با بالا گرفتن اعتراضات در عراق شمار جان باختگان این اعتراضات به ۳تن رسید +عکس

  • کد خبر : 128822
  • 07 مرداد 1399 - 17:38
با بالا گرفتن اعتراضات در عراق شمار جان باختگان این اعتراضات به ۳تن رسید +عکس
به گزارش نیوز،

 خبرگزاری فرانسه در خبری فوری بدون اشاره به جزئیات، اعلام کرد که سومین معترض عراقی در پی جراحت بر اثر شلیک گلوله گاز اشک‌آور جان خود را از دست داد.

اخبار بین الملل- پایگاه خبری «اخبار الان» نیز در خبری فوری نوشت که سومین عراقی طی دو روز اخیر در جریان تظاهرات‌های بغداد  و در پی درگیری‌های شبانه با نیروهای امنیتی عراق کشته شد.

پایگاه خبری «بغداد الیوم» نیز به نقل از کمیساریای عالی حقوق بشر عراق نوشت که در جریان اعتراضات یک‌شنبه شب در میدان التحریر بغداد، سه نفر کشته و ۲۱ تن زخمی شدند.

یک‌شنبه شب پیش (۲۶ ژوئیه) در میدان‌های الطیران و التحریر بغداد، یک درگیری میان نیروهای پلیس ضدشورش و تظاهرات کنندگان روی داد و طی آن دو معترض عراقی به ضرب گلوله کشته و چندین نفر زخمی شدند. 

انتشار خبر کشته شدن این معترضان با انتقاد شدید گروه‌های سیاسی و مردم عراق همراه شد و خواستار تحقیق شفاف و صریح دولت درباره این حادثه شدند. پس از آن «مصطفی الکاظمی» دستور فوری تحقیق درباره این حادثه را صادر کرد. (جزئیات بیشتر)

این در حالی است که امروز نیز اعتراض‌های مردمی عراق به دلیل وضعیت بد خدمات‌رسانی به ویژه در بخش انرژی برق و آب ادامه دارد. 

پایگاه خبری «الاخباریه» نوشت: امروز شماری از تظاهرات‌کنندگان در استان ذی‌قار، برخی جاده‌ها و ادارات دولتی را بستند.

«فاضل الغراوی» عضو کمیساریای حقوق بشر نیز طی بیانیه ای از بسته شدن جاده‌ها و برخی ادارات دولتی در شهرستان‌های «سوق الشیوخ» و «الفهود» در این استان خبر داد.

پایگاه خبری شبکه الرشید نیز تصاویری از این اعتراض‌ها در ذی‌قار را منتشر کرد.

چند روزی است که ساکنان برخی استانهای عراق از جمله بغداد و نجف اشرف در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی و اوضاع معیشتی نامساعد خود بار دیگر به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار بنیوزری شماری از مسئولان و یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات انبار شده طی چندین سال گذشته در کشور هستند.

تظاهرات‌کنندگان در استان نجف اشرف، روز شنبه (۲۵ ژوئیه) در اعتراض به قطعی‌های مکرر برق همزمان با افزایش دمای هوا و ناکارآمدی وزارت برق در تامین برق مورد نیاز شهروندان، تظاهرات کردند و جاده منتهی به فرودگاه بین‌المللی نجف اشرف را بستند و تهدید کردند که در صورت عدم پاسخگویی مقامات مسئول به این مطالبه، بر شدت اعتراض‌های خود خواهند افزود.

استان‌های مرکزی و جنوبی عراق که از اول اکتبر ۲۰۱۹ شاهد اعتراض مردمی علیه به فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی به شکل تظاهرات، راه‌پیمایی، تحصن و اعتصاب بود و همین تظاهرات‌ها موجب شد تا «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر برای مهار اعتراضات و منافع ملی استعفا کند و در نهایت پس از کش‌وقوس‌های متعدد، « مصطفی الکاظمی » به عنوان نخست‌وزیر جدید سوگند یاد کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=128822

ثبت نظر

-