مصرف چغندر چه فواید ومضراتی دارد؟

  • کد خبر : 127883
  • 02 تیر 1400 - 13:52
مصرف چغندر چه فواید ومضراتی دارد؟

به گزارش سلامت نیوز: چغندر یک سبزی خوردنی است.چغندر یکی از سالم ترین سبزیجات محسوب می شود و دارای خواص و فواید بسیاری است، از خواص چغندر می توان به پیشگیری از سرطان، جلوگیری از مشکلات تنفسی و کنترل وزن اشاره کرد.چغندر ریشه گیاهی به اسم (beet) می‌باشد که به خانواده اسفناجیان تعلق دارد. از دیگر نام‌های چغندر می‌توان به مواردی مانند لبلبو، چگندر و چندر اشاره کرد. علاوه بر ریشه، برگ‌های این گیاه نیز خوراکی هستند و از آن در تهیه بسیاری از غذاهای محلی استفاده می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که این گیاه بومی کشورهای آسیایی می‌باشد. از ریشه این گیاه محصولات متنوعی ایجاد می‌شود که لبو و آب چغندر مهم‌ترین آنها هستند. در سال‌های اخیر آزمایش‌های فراوانی بر روی ویژگی‌های سلامتی بی نظیر آب چغندر انجام شده است. ما در این مقاله شما را با نتایج برخی از اصلی‌ترین این آزمایش‌ها آشنا می‌کنیم.

خواص چغندر

چغندر دارای خواص و فواید درمانی بسیاری است اما افراد زیادی هستند که طعم آن را دوست ندارند و از همین رو توصیه می‌شود که چنین کسانی از آب چغندر استفاده کنند چرا که طعمی بسیاری لذیذ و گوارا دارد. علاوه بر این، مشاهدات حاکی از این است که در این نوشیدنی مقادیر قابل توجهی از ویتامین A، ویتامین C، آهن، کلسیم، پروتئین، ویتامین B، روی، مس، کولین و سلنیوم یافت می‌شود. اما مهم‌ترین بخش این نوشیدنی که می‌تواند به صورت مؤثری به سلامت شما کمک کند، آنتی اکسیدانی به اسم Betalains است که تنها در چغندر پیدا می‌شود. در سال‌های اخیر با توجه به تبلیغات گسترده، نرخ مصرف آب چغندر افزایش داشته است.

 چغندر
تنظیم فشار خون

یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های قلبی عروقی فشار خون بالا می‌باشد چرا که این بیماری هیچ‌گونه نشانه‌ای ندارد و از همین رو تشخیصش تقریباً غیرممکن است. استفاده از برخی مواد طبیعی مانند آب چغندر می‌تواند به سرعت فشار خون شما را تنظیم کند. یکی از مهم‌ترین عناصر تشکیل دهنده این نوشیدنی نیترات می‌باشد. تحقیقات سال ۲۰۰۸ بر روی نیترات نشان می‌دهد که این ماده قادر است با آرام کردن رگ‌های خونی، از تجمع پلاک‌ها در آنها جلوگیری کند. همین موضوع باعث می‌شود تا رگ‌ها گشاد شده و در نتیجه سطح فشار خون در میزان نرمالی باقی بماند.

>>>بیشتر بخوانید:

طرز تهیه پودر چغندر و کاربرد های آن

کنترل دیابت

در سال ۲۰۱۴ موسسه بهداشت و سلامتی ایالات متحده آمریکا آمار نگران کننده‌ای منتشر کرد. این آمار نشان می‌دهد که نرخ ابتلا به دیابت در ۵ سال گذشته افزایشی ۸ درصدی داشته است. همان طور که می دانید افراد دیابتی قادر نیستند سطح قند خونشان را کنترل کنند. یکی از مهم‌ترین موادی که می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند، فیبر است. شما با مصرف این نوشیدنی مقادیر بالایی فیبر دریافت می‌کنید و از همین رو آب چغندر می‌تواند به کنترل دیابت و جلوگیری از آن منجر شود. دانشمندان باور دارند نوشیدن یک لیوان آب چغندر در طول روز احتمال ابتلا به قند خون را تا ۳۵ درصد کاهش می‌دهد.

مصرف چغندر
جلوگیری از سرطان

یکی از تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ توسط دانشمندان دانشگاه پزشکی بوستون انجام شده نشان می‌دهد که در چغندر دو آنتی اکسیدان بسیار قوی و نادر به اسم‌های بایرین و ولگاکسانتین وجود دارد. همان طور که می دانید مهم‌ترین وظیفه آنتی اکسیدان‌ها در بدن مقابله با رادیکال‌های آزاد می‌باشد. دانشمندان باور دارند که رادیکال‌های آزاد با اکسیده کردن سلول‌های سالم بدن می‌توانند در آن جهش به وجود آورده و بافت‌های سرطانی را تولید کنند. تحقیقات بعدی ثابت کرد که مواد موجود در چغندر می‌توانند به جلوگیری از تشکیل تومور و لوسمی منجر شوند.

بهبود هضم

همان گونه که در بالا نیز اشاره شد، از چغندر به عنوان یکی از منابع سرشار فیبرهای رژیمی یاد می‌شود. مهم‌ترین خواصی که به این فیبرها نسبت می‌دهند، تقویت دستگاه گوارشی می‌باشد. شواهد نشان می‌دهد که مصرف فیبر به تقویت باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند و از همین رو باعث بهبود هضم می‌شود. علاوه بر این، مصرف فیبرها بر روی لوله‌های گوارشی تأثیر می‌گذارد. وقتی شما مواد فیبری مصرف می‌کنید، لوله‌های گوارشی‌تان مرطوب شده و در نتیجه عبور مواد غذایی و مدفوع تسهیل می‌شود. این موضوع باعث پیشگیری از ابتلا به یکی از رایج‌ترین بیماری‌های گوارشی یعنی یبوست می‌شود.

تقویت قدرت جنسی

تقویت قدرت جنسی

چینی‌ها باور دارند که مصرف چغندر و سایر فراورده‌های آن می‌تواند توان جنسی شما را افزایش بدهد. تا قرن بیستم این موضوع تنها یک ادعا بود تا این که گروهی از محققان نروژی تحقیقاتی دو مرحله‌ای بر روی این ماده انجام دادند. این تحقیقات نشان می‌داد مواد موجود در چغندر مانند بور، اسید نیتریک، آهن، ویتامین C و سایر مواد معدنی باعث افزایش هورمون‌های جنسی و بهبود خون رسانی می‌شوند.

بهبود عملکرد قلب

سطوح بالای تری گلیسیرید در بدن باعث کاهش بیماری های قلبی میشود. کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش میدهدو از آنجایی که حاوی بتایین است، به کاهش سطح هموسیستئین کمک میکند. با مصرف چغندر شرایطی مانند آترواسکلوروز، حملات قلبی و سکته مغزی به میزان چشکگیری کاهش می یابد.

کاهش نواقص زایمان

چغندر یک منبع غنی از فولات های ویتامین B است و به شکل گیری ستون فقرات کودک کمک میکند. بنابر این چغندر میتواند در رژیم غذایی زنان باردار گنجانده شود. کمبود فولات ممکن است باعث تعدادی از عوارض مانند نقص در لوله های عصبی شود که به معنی نقص در مغز، ستون فقرات یا نخاع است.

 پیشگیری از زوال عقلی
پیشگیری از زوال عقلی

جریان خون به قسمت های از مغز با افزایش سن، کاهش می یابد و این امر منجر به از دست دادن شناختی و ایجاد زوال عقلی میشود. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن آب چغندر به بهبود جریان اکسیژن در مغز کمک میکندو باعث کند شدن زوال غقلی میشود. غلظت بالای نیترات در آب چغندر به این روند کمک میکند.

جلوگیری از مشکلات تنفسی

ویتامین C که در جغندر یافت میشود، یک ضد اکسید کننده قوی است و برای سیستم ایمنی بدن مفید می باشد و همچنین بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت میکند، و دارای بیتاکاراتن طبیعی است که به جلوگیری از سرطان ریه که یکی از مشکلات تنفسی می باشد، کمک میکند.

تقویت چشم

بتا کاروتنی که در چغندر وجود دارد به جلوگیری از آب مروارید که عمدتا افراد سالخورده را تحت تاثیر قرار میدهد، کمک میکند. بتاکاروتن که یک شکل از ویتامین A است، همچنین به جلوگیری از ماکولار که در سالمندان وجود دارد، میشود. بنابراین مصرف چغندر به شما کمک میکند تا چشم های سالم داشته باشید.

مراقبت از کبد

چغندر حاوی کلسیم، بتایین،ویتامین های B ، آهن و آنتی اکسیدان است که برای کبد بسیار مفید می باشد. چغندر همچنین به کاهش سنگ صفرا کمک میکند. فیبر موجود در آن نیز باعث میشود که سموم به درستی از بدن خارج شود.

مراقبت از کبد
بهبود انرژی

تحقیقات نشان میدهد که یک فنجان آب چغندر قبل از هرگونه فعالیت فیزیکی بسیار مفید می باشد و منبع خوبی برای تولید انرژی است. این کار باعث تقویت عملکرد شما خواهد شد، زیرا عروق خونی را تحریک کرده و انرژی کافی برای بدن شما را فراهم میکند.

کاهش التهاب

چغندر مواد مغذی مهم و متنوعی به نام کولین دارد که میتواند حرکات عضلانی، خواب، یادگیری و حافظه را تقویت کند. این مواد مغذی نه تنها به حفظ ساختار غشاهای سلولی کمک میکند، بلکه جذب چربی که باعث انتقال امواج عصبی و التهاب مزمن میشود را کاهش میدهد.

مدیریت و کنترل وزن

این سبزی سرشار از فیبر است و کالری کمی دارد. افراد اغلب از آن در رژیم غذایی کاهش وزن خود استفاده میکنند. زیرا چنین خواصی می تواند در برابر چربی مبارزه کند. علاوه بر این چغندر به هیدراته نگهداشتن بدن و سم زدایی آن کمک میکند. بنابراین نه تنها در از دست دادن وزن بلکه برای داشتن پوستی درخشان نیز مفید است.

عوارض احتمالی مصرف این گیاه

در کل توصیه می شود که آب چغندر را به تنهایی استفاده نکنید و بهتر است که با سایر سبزیجات ترکیب شوند.

هیچ انکاری در این واقعیت که چغندر قند، چندین اثر مفید دارد، نیست اما آنطور که در این بخش از سلامت نمناک گفته شده است مصرف این سبزی مانند بسیاری از مواد دیگر اگر بیش از حد شود ممکن است در بعضی از مردم نتیجه های متفاوتی داشته باشد:

ممکن است باعث شود که رنگ ادرار شما صورتی شود.
چغندر غنی از اگزالات است و مصرف بیش از حد آن منجر به ایجاد سنگ کلیه میشود.
در بعضی از موارد نادر ممکن است باعث ایجاد آلرژی شود.
این واکنش های آلرژیک ممکن است شامل بثورات، خارش و حتی تب و لرز شود.
بتائین موجود در چغندر قند ممکن است در موارد بسیار نادر در زنان باردار عوارض ایجاد کند.
اگر از مشکلات دستگاه گوارش رنج می برید، مصرف چغندر ممکن است این وضعیت را تشدید کند.
ممکن است که باعث افزایش ضربان قلب شود.
ممکن است که باعث مسمومیت کبدی شود و اسهال و استفراغ ایجاد کند.
ممکن است که باعث تداخلات دارویی شود.
اگر از بیماری های گوارشی رنج می برید، خوردن بیش از حد چغندر ممکن است که باعث نفخ، گرفتگی و گاز معده شود.
ممکن است که باعث بروز بیماری نقرس شود.
در برخی مواقع باعث کاهش سطح کلسیم می شود.
می تواند باعث آسیب به کبد شود.
ممکن است که باعث خستگی ناگهانی و مفرط شود، که به دلیل کاهش در فشار خون است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=127883

برچسب ها

ثبت نظر

-