، اما برخی دیگر نیاز به مطالعه دارد؛ بر این اساس، جامعه ایران دو سال دیرتر از تمایل خود ازدواج می‌کند! سیاستگذاران باید از طریق سیاست‌گذاری‌های صحیح، این روند را تسهیل کنند تا جوانان در زمانی که تمایل دارند، قادر به ازدواج و فرزندآوری باشند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که ۲۰ درصد جمعیت کشور که ظرفیت باروری دارد با “ناباروری” درگیر است! مسئله افزایش طلاق و توجه به جایگاه و شأن مادری در میان مردم نیز از مواردی است که حتماً باید در مسئله فرزندآوری و جمعیت مورد توجه قرار گیرد.

کشور در سه دهه دهه آینده با افت مشخصه‌های جمعیتی رو‌به‌رو خواهد شد و امروز زمانی است که می‌توان به مسئله “افزایش جمعیت” پرداخت و آن را اصلاح کرد، همان امری که در دیگر کشورهای جهان نیز این اتفاق افتاده است.

در ادامه با بررسی معضلات اجتماعی‌ای که در کشور با آن رو به رو هستیم؛ چند فاکتور مهم مؤثر بر مقوله “جمعیت” شناسایی شده که حل آنها، سهم عمده‌ای در تغییرات و افزایش جمعیت ایفا می‌کند؛ بر  این اساس رسیدگی به موضوعات زیر باید مورد توجه دولت، مجلس و ارگان‌های مربوطه قرار گیرد:

۱- کاهش سن ازدواج و جلوگیری از افزایش آن

ــ وام ازدواج (افزایش هدفمند با وجود منابع عالی کشور)

ــ ترغیب و حمایت از جوانان قائل به تأخیر ازدواج

۲- ارائه مشوق‌های فرزندآوری

ــ وام فرزندآوری (بر اساس پژوهش‌ها، هزینه سالانه آن فقط ۱٫۳۰۰ میلیارد تومان است)

ــ کمک‌هزینه فرزندآوری و بیمه هزینه‌های بارداری و زایمان

۳- بیمه ناباروری (۲۰ درصد زوجین کشور در سن باروری با این معضل رو‌به‌رو هستند!)

ــ مجموع هزینه سالانه درمان ناباروری ۲۰۰میلیارد تومان است که در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد اما محل هزینه‌کرد آن نامعلوم است!

ــ تعداد کل متخصصان این حوزه در سطح کشور تنها ۱۳۵ نفر است!!!

۴- حفظ ارزش مادری و خانه‌داری

ــ ارج ‌نهادن به زحمت مادران و جلوگیری از تحقیر آنان

۵-کنترل طلاق(طلاق طی ۱۰ سال اخیر دو برابر شده است)

ــ در این رابطه باید دخالت پیشگیرانه داشته باشیم نه عارضی!

۶- سقط جنین (در کشور سالانه حدود ۳۰۰ هزار سقط خودخواسته انجام می‌شود!)

ــ ارائه آمار و اطلاعات صحیح درباره سقط جنین، تشریح  پیامد‌های وخیم جسمی و روحی سقط برای توده مردم و برجسته‌کردن حرمت سقط فرزند، جلوگیری از انتشار آزادانه مطالب در فضای مجازی با محوریت آموزش روش‌های سقط جنین!

۷- رصد کارشناسی وضعیت جمعیت

ــ ایجاد ساختارهای ضدفساد در رصد وضعیت جمعیت

ــ جلب مشارکت مردم در درک مسئله جمعیت

منبع: باشگاه خبرنگاران پویا

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=137342

ثبت نظر

-