پایتخت برای مواجهه با کرونا چه کرده است؟

  • کد خبر : 13438
  • 07 اسفند 1398 - 17:42
پایتخت برای مواجهه با کرونا چه کرده است؟

کد خبر: ۱۴۴۶۳۱

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ – ۱۴:۰۵

به دنبال اقدامات شهرداری تهران برای آماده‌سازی شهر برای مواجهه با کرونا دیروز اعضای شورای شهر تهران، طرحی را به تصویب رساندند که بر اساس آن شهرداری ملزم است که اقدامات لازم و فوری جهت افزایش تاب‌آوری شهر تهران برای پیشگیری و کاهش اثر آلودگی ناشی از کروناویروس ارایه دهند.

به گزارش نیوز، ناهید خداکرمی در جلسه دیروز و در توضیح این طرح با بیان اینکه در حال حاضر شرایط ویژه‌ای در شهر تهران حاکم است، گفت: شهرداری حتی خارج از ماموریت خود در حال کمک‌رسانی است اما برای اینکه این کمک‌رسانی‌ها هدفمند شود، مطابق بند ۱۹ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شهرداری‌ها باید در خصوص امراض مسری وارد عمل شوند که برای همین ما امضاکنندگان این طرح این موضوع را پیشنهاد دادیم تا شهرداری در راستای کاهش شیوع کروناویروس اقدامات لازم را انجام دهد.

او با تاکید بر اینکه شهرداری تهران باید در راستای نقش اجتماعی خود استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و امکانات خود را به منظور جلوگیری از شیوع بیماری در دستور کار قرار دهد به وظیفه شهرداری برای تجهیز پرسنل سازمان پسماند اشاره کرده و گفت: علاوه بر اقدامات پیشگیرانه سازمان پسماند نیز مکلف است در تهیه البسه و تجهیزات لازم برای پرسنل خود اقدام کند.

بر همین اساس به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود از محل اعتبارات موارد پیش‌بینی نشده تا سقف ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای این برنامه استفاده کند. همچنین شهرداری تهران بر اساس این طرح ‌باید در زمینه اطلاع‌رسانی و افزایش ایمنی شهروندان نقش‌آفرینی کند. اما این طرح موافقان و مخالفانی هم داشت.

حسن رسولی به عنوان یکی از مخالفان با دو فوریت این طرح گفت: هیچ کس بر ضرورت نقش‌آفرینی مدیریت شهری نسبت به مدیریت بحران تردید ندارد و در این زمینه نیز مسوولان مربوطه از اقدامات شهرداری تهران تشکر کردند.

اما به نظر می‌رسد که شورا فراتر از جایگاه قانونی خود و به صورت پیش‌دستانه وارد موضوع شده است که این مساله مردم را دچار هراس و شائبه می‌کند. او با بیان اینکه چهار درصد از اعتبارات شهر در اختیار شهردار است و شهرداری در حال حاضر در کنار سایر دستگاه‌ها اقداماتی را انجام می‌دهد، گفت: به نظر می‌رسد اقدامات ما بیشتر دست و پاست.

اجازه دهید در جایگاه خودمان و نه عقب‌تر و نه جلوتر عمل کنیم و بیش‌فعال بودن‌مان به مصلحت شهر و مردم نیست، چراکه در حال حاضر شهرداری هم وارد عمل شده است و خلئی احساس نمی‌شود.

اما این سخنان رسولی باعث شد تا حجت نظری در مقام دفاع از این طرح برآید؛ او به عنوان موافق این دو فوریت با بیان اینکه عمده فضاهایی که شهروندان در آن قرار دارند همچون مترو و اتوبوس و میادین میوه و تربار و غیره متعلق به شهرداری است و شهرداری مکلف است که مردم را مطمئن کند که اقدامات پیشگیرانه انجام می‌شود، اظهار کرد:

نباید از این ویروس بترسیم اما نباید آن را ساده بگیریم و لازم است از همه ابزارهای لازم برای پیشگیری از شیوع این بیماری استفاده کنیم. در نهایت پس از صحبت‌های موافق و مخالف اعضای شورای شهر، شورا به دو فوریت این طرح رای مثبت داد.

اما اینها تنها تصمیمات شورا برای مواجهه شهرداری با کرونا در شهر نبود. دیروز به پیشنهاد زهرا صدراعظم‌نوری مقرر شد تا به جای نصب مواد ضدعفونی‌کننده در اماکن عمومی، این مواد در ورودی‌ ساختمان‌های شهرداری نصب شود. همچنین به پیشنهاد علی اعطا مقرر شد تا دستورالعمل ویژه‌ای برای گرمخانه‌های پایتخت در مقابله با شیوع کرونا تدوین شود.

پیشنهاد غربالگری
در کنار این پیشنهادها، دیروز ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران در تذکری پیش از دستور خود با بیان اینکه جلسات متعدد مسوولان وزارت بهداشت و شهرداری تهران سبب شد که محتوای یکسان اطلاعات و اقدامات موثر بر اساس آخرین پروتکل‌های عدم نشر ویروس کرونا در تهران اجرایی شود، گفت: با این حال می‌خواهم به شهردار تهران تذکری بدهم؛ چراکه هنوز برای محدود کردن ورود و خروج به شهر تهران کاری نکرده است.

او در تشریح منظور خود گفت: البته ما نمی‌گوییم که قرنطینه در تهران شود، اما حداقل شهرداری می‌تواند با همکاری وزارت بهداشت، پلیس، وزارت راه و پلیس راهور اقداماتی در راستای غربالگری ورودی و خروجی به تهران به خصوص از شمال و جنوب تهران انجام دهد، چراکه اگر بخواهیم واقع‌نگر باشیم، باید غربالگری در دروازه‌های اصلی شهر، فرودگاه‌ها و غیره انجام شود.

گرچه می‌دانم که برخی از فضاهای عمومی همچون زیارتگاه‌های شهر تحت کنترل شهرداری نیستند . این تذکر خداکرمی اما با واکنش شهرداری مواجه شد. «غلامحسین محمدی»، رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در پاسخ به تذکر رییس کمیته سلامت به شهردار تهران مبنی بر کنترل ورودی‌های شهر تهران به دلیل شیوع کرونا گفت:

تصمیم‌گیری درباره منع رفت‌وآمد یا هرگونه محدودیت در محدوده اختیارات شهرداری تهران نیست. تصمیم‌گیری در این زمینه با نظر وزارت بهداشت انجام می‌شود، چراکه ما در این زمینه تخصص نداریم و به عنوان یک نهاد خدمت‌رسان فعالیت می‌کنیم. او در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به نامه‌ای که شهردار تهران برای وزیر بهداشت نوشت، تصریح کرد:

در این نامه به این نکته نیز اشاره شد و شهردار تمامی نکاتی را که به مصلحت شهر می‌دانستند، استعلام کردند و از سوی وزارت بهداشت درخواست رفع ابهام داشتند. محمدی ادامه داد: وزارت بهداشت اگر برای هر یک از بندهای این نامه پاسخ دهد، ‌شهرداری تهران آن را اجرا می‌کند، اما وزارت بهداشت درباره آن نامه به‌طور کلی پاسخ مبسوطی نداده‌، اما به صورت جزیی در برخی موارد تعیین تکلیف شده است. به گفته مشاور شهردار تهران، در این نامه به مساله رفت‌وآمد و حمل‌و‌نقل عمومی نیز اشاره شده، اما هنوز جوابی به شهرداری نرسیده است .

کاهش تردد با مترو
یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که می‌تواند به عنوان منشا انتشار کرونا مطرح باشد، وسایل حمل و نقل عمومی است . به همین خاطر استقبال شهروندان از مترو در روزهای گذشته به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده است. «یوسف حجت»، سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری تهران با تایید این مطلب گفت:

در مترو به‌طور متوسط روزانه یک میلیون و۸۰۰ هزار نفر ورودی داشتیم که بر اساس آخرین آمار روز یکشنبه ورودی مسافران به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است که کاهش یک‌سومی مسافران را نشان می‌دهد. او ادامه داد: این کاهش ورودی از شنبه به بعد رخ داده است و یک کاهش محسوس در مسافران مترو را نشان می‌دهد.

حجت با تاکید بر اینکه این کاهش بار سفر در مترو اقدام درستی است، گفت: بهتر است شهروندان تا جایی که می‌توانند از حمل‌ونقل عمومی استفاده نکنند و همچنین در تلاش هستیم تغییرات کوچکی در طرح ترافیک ایجاد کنیم تا مردم بیشتر از خودروی شخصی استفاده کنند. حجت درباره پیشنهاد لغو طرح ترافیک در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا در شهر تهران گفت: لغو طرح ترافیک یا تغییر ساعت آن در حوزه شورای ترافیک تهران است و در جلسه فردا درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

اما در مجموع اگر بخواهیم طرح ترافیک را لغو کنیم، ممکن است شهر قفل شود و مسائل متعدد دیگری ایجاد شود، در نتیجه باید ببینیم شورای ترافیک در این باره چه تصمیمی می‌گیرد. به گفته او، پیشنهاد معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک کاهش ساعت طرح است تا افراد با ماشین شخصی خود سر کار حاضر شوند و به منزل بازگردند تا حداقل تماس با سطوح عمومی رخ دهد.

ورود ارتش به کرونا
در کنار شهرداری سایر نهادها نیز درخصوص کمک به دولت برای مواجهه با کرونا اعلام آمادگی کردند. ارتش یکی از همین نهادهاست. دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به جلسه‌ روز گذشته خود با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همان‌طور که وزیر بهداشت هم بیان کرد، ما در سازمان ارتش جمهوری اسلامی ایران امکاناتی را برای رزم در صحنه‌های واقعی داریم.

او خاطرنشان کرد: ما این آمادگی را داریم که اگر چنین بحران‌هایی در کشور اتفاق بیفتد، از این ظرفیت‌های موجود در سازمان ارتش برای رفع آلودگی در سطح کلان و قرنطینه کردن در جایی اگر لازم باشد، اجرای آموزش یا خدماتی که سامانه بهداشت و درمان ارتش جمهوری اسلامی ایران با وزارت بهداشت و درمان همکاری داشته، بتوانیم کمک‌های لازم را انجام دهیم.
 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=13438

ثبت نظر

-