با هربار عطسه بیمار کرونایی چند ویروس وارد محیط می‌شود؟

  • کد خبر : 130894
  • 09 مرداد 1399 - 12:45
با هربار عطسه بیمار کرونایی چند ویروس وارد محیط می‌شود؟

کد خبر: ۱۵۹۳۶۹

تاریخ انتشار: پنجشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۰:۵۹

مدیر گروه کنترل بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: با توجه به اینکه در فصل گرما آنفلوانزا و سرماخوردگی شایع نیست علائمی هم چون سر درد، گلو درد، تب، بدن درد، از دست دادن حس بویایی، اسهال، استفراغ کرونا تلقی می شود.

به گزارش نیوز، شاه آبادی مدیر گروه کنترل بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه  بیان کرد: با توجه به اینکه در فصل گرم سال هستیم و آنفلوانزا و سرماخوردگی شایع نیست علائمی هم، چون سر درد گلو درد تب بدن درد  از دست دادن حس بویایی  اسهال استفراغ کرونا تلقی می‌شود.

او گفت: برخی افراد دارای علائم خفیف بیماری کرونا هستند که نیاز به بستری ندارند باید حتما در منزل استراحت کنند چرا که این فرد ناقل است و می‌توانند دیگران را مبتلا کنند و این رفتار از نظر بهداشتی و اخلاقی درست نیست که از منزل خارج شوند.

شاه آبادی بیان کرد: چرا اصرار به قرنطینه است به دلیل اینکه  هزار ویروس به دستگاه تنفسی فرد مبتلا وارد می‌شود و ۲۰۰ میلیون ویروس کرونا با عطسه وارد محیط می‌کند و برای افرادی که بیماری  زمینه‌ای  دارند با علائم شدید ویروس کرونا بروز می‌کند.

به گفته این مقام مسئول با هر دقیقه صحبت کردن فرد مبتلا و ناقل  ۲۰۰ ویروس وارد محیط می‌شود و ۵ دقیقه کافی است که فرد مبتلا شود و اگر در صف بانک، نانوایی‌ها و فروشگاه‌ها باشند و حتی سرفه و عطسه نکنند تنها تنفس عادی داشته باشد ۲۰ ویروس وارد محیط می‌شود و ۴۰ دقیقه کافی است تا افراد دیگر مبتلا شوند.شاه  آبادی  بیان کرد:  از این افراد تعهد نامه گرفته می‌شود که افراد از منزل خارج نشوند، اما بازهم شاهدیم بعضی افراد  مبتلا به ویروس کرونا خارج شوند.

او با اشاره به اینکه همیشه آزمایشات درصدی خطا دارد افزود:در تمام دنیا تست صد در صد پاسخ درست نمی‌دهد و درصدی خطا دارد تست پی سی ار  مطمئن‌ترین راه برای تشخیص کرونا است چراکه بیش از  ۸۰ درصد جواب آن درست است.

به گفته شاه آبادی ممکن است در زمانی که فرد آزمایش می‌دهد دوز ویروس  یا میزان تکثیر ویروس در بدن کم باشد که جواب تست منفی است،   اما داشتن علائم ویروس کرونا به معنی ورود این بیماری است و افراد باید در قرنطینه بمانند.

او با بیان اینکه بهترین راه  حفاظتی در کل دنیا  ماسک زدن و رعایت فاصله یک متر و ۸۰ سانت است  گفت: ما روزانه به طور مستقیم با بیماران کرونایی زیادی ارتباط داریم، اما  چون  دستورالعمل‌های بهداشتی  رعایت کردیم به این بیماری مبتلا نشدیم اگر اصول بهداشتی  به طور کامل رعایت شود در ورود به منزل ضدعفونی انجام دهند احتمال ابتلا بسیار کم خواهد شد.

او با اشاره به نکات بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر گفت: ما هم مثل همه مردم ارادات زیادی به آقا امام حسین داریم، اما امسال شرایط ویژه است و مطمئن باشند که آقا امام حسین راضی نیستید که مردم در بیمارستان بستری شوند و حجم کار بهداشت و درمان زیاد شود.

 شاه آبادی بیان کرد: راه اندازی دسته ها،   چون فاصله گذاری را بهم می‌زند صحیح نیست همچنان دسته‌هایی که از مکان‌های مختلف می‌آیند و یک جا جمع می‌شوند و افرادی که عزاداری‌ها را تما شا می‌کنند همه باعث برهم خوردن فاصله اجتماعی می‌شود.

 او ادامه داد: در ارتباط با بحث نذورات  هرگونه پذیرایی در ایام محرم  خلاف اصول بهداشتی است و  خیرین طبق فرمایش مقام معظم رهبری کمک مومنانه داشته باشند و به صورت خشک  نذورات به نیازمندان بدهند بسیاری افراد تحت فشار اقتصادی هستند بدهند و قطعا بسیار ثواب بیشتری دارد.
شاه ابادی با بیان اینکه عزاداری‌ها از طریق فضای مجازی برگزار شود گفت: اگرمردم اصول بهداشتی را رعایت نکنند محرم و صفر امکان دارد با پیک وحشتناکی از بیماران مواجه شویم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=130894

ثبت نظر

-