ارتقا ۲۰ پله ای رتبه کسب وکار ایران با راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی کسب و کار

  • کد خبر : 126988
  • 06 مرداد 1399 - 7:12
ارتقا ۲۰ پله ای رتبه کسب وکار ایران با راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی کسب و کار
به گزارش نیوز،

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم افتتاحیه پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار چهار شهر تبریز، اصفهان، مشهد و شیراز اظهارداشت: موضوع بهبود محیط کسب و کار به عنوان پیش نیاز دستیابی به اهداف رشد و توسعه اقتصادی کشور و سند چشم‌انداز نظام جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ مطرح بوده و بویژه طی سالهای اخیر همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و سیاستگذاران اقتصادی کشور بوده است.

اخبار اقتصادی- وی ادامه داد:  وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز به تبعیت از جهت‌گیری‌های کلان کشور و اسناد بالادستی موجود در این زمینه، طی سال‌های اخیر و به ویژه در سال جاری که به نام جهش تولید مزین شده، این موضوع را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده و تلاش کرده اقدامات لازم را در راستای بهبود محیط کسب و کار انجام دهد.

دژپسند با بیان اینکه یکی از اقدامات در راستای بهبود محیط کسب و کار که در اسناد بالادستی هم صراحتا بدان اشاره شده بهبود امتیاز و رتبه ایران در شاخص سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی است، گفت: این شاخص محیط قانونی کشورها و همچنین روند شروع، ادامه تا پایان یک کسب و کار را به کمک شاخص‌های کمی اندازه‌گیری می‌کند. این شاخص ۱۰ حوزه قانون‌گذاری و تنظیم مقررات کسب و کار را که حاوی تولد تا پایان کار یک کسب و کار را بررسی می کند.

به گفته وزیر اقتصاد، هرچند این شاخص در برگیرنده همه ابعاد محیط کسب و کار یک کشور نیست لیکن سنجه‌ای بین‌المللی برای شناسایی سهولت انجام کسب و کار کشورهاست.

وی ادامه داد: قاعدتاً سرمایه‌گذاران بالقوه در تصمیم‌گیری خود بسیاری از عوامل نظیر، کیفیت کلی محیط کسب و کار یک اقتصاد، رقابت‌پذیری ملی، ثبات اقتصاد کلان، توسعه سیستم مالی، اندازه بازار، نقش قانون و کیفیت نیروی کار را نیز در نظر می‌گیرند؛ اما نکته غیرقابل انکار، توجه گسترده بین‌المللی به گزارش سالانه بهبود محیط کسب و کار بانک جهانی و در نظر گرفتن این شاخص در کنار سایر سنجه‌های ارزیابی اقتصاد کشورها است.

وی یادآور شد: بر پایه آخرین گزارش بانک جهانی در گزارش ۲۰۲۰ که آبان پارسال منتشر شد، روند نزولی رتبه ایران در نماگر شروع کسب و کار ادامه یافته و از ۱۷۳ در سال ۲۰۱۹ به ۱۷۸ تنزل یافت. توجه داشته باشید که از مجموع ۱۹۰ کشور احراز رتبه ۱۷۸ در دنیا و جایگاه آخر در بین کشورهای منطقه منا بسیار دور از شان نظام جمهوری اسلامی است.

دژپسند با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد از دیدگاه بانک جهانی یک فرد برای شروع کسب و کار در ایران باید ۱۰٫۵ مرحله را طی۷۲٫۵ روز به انجام رساند، تصریح کرد: این در حالی است که رتبه و امتیاز کشور نیوزیلند به عنوان برترین کشور دنیا در شاخص سهولت انجام کسب و کار در نماگر شروع کسب و کار به ترتیب برابر با یک و ۱۰۰ است. چرا که نیوزیلند تمامی فرایندهای شروع یک کسب و کار را در یک مرحله و در کمتر از نیم روز به انجام می‌رساند.

به گفته وزیر اقتصاد ، طبق محاسبات انجام شده راهکار راه اندازی پنجره واحد و شروع کسب و کار در ۳ روز می‌تواند منجر به ارتقاء ۱۲۸ پله‌ای ایران در نماگر شروع کسب و کار و ۲۰ پله‌ای رتبه کشور در شاخص سهولت انجام کسب و کار گردد (با فرض ثابت بودن شرایط سایر کشورها).

وی ادامه داد: پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار بر این اساس در تاریخ دهم خرداد ماه سال جاری در شهر تهران صرفا برای شرکت‌های با مسئولیت محدود افتتاح شد. طی این مدت تعداد ۹ شرکت با مسئولیت محدود از طریق این پنجره واحد به ثبت رسیده است و تمامی فعالیت‌های مربوط به شروع یک کسب و کار از جمله ثبت آگهی تأسیس در روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار، اخذ کد کارگاهی تأمین اجتماعی، اخذ دفاتر پلمب قانونی و … در همین پنجره واحد برای متقاضیان به انجام رسیده است، بدون اینکه آن‌ها به سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها مراجعه حضوری داشته باشند. به لطف الهی متوسط مدت زمان انجام کلیه فرآیندها ۳ روز بوده است.

دژپسند با تاکید بر اینکه بطور همزمان تهیه و ابلاغ دو بخشنامه مربوط به حذف گواهی مالیات بر ارزش افزوده و همچنین حذف کد اقتصادی و جایگزین شدن شناسه ملی به جای کد اقتصادی و حذف بازرسی میدانی از محل شرکت توسط بازرسان مالیاتی، منجر به حذف ۵۵ روز از زمان شروع کسب و کار شد، عنوان کرد: بعلاوه اینکه فضای کسب و کار را بطور قابل توجهی در حوزه فرآیندهای مالیاتی بهبود بخشید.

وی افزود: از آن جایی که  هدف نهایی این اقدام صرفاً بهبود شاخص‌های بین‌المللی نبوده و ایجاد سهولت شروع کسب و کار برای تمامی فعالین اقتصادی در کل کشور و انواع مختلف شرکت‌ها مورد نظر است، امروز این موفقیت حاصل شد تا با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این پروژه در ۴ شهر تبریز، اصفهان، مشهد و شیراز نیز پیاده سازی شود.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر طبق مصوبات جلسه سی و نهم هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مقرر شد طی دو هفته آینده، ثبت شرکت سهامی خاص نیز به خدمات پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار شهر تهران  و پس از حداکثر ۲ ماه در این ۴ استان نیز افزوده گردد.

وزیر اقتصاد نکته حائز اهمیت را پویایی این پنجره واحد دانست و خاطرنشان کرد: چراکه طی انجام امور در پنجره واحد بسیاری از اشکالات فرآیند که موجب اتلاف زمان و آزار فعال اقتصادی می‌شد. استخراج و اقدام برای رفع آن صورت گرفت. برای مثال تغییر فرآیند انتشار روزنامه رسمی که در حال انجام است، ایجاد امکان دریافت کد کارگاهی فقط طی ۳ ساعت در تهران و دریافت دفاتر پلمب قانونی ظرف ۲۴ ساعت و سایر موارد است.

وی بیان داشت: امروز با کمک و همکاری بخش خصوصی (اتاق‌های تبریز، اصفهان، مشهد و شیراز) و همه دستگاه های ذیربط از قوه قضاییه و مجریه، پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در این چهار شهر افتتاح خواهد شد. امیدوارم این اقدام، فرآیند شروع کسب و کار را برای فعالان اقتصادی در کلان شهرهای کشور آسان نماید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: در هفته دولت هر تعداد شهری که اتاق های بازرگانی اعلام آمادگی کنند پنجره واحد فیزیکی در آنها راه‌اندازی خواهد شد.

وی با  اعلام این خبر که تا قبل از آبان پنجره واحد الکترونیکی شروع کسب و کار افتتاح می شود، بیان داشت: در کشورهای موفق نیز پنجره واحد الکترونیکی و فیزیکی در کنار هم هستند. اگر تا پایان مهر سامانه الکترونیکی پنجره واحد شروع کسب و کار را افتتاح کنیم، آن تاریخ را خاتمه افتتاح پنجره واحد فیزیکی قرار می‌دهیم، به طوری که همه شهرها از این نعمت بهره‌مند شوند.

دژپسند ادامه داد: همه باید به سمت توسعه پنجره واحد کسب و کار برویم تا پایان برنامه ششم رتبه فضای کسب و کار اگر عوامل سیاسی دخالت نکنند، بهتر از پیش بینی برنامه خواهد شد. باید این همکاری و همیاری ادامه پیدا کند و رسیدن به چنین جایگاهی قطعاً دور از دسترس نخواهد بود که به رتبه زیر ۷۰ کسب و کار برسیم. ارتقاء جایگاه ایران در فضای بین‌المللی باید مد نظر همه مسئولان در هر سه قوه باشد.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و همچنین رؤسای ۳ اتاق آذربایجان شرقی، اصفهان و فارس فضا و تجهیزات استقرار پنجره واحد فیزیکی را فراهم کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=126988

ثبت نظر

-