اوباما و ۲ هزار مشاور در کنار بایدن

  • کد خبر : 136702
  • 14 مرداد 1399 - 11:17
اوباما و ۲ هزار مشاور در کنار بایدن

تیم مشاوران غیررسمی معاون‌اول سابق آمریکا در مسائل سیاست‌ خارجی و امنیت ملی اکنون به بیش از دو هزار نفر می‌رسد. در کمپین انتخاباتی بایدن حدود ۲۰ کارگروه قرار دارد که موضوعات گوناگون را بررسی می‌کنند؛ از مسائل مربوط به امنیت ملی گرفته تا کنترل تسلیحات دفاعی و مسائل اطلاعاتی و داخلی.

این گروه‌ها به بایدن در تدوین برنامه سیاست‌ خارجی‌اش مشاوره می‌دهند و به او کمک می‌کنند که چگونه از برخی از تصمیم‌های جنجالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری کنونی ایالات‌ متحده عقب‌نشینی کند؛ مسائلی مانند محدودکردن پناهندگان و حقوق زنان؛ البته به شرطی که در انتخابات ماه نوامبر پیروز شود.

این در حالی است که برخی از پشت‌ پرده به بایدن مشاوره می‌دهند؛ مانند «الی راتنر» متخصص شرق آسیا و «دنیل بنیم» متخصص امور خاورمیانه که از دوستان نزدیک بایدن به شمار می‌روند و بدون‌شک در دولت آینده او، سمت‌های ارشدی را در پنتاگون، وزارت خارجه و نهادهای اطلاعاتی برعهده خواهند گرفت.

راتنر و بنیم در کنار ۴۹ فرد دیگر، ریاست کارگروه‌هایی را برعهده دارند که به‌عنوان مدیران بایدن در موضوعات مختلف ایفای نقش می‌کنند. آنان در زمینه سیاست‌ خارجی، دفاع و امنیت داخلی به معاون‌اول سابق آمریکا مشاوره می‌دهند و در کنار این افراد متخصصان امنیت ملی حضور دارند که در زمره ایده‌پردازان و تدوین‌کنندگان اصلی بایدن به شمار می‌روند.

به گفته منابع آگاه، این افراد بخش رسمی از کارزار بایدن نیستند؛ بلکه آنان به موازات افراد اصلی مشغول به فعالیت هستند تا به نامزد دموکرات‌ها مشاوره‌ غیررسمی بدهند و در تصمیمات کلیدی، داوطلبانه کنار او قرار می‌گیرند. طبق گزارش‌های منتشرشده بیشتر این افراد با جدیت به‌ دنبال آن هستند تا وظایف خود را به ‌طور کامل

 انجام دهند.

اکثر این افراد پیش‌از‌این یا سابقه همکاری با کاخ‌ سفید را داشته‌اند یا در اتاق‌های فکر و صنایع دفاعی مشغول به فعالیت بودند. همچنین برخی از این افراد در دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، سمت‌های ارشد در وزارت‌ خارجه، دفاع یا وزارت داخلی را عهده‌دار بودند. این در حالی است که طبق گزارش‌های از پیش منتشرشده اوباما، شخصا یکی از اصلی‌ترین افرادی است که در کنار بایدن تلاش می‌کند تا ترامپ را در این انتخابات شکست دهد.  پیش‌از‌این نیز وب‌سایت آمریکایی پولتیکو در گزارشی نوشته بود که در کمپین بایدن تیمی متشکل از هزار کارشناس امنیت ملی حضور دارند که در ۲۰ کارگروه فعالیت می‌کنند. همچنین سایت فارین‌پالیسی به یک سند داخلی دست یافته که در آن نام مشاوران و حوزه‌هایی که آنان رهبری می‌کنند، آمده است. طبق این گزارش، در هریک از این کارگروه‌ها، ‌زیرگروه‌های مختلفی وجود دارد که موضوعاتی مانند درگیری بین اسرائیل و فلسطین، کمک‌های بشردوستانه و امور پناهندگان با دقت ارزیابی می‌شود. به‌عنوان مثال «رزا بروکس»، مشاور ارشد سابق پنتاگون در امور دفاعی به بایدن 

مشاوره می‌دهد.

آن‌طور که مشخص است، برای بایدن بازیابی رابطه با اتحادیه اروپا در‌صورتی‌که در انتخابات پیروز شود، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ به‌طوری‌که حدود ‌صد نفر در تیم اروپای او مشغول به فعالیت هستند و این تیم توسط سه مقام سابق امنیت ملی در دولت اوباما سرپرستی ‌می‌شود. برخی از این افراد پیش‌از‌این برای هفته‌نامه فارین‌پالیسی یادداشت‌های تحلیلی می‌نوشتند.

در ادامه این گزارش آمده است که اما ایده‌ها و توصیه‌های اصلی را حلقه درونی کوچک وفادار به بایدن مطرح می‌کنند؛ افرادی که انتظار می‌رود در دولت آینده او به‌عنوان مغز متفکر امنیت ملی خدمت کنند. آنچه این افراد به بایدن می‌گویند، معمولا به صورت رمز‌ و ‌راز باقی می‌ماند و کسی از محتوای این برنامه‌ها خبردار نمی‌شود. به گفته یک مقام رسمی در کمپین بایدن، «این مشاوره‌ها طرح‌های اصلی هستند که در یک چاله سیاه ناپدید می‌شوند». این در حالی است که یکی دیگر از مقامات ارشد در اردوگاه بایدن به فارین‌پالیسی می‌گوید که کارگروه‌ها اجازه‌ ندارند تصمیم‌گیری کنند. آنان در واقع مانند ماشین‌های بزرگی هستند که موضوعات را روزانه رصد می‌کنند و بر همه آنان کنترل دارند.

فارین‌پالیسی می‌نویسد که بسیاری از کسانی که در کمپین بایدن داوطلبانه فعالیت می‌کنند،‌ با رسانه‌ها مصاحبه نمی‌کنند و درصدد تبلیغ نیز نیستند؛ ‌هرچند برخی از آنان در اندیشه کسب سمت‌های ارشد در دولت احتمالی بایدن هستند. این در حالی است که از برخی دیگر از افرادی که در اتاق‌های فکر فعالیت دارند، خواسته شده وابستگی خود را به این نامزد دموکرات اعلام کنند؛ اما آن‌طور که فارین‌پالیسی می‌نویسد، نحوه کار در کمپین بایدن نشان می‌دهد که اکثر فعالیت‌های آنان در پشت صحنه و محرمانه است؛ روشی که در تاریخ مبارزات انتخاباتی ایالات‌ متحده چندان  غیرمعمول نیست.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=136702

ثبت نظر

-