اختصاصی| کرونا از طریق ذبح دام منتقل می شود؟

  • کد خبر : 129506
  • 08 مرداد 1399 - 10:24
اختصاصی|  کرونا از طریق ذبح دام منتقل می شود؟

کد خبر: ۱۵۹۲۴۲

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ – ۰۸:۰۲

یکی از مسئولین وزارت بهداشت به نیوز گفت:

قربانی و دام در اماکن عمومی و خیابان و منازل ذبح نشود زیرا امکان انتقال بیماری های قابل انتقال از دام زنده به انسان وجود دارد، که شدیدترین آن ها بیماری تب خونریزی دهنده ی کریمه کنگو است.

دکتر بهزاد امیری، رئیس اداره کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار نیوز در خصوص امکان انتقال کرونا از حیوانات به انسان گفت: امکان انتقال بیماری کووید ۱۹ از حیوانات به انسان ها ثابت نشده اما انتقال ویروس از انسان به برخی حیوانات مانند گربه سانان ثابت شده است.

انتقال کووید ۱۹ از دام به انسان و بالعکس وجود دارد؟

وی افزود: مثلا اگر صاحب گربه یا سگ به کووید ۱۹ مبتلا باشد و بدون روش های حفاظتی چون استفاده از ماسک و رعایت فاصله با این حیوانات تماس داشته باشد، امکان ابتلای گربه و سگ به کرونا از راه ترشحات تنفسی آلوده ی انسان وجود دارد. از طرف دیگر امکان انتقال ویروس بین گربه سانان هم وجود دارد یعنی اگر گربه ای از انسان بگیرد، بیماری را می تواند به گربه های دیگر انتقال دهد.

امیری در ادامه در خصوص انتقال ویروس کرونا از دام به انسان هم گفت:  تاکنون نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر نیز احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق دام به انسان و از طریق انسان به دام ثابت نشده است.

دام را برای قربانی کردن از میادین معتبر بخرید!

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیک شدن عید قربان و انجام قربانی توسط مردم، امسال توصیه اکید ما برای استان هایی که هنوز عرضه ی دام در میادین مجاز وجود دارد، این است که حتما  مردم دام را از میادین عرضه ی مجاز دام تهیه کنند زیرا این میادین تحت نظر سازمان دامپزشکی هستند و دامپزشکان و کارشناسان دام هایی که در میادین عرضه می شوند، قبل، حین و پس از ذبح حتما مورد معاینه قرار می دهند و اگر کوچکترین شبهه ای در خصوص بیماری در دام باشد، آن را ضبط و معدوم می کنند.

تغییر شیوه قربانی کردن در تهران به دلیل کرونا

او اضافه کرد: امسال در تهران و برخی استان های بزرگ با توجه به شیوع کووید ۱۹ و تجمع مردم در میادین عرضه ی دام، عرضه ی دام در این میادین را حذف کرده اند و تصمیم دیگری گرفته شده و گفته اند که هر کس می خواهد قربانی آنجام دهد، به صورت نیابتی سفارش قربانی را به قصاب و کشتارگاه بدهد و گوشت قربانی به نحوی که فرد صلاح می داند توزیع شود، یعنی امسال خود فرد مستقیما برای تهیه و ذبح دام به میادین مراجعه نمی کند.

امیری توصیه مهمی هم در رابطه با مکان قربانی کردن داشت: توصیه دیگر ما این است که قربانی و دام در اماکن عمومی و خیابان و منازل ذبح نشود زیرا امکان انتقال بیماری های قابل انتقال از دام زنده به انسان وجود دارد، که شدیدترین آن ها بیماری تب خونریزی دهنده ی کریمه کنگو است.

دام آلوده و ابتلا به تب کریمه کنگو

وی در خصوص این بیماری خطرناک گفت: این بیماری یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش نیش کنه به دام انتقال می یابد و این ویروس تا دو هفته در بدن دام باقی می ماند. در خود دام علامت خاصی ندارد اما چنانچه این دام در دو هفته ای که به این ویروس آلوده است توسط یک فردی بدون رعایت مسائل بهداشتی ذبح شود و ترشحات و خونابه آن دام به بدن و مخاطات فرد برسد، این فرد به تب کریمه کنگو مبتلا می شود.

او ادامه داد: خوردن این گوشت و جگر  آلوده به صورت نیم پز و خام و بلافاصله پس از ذبح و همچنین خونابه های دام که در محیط سرازیر می شود می تواند بسیار خطرناک و بیماری زا باشد.

نگهداری و نوع مصرف گوشت و جگر قربانی بسیار مهم است!

امیری به نکته ی مهمی در زمینه ی نگهداری و طبخ دام نیز اشاره کرد: لاشه ی گوشت پس از ذبح و قبل از مصرف، باید به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتیگراد در فضای پیش سرد نگهداری شود تا پدیده ی “گلیکولیز” بعد از جمود نعشه ایجاد شود و میزان اسیدیته گوشت دام پایین بیاید.  از طرفی این کار باعث می شود اگر ویروسی هم در بدن دام باشد از بین برود. پس از ۲۴ ساعت می توان گوشت دام را به طور کامل طبخ و مورد استفاده قرار داد.

رئیس اداره کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت در آخر به نیوز گفت: جگر و امحا و احشا نیز پس از ذبح با توجه به اینکه خون بیشتری دارند، باید حداقل ۴۸ ساعت در محیط پیش سرد و در دمای ۴ درجه سانتیگراد نگهداری شود. در ضمن مغز پخت شدن جگر نیز بسیار اهمیت دارد و مصرف خام و نیم پز جگر اصلا توصیه نمی شود.

گفتگو: مشکات سخاوتی

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=129506

ثبت نظر

-