فغانی سال قبل ۱۵ میلیون گرفت، امسال ۲ میلیارد

  • کد خبر : 125751
  • 05 مرداد 1399 - 7:29
فغانی سال قبل ۱۵ میلیون گرفت، امسال ۲ میلیارد
فغانی سال قبل ۱۵ میلیون گرفت، امسال ۲ میلیارد
به گزارش نیوز، حسن نوشه‌ور را همه می‌شناسند؛ داور پیشکسوت فوتبال ایران و کارشناس امروز داوری نگرانی‌های بسیاری در زمینه داوری و معیشت داوران دارد. او از مشکلات فراوان داوران گفت و از ساز و کاری که باید رفاه و آرامش را به داوران هدیه بدهد. با نوشه‌ور درباره داوری و مشکلات داوران در ایران صحبت کردیم.

در روز‌های اخیر حاشیه‌های فراوانی برای داوری ایجاد شده است. این حاشیه‌ها بعد از بازی ذوب‌آهن و ماشین‌سازی بیشتر هم شده است. چقدر با این انتقاد‌ها موافقید؟
من نمی‌گویم داوران بی‌عیب و ایراد هستند، اما این حمله‌ها را هم قبول ندارم. کدام یک از افرادی که به داوران حمله می‌کنند تضمین می‌دهند که ایرادی ندارند؟ من فکر می‌کنم اگر اجازه می‌دادند کانون داوران ایران تشکیل شود، این مشکلات به صفر می‌رسید. اساسنامه کانون داوران را مرحوم عبدا… موزون در وزارت کشور ثبت کرد، اما لابد منافع بعضی‌ها آسیب می‌بیند اگر این کانون تشکیل شود و جان بگیرد.

تشکیل شود که چه بکند؟
اختیاردار جریان داوری شود. در آن صورت، دیگر فدراسیون برای ما تعیین تکلیف نمی‌کند. در آن صورت پول داوری به داوری می‌رسد نه به فدراسیون.

مگر الان این‌طور نیست؟
خیر. قرارداد ۳ ساله با نفت پارس ۱۲ میلیارد تومان است. اولاً من در اینکه این قرارداد با این رقم بسته شده حرف دارم و معتقدم لباس داوران که در طول فصل بار‌ها و بار‌ها از بازی‌های پخش مستقیم دیده می‌شود خیلی بیشتر از این ارقام می‌ارزد. ثانیاً چرا همین ۴ میلیارد در سال، بین داوران تقسیم نمی‌شود؟ چرا پول ناچیزی که مالیات هم از آن کم می‌شود، با این همه تأخیر پرداخت می‌شود؟

داوران در لیگ‌های مختلف چقدر می‌گیرند؟
داور وسط لیگ برتر ۹۱۰ هزار تومان، داور وسط لیگ یک ۲۶۰ هزار تومان و داور وسط لیگ دو ۱۵۶ هزار تومان. تازه از این ارقام، مالیات هم کم می‌شود. من از شما می‌پرسم این پول‌های ناچیز، ارزش فحش خوردن و توهین و بی‌احترامی‌های فوتبال را دارد؟

خیر، اما قبول کنید که جامعه داوری یک جامعه پاک‌پاک نیست.
من هم نمی‌گویم پاک پاک است، اما چرا کمک نکنیم که داوران با آرامش کار کنند و ذهن‌شان معطوف کارشان باشد؟ داوری که قرار است چند ماه بعد پول ۸۲۰ هزار تومانی داوری در لیگ برتر (با کم شدن مالیات) را بگیرد، آیا از محروم شدن می‌ترسد؟ می‌گوید بهتر. می‌روم به کارم می‌رسم، اما اگر پول داوری هر بازی بشود ۵ میلیون تومان این‌قدر راحت از کنارش نمی‌گذرد. من می‌گویم اولاً پول قرارداد لباس داوران چند برابر بیشتر از این است. ثانیاً سؤال دارم که پول داوران کجا می‌رود؟ پول داوران وسط، خط، چهارم و ناظران به اضافه هزینه حمل و نقل همه آن‌ها را که در ۲۴۰ بازی فصل لیگ برتر جمع بزنیم، می‌شود یک میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان. باقی پول تا ۴ میلیارد کجا می‌رود؟ چرا به داوران نمی‌دهند؟ چرا داوران نباید کانون داشته باشند که این پول مستقیم به حساب کانون برود و همه حساب و کتاب آن شفاف باشد؟ چرا نباید داوران به اندازه حق‌شان دستمزد داشته باشند؟ تمام پول داوران و هزینه ایاب و ذهاب‌شان در تمام فصل لیگ برتر را که جمع بزنیم می‌شود ۵/۱ میلیارد تومان. این می‌شود قرارداد یک بازیکن معمولی لیگ برتر در یک فصل. اگر ایاب و ذهاب را حذف کنیم و فقط پول داوری را حساب کنیم می‌شود ۷۵۵ میلیون. این پول قرارداد یک فصل یک بازیکن نیمکت‌نشین لیگ برتر است. ما در این لیگ قرارداد ۱۶ میلیاردی هم داریم که چند برابر همه هزینه‌های ۲۴۰ قضاوت در طول یک فصل است. چرا باید هزینه‌های ایاب و ذهاب و هزینه‌های داوری براساس مصوبه و مجوز ۴ سال قبل پرداخت شود؟ در این ۴ سال تورم شده هزار برابر آن وقت داوران باید بر اساس هزینه‌های ۴ سال قبل پول بگیرند.

فکر می‌کنید علیرضا فغانی برای همین دلایل به استرالیا رفت؟
فغانی با ۱۷ داوری بیشترین قضاوت را در فصل قبل داشت، اما چقدر پول گرفت و چه زمانی؟ کل پولی که او از فصل قبل گرفت ۱۵ میلیون تومان نشد. الان می‌دانید او در استرالیا چگونه پول می‌گیرد؟ ماهی ۸ هزار دلار برای ۱۶ قضاوت در هر فصل که اگر بشود ۱۷ قضاوت، پول خاص برای قضاوت‌های بیشتر می‌گیرد. یعنی حدود دو میلیارد تومان در سال برای ۱۶ بازی. این پول را بگذارید کنار پولی که از ایران گرفت. چرا نباید می‌رفت؟

می‌دانید داوران دیگر کشور‌ها چگونه پول می‌گیرند؟
ایتالیا را کاملاً خبر دارم. داوران ایتالیا همان ابتدای فصل رقمی را برای آنکه تصویرشان از تلویزیون پخش می‌شود دریافت می‌کنند. متناسب با اعتبارشان چیزی بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار یورو. داور وسط برای هر بازی ۳۸۰۰ یورو، کمک‌داور ۱۰۰۰ یورو و داور VAR برای هر بازی ۱۵۰۰ یورو دریافت می‌کنند. دنیله کیفی دوست من است. او آن‌قدر خوب پول می‌گیرد که مربی بدنساز برای خودش گرفته. آیا این وضعیت را می‌شود با وضعیت داوران ایرانی مقایسه کرد؟

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=125751

برچسب ها

ثبت نظر

-