اختصاصی| خودکشی از ترس کرونا؛ نقش مهم عقاید مذهبی در ناخوشی‌های روزگار

  • کد خبر : 136672
  • 14 مرداد 1399 - 11:06
اختصاصی| خودکشی از ترس کرونا؛ نقش مهم عقاید مذهبی در ناخوشی‌های روزگار

کد خبر: ۱۵۹۸۴۳

تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ – ۰۹:۲۸

شیوع کرونا از هر جهت یک طوفان واقعی برای کسانی است که از سلامت روان برخوردار نیستند. ترس، انزوای اجتماعی، فاصله فیزیکی و نگرانی های عمیق مالی، همه و همه دستاورد این همه‌گیری برای آنهاست. جای تعجب نیست که این دوره از زندگی انسان‌ها، تاثیر زیادی بر سلامت روانی آنها گذاشته است.

سرویس ترجمه نیوز، با توجه به تداوم شیوع همه گیری کرونا در سرتاسر جهان. محققان تلاش می کنند میزان تاثیرگذاری این ویروس بر سلامت روان افراد را تعیین کرده تا بتوانند آینده ای روشن‌تر را برنامه ریزی کنند. تازه ترین بررسی در این زمینه، در خصوص رفتارهای تهدید‌آمیز و خودکشی آنهم از ترس ابتلا یا مرگ ناشی از کروناست. هدف کارشناسان این بررسی شناخت عوامل خطر طی همه گیری کروناست که می تواند بر سلامت روانی شهروندان آمریکایی آنهم در حد خودکشی تاثیر بگذارد. 

 

خودکشی و کووید۱۹

در این بررسی حتی فکر به خودکشی نیز جزو موارد خودکشی تعیین شده است؛ به گونه ای که فرد در ذهن خود به این عمل فکر و برای آن برنامه‌ریزی می کند. بررسی این محققان نشان می دهد که برخی از افراد حساسیت نسبتا بالایی نسبت به همه گیری کرونا از خود نشان داده به قدری که سلامت روانی آنها تحت تاثیر واقع شده است.

 

در بخش دیگری از این بررسی آمده است: افراد به طور کلی از درگیری با کووید ۱۹ و تاثیر مخرب آن بر خانواده هایشان و حتی جامعه هراس دارند. اما این هراس به واسطه بیکاری، محدودیت در خرید کالاهای خانگی،صف های طولانی خرید محصولات غذایی و دسترسی اندک به خدمات بهداشتی و درمانی مضاعف شده است. در این بررسی که سوالات آن از ۱۰۳۸۶ بزرگسال آمریکایی پرسیده شده ، ترس و اضطراب آنها ، دیدگاه‌شان درباره ویروس تاجدار و تاثیرات آن بر سلامت روان و جسم و همچنین امنیت غذایی افراد مورد تحلیل واقع شده است. 

 

همچنین نژاد، جنسیت، وضعیت داخلی منزل از جمله اینکه کودکی با آنها زندگی می کند یا خیر، در این تحقیق مدنظر قرار گرفته است. در نتایج بررسی مذکور چهار عامل « فکر به خودکشی در طول عمر و تلاش برای آن، تعداد موارد فکر به خودکشی طی ۱۲ ماه گذشته، انجام خودکشی ناموفق، اذعان فرد به رفتار احتمالی خودکشی» تعیین شده است. همچنین این پرسشنامه شامل سؤالات مرکز مطالعات اپیدمیولوژیک افسردگی (CES-D) بوده که علائم افسردگی را از طریق ۲۰ فاکتور اندازه گیری می کند.

 

ارتباطات اجتماعی افراد، میزان و نحوه کنترل افراد بر زندگی خویش و اهمیت دین و اعتقادات در سبک زندگی آنها از دیگر مواردی است که در بررسی مذکور مورد توجه کارشناسان و محققان قرار گرفته است. نویسندگان این تحقیق تلاش کردند تا بفهمند کدام بخش از جامعه ریسک بالاتری برای خودکشی دارند. طبق یافته های آنان، احتمالا بومیان آمریکایی بالاترین خطر را در این زمینه دارند. همچنین آن دسته از پاسخ دهندگانی که گرایش چندانی به مناسک مذهبی و حضور در برنامه های اعتقادی ندارند بیشتر به از بین بردن خود از ترس بیماری یا مرگ ناشی از بیماری، فکر می کنند. ارتباطات مثبت اجتماعی و نحوه تصور و برداشت از اطرافیان نیز یکی از عوامل مهمی است که افراد با استفاده از ان احتمالات آسیب زدن به خود در ناخوشی ها را اندک می کنند. 

 

در این بررسی، ارتباط نزدیکی میان اقدام به خودکشی و عدم امنیت غذایی بدست آمد. «افرادی که فاقد امنیت غذایی هستند و یا تامین آنها در این مورد ضعیف است»، چهار برابر بیشتر از سایرین به خودکشی می اندیشند چرا که این شرایط، تحمل همه گیری را برای آنها بسیار دشوار می کند. 


مترجم: لیلا فرجی
سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=136672

ثبت نظر

-